| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
fjäderfråga
|
1137 besök totalt |
|
fjäderfråga
Hej. tänkte kolla om det är någon här som kan svara på min fråga. Jag ska skaffa progresiva fjädrar till min bil men jag undrar om det blir samma sak om man kör dubbelfjädersystem istället med en mjuk och en hård fjäder? Tack på förhand
|
||||
|
Dubbelfjäder, osäker på vad du menar men det vanligaste som jag känner till är en mjuk "hjälpfjäder" vars enda uppgift är att hindra att den riktiga fjädern att "ligga löst" vid extrem utfjädring. Dvs hjälpfjädern är i princip alltid helt ihoptryckt. Förutom när man hoppar med bilen typ. Men det finns kanske andra dubbelfjädersvarianter, jag är ingen fena på det här
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
hej. ja menar inte en hjälp fjäder utan 2 riktiga fjädrar åker nu med en 365 mm lång fjäder pluss en hjälpfjäder men jag skulle vilja ha 2 st som är ca 170 långa med olika hårdhet så det liknar en progresiv fjäder eftersom det är blandat grus/asfalt.
|
||||
|
Re: fjäderfråga
1/k = 1/k1 + 1/k2 (k1 och k2 konstanterna för de två fjädrarna man "staplat") Om det fjädrar in så myckat att fjädervarven börjar ligga mot varandra (coil-bind) så borde det bli skillnad mellan progressiv fjäder och två staplade fjädrar. Med två fjädrar kommer alla varven i den mjukare fjädern att "bottna" samtidigt och fjäderkonstanden abrupt övergå till att bara vara den hårdare fjäderns konstant. Med progressiv fjäder där avståndet mellan varven inte är konstant ändras inte konstanen abrupt när varven börjar bottna _________________ Johan Lekås |
||||
|
Nu går väl Igino i omloppsbana!
Såg idag denna installation och kom ihåg den här tråden. Fjädrarna sitter på en sorts terrängbil så det är fråga om en helt annan applikation än vad som är vanligt här på rejsa. Bilden är tagen när bilen vilar på hjulen. Enligt speakern har den 70 cm fjädringsväg. Youtube-länk Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re: fjäderfråga
För att det är bättre och smartare, dock finns det knappt datorer som kan räkna ut lämpliga fjäderkonstanter så för vanlig klubbracing blir det smartare att köra med en linjär fjäder. Har du någon annan åsikt får du gärna argumentera varför
_________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
fjäderfråga
|
1137 besök totalt |