Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... , 109, 110, 111 >> 23 besök idag (625775 totalt) |
Tack Gustav för bra svar. Klart överkomligt väg att byta bromsar och styrning istället.
Då har jag en plan framöver om jag väljer gå vägen med ombyggt fordon. Jag kommer nog ha mera frågor men återkommer om det direkt till dig senare. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Min e46 är reggad som ombyggt fordon. AHX111 325 CI med e39 motor, e85, turbo, maxxecu, e39 bromsar fram, dct låda, z4m bakvagn. Blir 8hp70 nu i vinter och m4 diff. |
||||||||
Hur vill SFRO att man gör med svetsar på ett ombyggt fordon? Jag har byggt om lite i motorurymmet, flyttat styrning och flyttat upp bärarmsinfästningen. Kan jag slipa, måla och kitta de svetsarna innan besiktningen?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||
Det låter ju som ett trevligt recept! Har du mer information om bygget du vill dela med dig av? _________________ Tobias Flemgå'rd |
||||||||
Svetsar i stomme/bärande konstruktioner bör man inte måla över innan byggbesiktning. Tunn rostskyddsfärg är OK men undvik i alla fall att kitta (så vi kan kolla fogarna utan att du behöver måla om). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Tack! 😃 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||
Någon som vet så jag kan få rätsida på detta? Går i planerna på motorbyte nämligen och vore trevligt hur mycket som måste göras. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Det är första datum för ibruktagande som är viktigt när det gäller avgasregler. Så man behöver ta reda på när den reggades i ursprungslandet. Normalt sett står det i svenska regbeviset. Är den tillverkad 1992-12 ska du ju ha tur om den hann reggas 1992. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Tack då är jag med. Ska jaga info _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Grundtipset om man vill vara säker är att ta komponenter från en annan modellserie (dvs har man en e46, ta inte delar från en annan variant av e46). Då är det mindre risk för snack och diskussion. Kollar man specifikt på bromsar så har e46 330i 320x22 mm skivor bak, glidok med 41,9 mm kolv. M3 har 328x20mm, glidok med 42 mm kolv. Skillnaden mellan de två är minimal och ska bytet av bromsar motivera högre effekt är det inte så taktiskt smart. Då är grejer från till exempel e90 335 (336x22 mm, 44 mm kolv) en tydligare förändring. När det gäller styrväxel och rattaxel så ska man kunna visa att de är annorlunda (men med korrekt geometri). Där har jag för lite data om komponenterna själv, det behöver byggaren ta fram och visa skillnaderna för. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jag skulle inte sätta en anmärkning på det vid en besiktning, normalt sett. Men det är ju tajt... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Tack! Bromsoket är innanför "diket" i fälgen så det finns plats för balansvikter både ut och invändigt. Man får se att de inre vikterna inte är mitt bakom oket när hjulet ska av eller på.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
Jag fick påpekande om det på min 65:a ( feljusterat ) , kan inte tänka mig att de är släpphänta på det bara för att det är en gammal bil. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Samma sak med min 914, gamla glödlampor med dålig ljusbild gav underkänt. Bytte till nya Philips H4 och en halvtimme senare fick den godkänt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Min -75a fick påpekande för detta senast. Gick dock att rädda i hallen men tog en stund att klura ut hur _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Fick nyligen hem SFRO-boken och blev lite fundersam över avsnittet för VW-platta och att det som står där inte stämmer överens med de andra reglerna som nämns i boken. Som jag tolkar det iaf. Eller gäller det enbart vid byggy? I så fall kan man bortse från det jag skrivit trots allt bygger jag på vw-platta men behåller karossen.
Tex vill jag ändra i bland annat motor till en v6, byta styrväxel och annat bromssystem till att börja med. Men enligt det avsnittet så blir det amatörbyggt fordon men jag hade gärna behållt den som ombyggt. Vad är vägen framåt och vad gäller? Bilen i fråga: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Det som står i kapitlet om VW-platta är riktat till de byggen där man byter kaross, alltså normalt sett de som omfattas av de speciella buggy-reglerna (vars avsikt är att kunna behålla det som ombyggt fordon trots att man både byter kaross och kortar plattan - något som normalt sett inte är möjligt). Med original kaross (som fpr modifieras) gäller de vanliga reglerna för ombyggt fordon och det gör att man till exempel kan behålla ett vanligt Baja-bygge som ombyggt fordon även om man byter rätt mycket grejer (motor, låda, fram- och bakvagn och bromsar till exempel). Det kanske behöver förtydligas i kommande utgåvor. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... , 109, 110, 111 >> 23 besök idag (625775 totalt) |