Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
9354 besök totalt |
Backar tillbaka till Februari, jag lägger en beställning på en 2012 Camaro ZL1 hos min lokala GM handlare i Ft Lauderdale. Dom fick endast 2st ZL1 tilldelade till dom för 2012 och dom var sålda sedan November, men en backade ur och jag fick gå före en hel del folk och fick den! Blev lovad leverans 8 veckor senare men som vi vet var det bara att glömma, GM stoppade produktionen i en månad i väntan på tester och quality control...suck...
En kul sak man kan göra här i USA är att följa bilen hela vägen från order till leverans online, man loggar in och kan läsa senaste uppdateringen, chassisnummret, fraktinfo mm mm. Riktigt kul men man blir lite smått galen ibland och kollar status 10ggr om dagen haha. Hursom, snabbspola fram till förra tisdagen, jag hade följt bilen ända från fabriken i Kanada till att tåget lämnade av den i Jupiter FL på måndagen (som var röd dag här). Jag ringde min bilhandlare och bekräftade några krav jag hade från innan; Jag skulle vara på plats vid avlastning, ingen skulle tvätta bilen på bilhandlaren, och ingen än jag och meken som skulle inspektera bilen fick köra den. Sagt och gjort, deras GM gick med på det och det var bara att bege sig över till Ft Lauderdale och invänta lastbilen! Hur jävla spännande som helst måste jag säga, det är ju första gången jag någonsin beställt en ny bil efter mina spec! Anländer! ![]() Innan dom lastade av den skulle vi fixa klart med all pappersarbete, lite skoj med digitala kontrakt och inte 5milj papper som ska skrivas på ![]() Avlastning på G! ![]() ![]() Skyddsplasten fortfarande på ![]() ![]() Jag fick själv äran att plocka bort all skyddplast, skön känsla ![]() ![]() ![]() Jag fick även köra bilen till macken för förtsta tankningen som dom bjöd på, var ju tvungen att kolla att dom hade i 98okt ![]() ![]() Torq dekaler var ju ett måste innan man lämnade handlaren! ![]() ![]() Fick frugans godkännande! ![]() Lagom låga miltal när vi lämnade handlaren, dom skulle öka rätt dramatiskt dom kommande dagarna ![]() ![]() Efter leverans var det bara att åka direkt till verkstaden, jag var inbjuden och anmäld till ett stort event uppe i Atlanta, GA kommande helgen och jag hade 1 dag på mig att fixa iordning med bilen innan jag var tvungen att åka! Det var ju trots allt 115mil jag skulle köra. Något trim skulle vi inte göra då Gm High Tech Performance (världens största GM tidning) ska göra en följetong om bilen med alla moddar vi ska göra, och mellan varje modifikation kommer vi åka till HMS Speedway och köra ett par varv för att se skillnaden på vad som faktiskt funkar. Skoj som fan, men surt att inte kunna trimma tävlingen! Jag kastade på nya racebelägg, nya fälgar och lite kosmetiskamoddar i allafall, bromsarna var ett måste för tävlingen och kosmetikan var mer för min skull :P Måste ju se bar ut på bild och jag vill att folk skulle känna igen vems bil det är direkt. Som sagt, toning på alla rutor (20%), toning på lysena, ett par nya emblem (fattas fortfarande några) samt nya fälgarna så var hon klar. ![]() Forgeline RB3C concave beställdes in i satin black och gloss white lätt, 20x11 och 20x10. Jag är medveten om att det vita kanske inte passar alla, men jag diggar det och bilen kommer kunna kännas igen direkt när man åker på race. Beställde ett set Forgeline S03P helsvarta för R-däcken och bankörning. Lättvättade 5 ekrade och jävligt lätta, perfekt! ![]() ![]() Tävlingen jag skulle köra var en deltävling i American Street Car Series, och skulle gå av stapeln på Chevy High Performance Nationals i Atlanta. Det var "Top Ride Shootout" som det hette där dom bjöd in några av dom snabbaste i Sydöstra USA för att köra Speed-Stop Challenge, Auto-X, dragracing, slalom mm. Det var bara att sätta sig i nya bilen och strya norrut mot "The Deep South" ![]() Blev en hel del tankningar under inkörningen av bilen, snittade runt 1.4 på vägen upp men endast 1.1 på vägen ner! ![]() Betydligt roligare vägar i Georgia än här i Miami!! ![]() ![]() Käkade både en och annan fluga på vägen upp så det var bara att hitta biltvätt innan jag kom fram till banan. Hade kört hela natten för att hinna i tid och jag var redan 2h försenad...hade lite bekymmer med lokala myndigheterna kl 3 på morgonen men det är en annan historia... ![]() ![]() Framme!!! ![]() Som jag nämnde var jag jävligt sen men som tur vare så inväntade dom mig, första deltävlingen hade alla redan kört så det var bokstavligen bara att tömma ur bagaget ur bilen, McD påsen och pka ut på banan! ![]() ![]() Första eventet var Speed Stop Challenge, 0-100-0 helt enkelt. Jag åkte ut, knappade in Launch Control och hammer down! Minns inte totaltiden men 0-100 gjordes på 4.1 sek och jag stannade från 100-0 på 30.1m under bästa passet när beläggen hade värmts upp. Det var runt 2m kortare än någon annan! Boom, första deltävlingen vunnen! Bra början om man får såga så lol ![]() Det var några riktigt seriösa byggen med, ett par sjuka 700hp Pro-Touring byggen med, Corvetter, Camaro's mfl. Satt byggda LS7, överladdade LS3 mm i bilarna med riktigt vassa chassin och hjuliupphängningar i. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kortfattat gick det så förbannat bra för mig och bilen, och helt och hållet över förväntan. Jag fick även tillfället att få köra några andra av dessa monsterbyggen! GM High Techs egna Camaroprojekt som ni ser nedan samt Detroit Speeds LS7 69 Camaro, 690hp med rktigt racechassi. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hur gick det då? Ja vad ska man säga, 1st Place CHP Autocross 5th Gen Camaro 1st Place CHP Autocross All Gen Camaro 1st Place Fastest Lap Autocross All Classes 1st Place Autocross Top Ride Shootout 1st Place Speed Stop Challenge Top Ride Shootout 1st Place CHP Autocross 4th Gen Camaro (i GM High Techs bil) 1st Place CHP Autocross 1st Gen Camaro (i Detroit Speeds bil) Iom allt detta vann jag med 4 poäng hela Top Ride Shootout, trots en 4:e plats i dragracingen som jag suger rätt hårt i. Körde 12.6 bästa tiden...suck...behöver mer övning där... ![]() ![]() ![]() Mao så är man RÄTT nöjd efter helgens resultat, trodde aldrig att det skulle gå så bra med en originalbil! Supercar däcken som sitter är SJUKT bra, bilen hade kraft så det räckte och med lite chassiinställningar så var det bara att köra. Har ju en hel del planer på saker som ska förbättras, betydligt mer HK, lite mer chassisjobb mm men det kommer så småningen. 115 mil senare så var man hemma med pokalerna och en hel bil, en lyckad helg helt enkelt! ![]() Passade på att kasta på lite nya emblem nu när man kom hem också, tycker dom blev riktigt bra. ![]() ![]() ![]() Och efter en rekond fick hon vila lite i veckan då det har varit pissväder och regn. Nya tygaraget sitter som gjutet. ![]() Hon sover med helt OK sällskap i verkstan ![]() ![]() Kommer lite film på detta också, och även en hel del tidningsartiklar också :P Skapligt nöjd med resultaten efter att ha ägt bilen i en vecka! Här är f.ö. en liten bonusbild på min polares ekipage som var på plats, så jävla läckert hemmabygge. Sitter en ny Duramax Diesel i dragbilen och en 800hp LS3 i den på flaket. ![]() Det kommer mera! /Erik |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Känns ju lite konstigt ändå att du har en 6,2L motor som hostar ur sig 580hk &753nm MED kompressor...
Låter som om att du kommer lyckas skrämma denna motor rätt bra framöver... ![]() Som gemförelse med den svarta, vad skiljer i förbrukning? Har ni tänkt att byta stötdämpare???? för de som sitter på är ju rätt mycket hi-tech. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Tack för kommentarerna
![]()
Jajemensan, vi tänker modda den i 5 Steg enligt våra paketlösningar som vi säljer. Level 5 ligger runt 720rwhp med gott om kylningsuppgraderingar och chassi. Skiljer lite i förbrukning, men mest pga utväxlingen i ZL1. ZL1 har en annan utväxling i den uppgraderade lådan samt 3.73:1 i klumpen. SS hade 3.42:1 där bak. Snittar runt 1.6 blandat just nu, snittade runt 1.2 med SS. Har en hel planer för väghållning, men dämpare kommer inte bytas förutom i testsyfte. Dom är otroligt high tech, senaste generation av Mag Ride som kommer sitta i framtida Ferrari bl.a. Väntar på resultat från Homestead Speedway men dom funkar verkligen kanon! Det är stor skillnad jämfört med min SS, en helt annan bil att köra. Jag var tvungen att lära om mig själv att köra den. Bilen har betydligt mer bottenvrid pga kompressorn, och varvtalsstoppet ligger på 6100rpm original. Min SS varvade 7300. Den är lite tyngre men har en riktigt bra balans i bilen och låg tyngdpunkt så det märks inte så stor skillnad på vikten. Betydligt mer grepp i framvagnen, mycket bättre diff och även elservo som krävde lite tillvänjning. I stort så känns bilen mer solid, välbyggd och välbalanserad. Det riktiga provet kommer på HMS led lite riktigt bankörning! |
||
Kan man välja läge på de där dämparna inifrån kupén? Altså någon knapp med comfort, sport, track typ?
För jag gissar på att de jobbar med magnetism som ökar/krymper tillflödet i vätskan inuti? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Jajemensan, det finns Touring och Sportlägen som justerar dämparna. Sensorerna känner av vägen typ 80ggr/sek och ställer om sig för optimala inställningar. Finns även 5st PTM modes (Performance Traction Management) som jobbar med ESP, dämpare, diff, motor och launch control. Från WET till RACE. Funkar riktigt jävla bra faktiskt, grymt imponerad. Men GM körde trots allt 7.41 på ringen så nåt måste dom ha gjort rätt! /Erik |
||
Coolt ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Nu hittade jag denna tråden. Snacka om att vara efter. Och jäkligt coolt. Det kommer bli en ny dimension på frånåkningarna nu..
PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||
Det går som fan! Kommer en ny tråd strax med lite nytt, tills vidare kan jag dela med mig två filmer på bilen. En kort samlingsfilm från senaste eventen men lite banåka, RS Bana och strippkörning! http://www.youtube.com/watch?v=8pMag En en ny film med ljudet på nya kammen som jag stoppade in förra veckan, låter gott! Och numera med 840hk så går hon minst lika bra som hon låter ![]() http://www.youtube.com/watch?v=2h8kB |
||
Underbart!, fan va du kör Erik!
![]() Du får tänka på här i stackars höst Sverige, och inte vänta så längre mellan dina lysande historier! ![]() ps. Hon låter eeeeeeelak ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Oh yes, det gör hon! 840hk och 1000+nm går riktigt fint på bana, finns ett litet teaser klipp i slutet på denna film mot en tune'ad Subba ![]() http://www.youtube.com/watch?v=QJ7ge |
||
![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Kom å tänka på er där borta och ville se vad hur det gått, men när jag skulle in på FB eller www.torqspeedlab.com / www.gettorq.com
så händer inget ![]() Är allt väl? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Hallå!
Inget händer längre dessvärre, jag sålde min del i firman för ett par år sen (2013) och min kollega la till slut ner men jobbar fortfarande kvar inom branschen. Jag hade fantastiskt kul de 5 åren där med att driva eget och rejsa runt hela landet, men när jag fick barn "over there" så insåg jag att jag inte ville jobba 14h om dygnet och vara bortrest varenda helg ![]() Nu är jag tillbaka i Sverige, tävlat i BMW Cup senaste säsongen och jobbar som försäljningschef på en ny stor bilhall i Stockholm ![]() |
||
|
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
9354 besök totalt |