Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 - *Garagetool*
308 besök senaste veckan (1015267 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178, 179   >>
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8192



stilldouble skrev:
sweanders skrev:
Tord skrev:
är det bara ledljus? behöver de inte vara starkare än så på gamla pilsnerpråmar?






Coolt!
Istället för att blinka gult för att svänga vänster, så blinkar lamporna meddelandet (på engelska):
I
A-M
T-U-R-N-I-N-G
L-E-F-T


Nja, det är en övningsuppgift från kustskepparexamen.

_________________
Anders Hansson
anders@ahteknik.se
+46 729 919192

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3859



[quote="Marcus Gustafsson"]... frågor om LED-slingan, diffusorn för ljusen och .../quote]
LED-slingor och diffusor som inte har med downforce att göra ...

Dags att flytta tråden till off topic?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11360


Trådstartare
Framlampor är i alla fall monterade




Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 9620



Börjar du se ljuset i tunneln?

_________________
Tord Ringenha11

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11360


Trådstartare
Ba-dum-dish


Nej, elen är inte kopplad än, och i det där pyttegaraget får man aldrig tunnelseende.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15415



Tord skrev:
Börjar du se ljuset i tunneln?
Eller behövs det lampor för att få nåt ljus i tunneln öht

Reflektorer i fronten ger ett lyft framåt thumbs up
Nu är det väl bara att lägga på huven och binda en julrosett runt det färdiga paketet?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4145



And ersJepp sson skrev:


Visade en massa lysande saker

Är det inte led som är det senaste?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
1800thomas
Glada Hudik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 11



Kul att framsteg görs med kärran, jag följer tråden slaviskt och hoppas alltid på täta uppdateringar men kommenterar sällan.
Det glädjer mig att du har valt xenonlampor före ledlampor!
Jag tycker att det var mycket bättre räckvidd på lyset på förra bruksbilen med xenon kontra nuvarande med ledlampor.

_________________
Thomas Hållén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 422



Well, jag anar lite LED i form av AngelEyes. Pizza-räser

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
S600L, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6755



Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1309



Mats Karlsson skrev:
Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

Ap ap ap, det beror på .
Beroende på maxlast och viktfördelning så kan man klara sig från kravet på spolning/nivåreglering. Corvette C5 är ett sådant exempel vill jag minnas.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6755



Victor. skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

Ap ap ap, det beror på .
Beroende på maxlast och viktfördelning så kan man klara sig från kravet på spolning/nivåreglering. Corvette C5 är ett sådant exempel vill jag minnas.


Du menar att Påntjacken är så övervägande framtung att ingen mängd nyttolast kan förskjuta tyngdpunkten nämnvärt bakåt på ett sådant sätt att det påverkar ljusbilden. Det är nog rimligt...

_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1309



Mats Karlsson skrev:
Victor. skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

Ap ap ap, det beror på .
Beroende på maxlast och viktfördelning så kan man klara sig från kravet på spolning/nivåreglering. Corvette C5 är ett sådant exempel vill jag minnas.


Du menar att Påntjacken är så övervägande framtung att ingen mängd nyttolast kan förskjuta tyngdpunkten nämnvärt bakåt på ett sådant sätt att det påverkar ljusbilden. Det är nog rimligt...

Lite så, för något baksäte kommer väl inte vara aktuellt vid reggningen sen? Det tillsammans med ganska "fast" fjädersättning borde göra vinkelskillnaden försumbar när man lastar lite mindre väskor i bagaget

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 464



Men den kan nog (förhoppningsvis) blända mötande vid kraftig acceleration!
Kul att Jeppson är ute i garaget och fixar lite med pippin!
Men fick vi veta var bilen var då den plötsligt var borta?? Jag tycker nog att Jeppson kom lindrigt undan med sitt lilla påhitt...
/Claes



(Min gissning var att bilen var hos en lackerare, men det var ju tydligen fel....)

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
steffe
Spånga
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10459

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

claes t skrev:
Men den kan nog (förhoppningsvis) blända mötande vid kraftig acceleration!
Kul att Jeppson är ute i garaget och fixar lite med pippin!
Men fick vi veta var bilen var då den plötsligt var borta?? Jag tycker nog att Jeppson kom lindrigt undan med sitt lilla påhitt...
/Claes



(Min gissning var att bilen var hos en lackerare, men det var ju tydligen fel....)


Utprovning av skräddarsvetsade pallbockar kanske.

(Jag är en av få som kört Påntiacken på allmän väg...... )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11360


Trådstartare
Boinkers skrev:
Well, jag anar lite LED i form av AngelEyes. Pizza-räser

Nåt måste man ju göra för att hålla jämn takt med Volvo 740-klubben.
Nu lutar det åt att dessa säljs, eftersom intresset visade sig vara... ganska högt... när jag la upp dem på facebooksidan.

1800thomas skrev:
Jag tycker att det var mycket bättre räckvidd på lyset på förra bruksbilen med xenon kontra nuvarande med ledlampor.

Kul att någon uppmärksammar det där!
I gamla hedenhösreflektorer har inte LED något att göra. Alldeles för riktad ljuskälla som inte sprider ljuset lika bra som en halogen/xenon-lampa. thumbs up

Skummade igenom en rapport, som jag inte hittar igen tyvärr, för nåt år sedan (tror det var -17/18) där flera bilmodeller hade testats med LED vs traditionella lampor. Nya bilar alltså. Slutsatsen var, att hel/halvljus hade blivit sämre i samband med LED-intåget.

Victor. skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

Ap ap ap, det beror på .
Beroende på maxlast och viktfördelning så kan man klara sig från kravet på spolning/nivåreglering. Corvette C5 är ett sådant exempel vill jag minnas.


Men vad i hela friden! Finns det ett kryphål menar du?
Det där måste.. eh... undersökas! Var man nu hittar mer info om sånt.
Kan man söka någon form av dispens hos transportstyrelsen eller liknande? För det är väl knappast upp till den enskilde besiktningsmannen att tolka uträkningar och fjäderlaster för att bedöma att vinkeln är mindre än X°...

claes t skrev:
Men fick vi veta var bilen var då den plötsligt var borta?? Jag tycker nog att Jeppson kom lindrigt undan med sitt lilla påhitt...

Har du aldrig sett sådana där filmer där de hänger nåt framför linsen på övervakningskameran, så att de kan råna hela stället?
Den var aldrig borta, den stod och sov så sött i garaget medans jag grävde fram en två år gammal bild (och på den där bilden, står den precis utanför porten en solig sommarkväll...)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8192



Angående LED eller Xenon så säger jag båda!

Xenon på halvljus och LED på helljus. Så här jag på mina fordon jag kör mycket med. Förutom Harleyn som har LED på båda som original.

Även om LED inte reflekteras perfekt så finns det oerhört ljusstarka lampor som passar bra i helljus.

Xenon är i min mening riktigt dåligt i helljus då man inte kan blinka med dem.

_________________
Anders Hansson
anders@ahteknik.se
+46 729 919192

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1309



And ersJepp sson skrev:

Victor. skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

Ap ap ap, det beror på .
Beroende på maxlast och viktfördelning så kan man klara sig från kravet på spolning/nivåreglering. Corvette C5 är ett sådant exempel vill jag minnas.


Men vad i hela friden! Finns det ett kryphål menar du?
Det där måste.. eh... undersökas! Var man nu hittar mer info om sånt.
Kan man söka någon form av dispens hos transportstyrelsen eller liknande? För det är väl knappast upp till den enskilde besiktningsmannen att tolka uträkningar och fjäderlaster för att bedöma att vinkeln är mindre än X°...

Det verkar krävas någon form av Dekraintyg på just vinkelskillnaden med last, spolning slapp man visst inte:
http://www.bullerintyg.se/fragor%20svar%20intyg.html

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 752



And ersJepp sson skrev:
Framlampor...


Baklampor?


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Marcus Gustafsson
Väster om Österhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7732



And ersJepp sson skrev:

Victor. skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ap ap ap, vart är nivåregleringen din xenonterrorist!

Ap ap ap, det beror på .
Beroende på maxlast och viktfördelning så kan man klara sig från kravet på spolning/nivåreglering. Corvette C5 är ett sådant exempel vill jag minnas.


Men vad i hela friden! Finns det ett kryphål menar du?
Det där måste.. eh... undersökas! Var man nu hittar mer info om sånt.
Kan man söka någon form av dispens hos transportstyrelsen eller liknande? För det är väl knappast upp till den enskilde besiktningsmannen att tolka uträkningar och fjäderlaster för att bedöma att vinkeln är mindre än X°...


Bilen är väl en -74, då tolkar jag det som att allt går: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1260559#1260559

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4994



Det man brukar peka på är;

45 § Fordon med halvljusstrålkastare enligt 37 § ska vara utrustat med
automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 (se 3 kap.
1 §) eller direktiv 76/756/EEG (se 2 kap. 24 §) och strålkastarrengörare
enligt 177 §

vilket i praktiken säger att en typgodkänd xenonstrålkastare ska ha nivåreglering och strålkastarrengöring oavsett årsmodell.

Det kan man i och för sig försöka komma runt genom att använda en xenonstrålkastare som INTE är typgodkänd (för en årsmodell som inte har krav på typgodkända strålkastare), men kan kommer ändå in i grundkraven om bländning. Det kan bli rätt bökigt att visa att man klarar dem och därför rekommenderar jag ingen att bygga med xenon utan nivåreglering (och rengöring).

Inte minst för att de flesta hembyggda xenonssystem/xenonkonverteringar faktiskt bländar rätt illa i praktiken också...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 - *Garagetool*
308 besök senaste veckan (1015267 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178, 179   >>