| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
CC bur till Miata känns livsfarligt. Alternativ.
|
2 besök senaste veckan (16804 totalt) |
|
Jag investerade i en CC båge till min Mazda Miata NA. Det är inget fel på bågen i sig men placeringen blir helt galet då den är ca 3 cm bakom mitt huvud och toppen av buren är nästan i jämn höjd med ovansidan av mitt huvud. Jag har inte monterat den för jag tror att det är betydligt större chans att bli påkörd bakifrån och spräcka skallen än att volta med bilen. Jag har sökt på lite bilder på nätet
Just dessa är inte cc bågen men de är av samma konstruktion, speciellt den sista bilden där man ser killen luta huvudet mot buren. Finns det inga regler kring detta? Att man klart och tydligt kan slå huvudet i buren? Jag får inte köra vissa trackdays m.m utan båge men risken för min del känns större med båge. Bågen designas mer för att passa under cabben än att skydda föraren/passageraren. Vad har jag för alternativ? Skräddarsydd båge som sticker mer bakåt och högre som är riktigt säkert men utesluter helt att cabben kan stängas? Bur på utsidan känns som ett alternativ men kommer se bra knepigt ut. Hur har ni andra löst det på andra cabbar/små bilar/ m.m? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Korta ryggraden alternativt sätt stolen mycket lägre.
När en voltning ger skrapmärken på hjälmen (av grus från sandfållan) så är all form av överslagskydd en fröjd för ryggraden (och underlättar eftersaneringen ganska påtagligt, ambulans är trevligare än bårbil). Valet att köra runt med hårda stålrör i närheten av huvét utan hjälm är helt och hållet ditt eget. Torr och krasst, javisst, men det är svårt att skylla på nån annan. På min förra gatmiata hade jag en vadderad plyfabit som extra nackskydd. Tanken var att få större islagsyta mot bakhuvét och även få möjlighet till deformation (dvs knäcka plyfan). Som tur är slapp jag testa det under de 7 åren och lika många kilomil. |
||||
|
Re:
Men bygger man custom för custom hardtop så kan man tjäna ett flertal centimeter (men då är det custm, dvs inget från hyllan). Att ta en tunn skalstol och sätta på golvet tjänar man mycket mer på (sänka golvet 5cm eller så går också). Men i sidled är det ont om utrymme oavsett, så det är svårt att få huvudbågen tillräckligt långt ut så skallen har lite marginal. |
||||
|
Tror nog bågen går att sätta något längre bak om man bara tittar på cabben, har dock inte kollat.
Däremot sitter bältestornen ivägen, så om man ska flytta huvudbågen bakåt måste den vara smalare med de nackdelarna. Tror det finns sådana bågar också? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
Ja, taket sätter gränsen. Man kan ha bågen längre bak men då blir höjden ytterligare begränsad eftersom taket/suffletten börjar luta då. Dessutom blir bågen smalare eftersom den då sitter innanför bältestornen istället för framför. Har man tagit bort suffletten och kör med enbart hardtop kan man bygga en bredare båge som ändå sitter lite längre bak (dock är höjden kanske inte helt optimal). Finess har byggt en sådan till Andreas Halbig och jag såg att den var till salu i köp/sälj på MX-5 Racing Club för han skulle ha helbur istället, dock kan den vara såld nu för det var nog i vintras jag såg det. Custombygga hög båge som sitter längre bak och plasta en ny hardtop som passar utanpå känns som det enda alternativ som löser problemet helt. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Re:
(axeln utanför bågen )
Skippar du cabben och är vän med tigersågen så kan du placera huvudbågen utanför bältestornen, men då blir det rätt pilligt minst sagt (kan lika bra plocka bort bakskärmarna helt först och jobba "utifrån"). Antalet bockningar och fästplattor etc etc. |
||||
|
Re:
Skrev ju att det var vissa nackdelar...
Man borde kunna sätta huvudbågen bakom bältestornen om man skippar cabben men jag vet inte hur mycket plåt det är att fästa i där? Bättre att satsa på en OMP bur för ca 6000 kr om man ändå ska strunta i cabben. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Glömde tillägga att att avståndet till buren är när jag har en sparco sprint stol ståendes på golvet. Även när jag sitter helt utan stol tycker jag att det är för små avstånd.
Korta ryggraden blir nog knepigt, speciellt att be alla eventuella passagerare att bli lite kortare innan de stiger in Sänka golvet skulle vara ett (jobbigt) alternativ om det finns utrymme till marken. Sen hur det påverkar sitt positionen positivt/negativt.
Olika konstruktioner på bågen innanför cabben kan ge max 10-20mm hit och dit för cabben skrapar på bågen när man fäller upp den och uppfälld finns det 10mm imellan bågen och tyget på cabben. Bilen är sommarbil/trackday så det är väl nästan där det lider. Det ska va bekvämt, snyggt, praktiskt och kunna piskas lite på bana. Ett alternativ som victor skriver är en mycket högre bur med hardtop plastad efter buren som kommer se knepigt ut men vara funktionel. Funderat på diverse burar som sitter mer på passagera sidan (dvs ingen passagerare får åka med) som passar under cabben och med möjlighet att bulta på en extra båge som som Niklas har precis bakom huvudeet i sin avatar. Men de kan behöva vara väldigt höga för att skydda mig. Tom funderat på att ha buren på utsida cabben. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Det var ju en bra ide, en hög båge som du bultar på först när du cabbat ner på banbesöket! Så en undre fast monterad del så att det är smidigt att "skarva på" överdelen.
Skarvade bultförband:
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Väljer man en av de minsta bilarna (hundkoja etc finns ju) så kan det ju bli utrymmesproblem. Där får man väl göra valet räjserbil eller gatbil... Är det gatbil med bättre säkerhet kan nog en båge några centimeter längre bak göra en hel del jobb, eventuellt kompletterad med strävor framåt. Att det inte går att flytta stolen sidledes är en grej, men LUTA stolen lite in mot mitten? Låt fantasin flöda. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Har jag uppfattat detta fel så rättar ni mej säkert, men jag har ställt frågan till såna som godkänner burar:
Eftersom det pratas säkerhet: Att skarva huvudbågen är olagligt, både på gata och på bana. Den ska vara utförd i ett stycke för att hålla ihop om man voltar. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
|
Re:
Ah. Ok.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Olagligt är fel ordval, ej tillåtet enligt FIA-reglementet (och andra förbund) och framförallt förkastligt ur hållbarhetsfunktion.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Förstår inte hur CC bågen blir ett problem om man sitter rätt?
Alla bilderna du postat är med orginalstolarna i position längst bak. Varannan bil i mx5 Racing Club har en cc-båge, så hade det inte vart ifall den var "Livsfarlig". Jag skulle säga att det är mer livsfarligt att köra utan båge.
|
||||
|
Re:
Att sitta rätt beror väl på om man är kort, normallång eller onormalt lång. Är man över en viss längd kanske man får leta efter andra bilar. Vi i Sverige tenderar vara relativt sett onormalat långa sett till jordens befolkning. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Väldigt svårt för många att sitta rätt då det är litet i sittbrunen. Sitter jag inte längst bak kan jag inte använda pedalerna
Din bild ser lite vettigare ut men ser ut som din bild är taget men vinkel uppifrån, om du kikar helt från sidan är din hjälm nog inte många m,m under bågens överkant. Vid kollision med kraften bakifrån flyttas allt, stolar sviktar golvet sviktar och beroende på hur överdrivet fast spänd man är själv kan flytta en bra bit. Jag skulle inte ens med hjälm vilja träffa en sån liten kontaktyta som ett bur rör. Om du vinklar huvudet lite till höger eller vänster och bakåt kommer du i kontakt med bågen och huvudet, specielt till vänster du röret går i princip ner i bälteshållaren. De som gör bågar till Miatan har ju gjort de folk har efterfrågat en bur som passar in under cabben, skyddar från en rullning, passar i en liten bil med dimetioner som är godkända för race bruk. I den ordningen. Mina krav är en båge som skyddar från en rundslagning och som jag inte kan slå huvudet i och som passar under cabben. Det sista kravet går inte att uppfylla om de två första och som jag tycker viktigaste skall uppfyllas. Jag har inte sett några som jag tycker vettiga burar till Miatan och i väldigt många andra bilar tycker jag att burar sitter fel. Bilen skall anpassas efter föraren och inte tvärtom. Specielllt når en viss sträva börjar kallas hjälkrossastaget. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Det är inte många bilar och som fyller dina önskemål. Ta samma resonemang runt sidokrash, där är det inte många bilar som har text 2dm mellan huvud och hård yta.
Knö in en bur emellan och det blir trängre och mindre islagsytor. Ska du ha gott om utrymme blir det att köra jättebilar eller linjebuss. Jag hoppas att du justerat pedalstället för att maximera utrymmet. |
||||
|
Det får bli en McLaren f1, då sitter man bra
Jag är medveten om att det alltid kommer va kompromisser m.m. Men jag kände inte att jag kunde kompromissa detta då det absolut vanligaste olyckan är påkörning bakifrån och med den sittställningen så nära buren och bilen används betydligt mycket mer i trafiken än på bana. Sen kan man räkna oddsen fram och tillbaka att/om/när. Min bror köpte en bil 1,5km hemifrån och lyckades bli påkörd på vägen hem så visst händer det. Det gick som tur va bra med en trevlig norsk som ursäktade sig att han inte planerade sin inbromsning bättre då wirebromsar på en väldigt gammal bil kräver mycket planering
Syftar du på svetsa om kontakt ytorna på pedlarerna så ligger de på att göra listan efter montera stolar/avgas och mappa Eller finns det fler tips?
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (16804 totalt) |