|
|
Johan Sjöström
Der drüben

Här sedan: 30 Dec 2002
|
22 Dec 2012 01:46
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
|
|
|
Någon som läst deras reglemente daterat dec 2012? på pappret låter det illa för en hel del av oss. ett kort urklipp
Trucks and vehicles with the following specifications and/or sys- tems: full bucket seats (driver and passenger), upgraded or not standard removable steering wheels, HANS (head and neck support) and unpadded cages and other components that can endanger the driver or road safety shall also not be allowed to drive on the race track.
Reglerna i sin helhet finns här: http://www.nuerburgring.de/fileadmin/Touristenfahrten/Driving-Regulations-2012.pdf
Vad tror vi om detta? _________________ Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
267/8.08/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007 |
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
964RS
I den Skånska myllan

Här sedan: 01 Dec 2003
|
22 Dec 2012 03:13
|
|
|
Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna? _________________
964RS, 944 KULRÄSERN & Cayman GT4
Be yourself, everyone else is allready taken |
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Sjöström
Der drüben

|
22 Dec 2012 07:26
Re:
|
|
|
964RS skrev: | Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna? |
Även burar verkar vara tabu..
Jag lever i tron att dom accepterar våra bilar så länge det inte flippar ut och så länge man sköter sig. Framtiden får väl utvisa detta. Det känns ju tveksamt att bygga tillbaka bilen för att få framföra den på schleifen. _________________ Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
267/8.08/9.07
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sedan: 20 Nov 2002
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Sjöström
Der drüben

|
22 Dec 2012 07:49
Re:
|
|
|
Fredrik - SLC skrev: | Johan Sjöström skrev: | 964RS skrev: | Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna? |
Även burar verkar vara tabu..
Jag lever i tron att dom accepterar våra bilar så länge det inte flippar ut och så länge man sköter sig. Framtiden får väl utvisa detta. Det känns ju tveksamt att bygga tillbaka bilen för att få framföra den på schleifen. |
känns som dom egentligen vill ha bort dom här rena ringen byggena som köper årskort och ligger där hela året och kör 100tals varv med extremt snabba bilar och förare med full säkerhet ... om man nu inte har en fabriksbyggds gatreggad GT3RS med allt färdigt.....
jag förstår ju tanken... det är ju bättre med fler kunder som känner att dom får plats i långsammare bilar som köper 10 varv åt gången och betalar mer för det.... fast det är ju trist för er ringen-fans om det nu är så.... |
Jo så är det ju, det är dock för tidigt att säga något än, frågan är var dom lägger ribban. Det måste inte vara rent skit om man fasar ut dom allra värsta och kanske hänvisar dom till trackdays osv. _________________ Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
267/8.08/9.07
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Christian Eick
Wimbach

Här sedan: 12 Aug 2004
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sedan: 20 Nov 2002
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
BTG
Stockholm

Här sedan: 11 Nov 2002
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Sjöström
Der drüben

|
22 Dec 2012 10:17
|
|
|
jag gissar på det förstnämnda, men din kanske lockar till sig ögon mer än andra _________________ Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
267/8.08/9.07
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Mats Karlsson
Vargön

Här sedan: 18 Feb 2003
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Christian Eick
Wimbach

|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
BTG
Stockholm

|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
steffe
Spånga

Moderator
Här sedan: 28 Feb 2003
|
22 Dec 2012 17:50
|
|
|
Öronlappsfåtölj bara för att sikten blir bättre, HANS för att du SKA kunna vrida på huvudet och kolla åt sidorna. Paddade burar för att undvika att när folk kör utan hjälm/bälte/overall/skydd att de inte skadar sig på inredningen, löstagbar ratt förmodligen för att ett antal olyckor inträffat pga lossnad ratt.
De har nog ganska bra koll på alla olyckor/skador som sker på turistkörningen
Bara min allmänna reflektion över reglerna som de har beskrivits
Men som ett tips till de som kan påverka, föreslå en och annan tidpunkt på dygnet/veckan för "advanced touristdriving", typ bandag med halvracebilar  _________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad |
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Christian Eick
Wimbach

|
22 Dec 2012 18:50
Re:
|
|
|
BTG skrev: | Tack!
Vet du varför man gör dessa ändringar? |
Nej, jag vet inte exakt anledning till varför just dessa förändringar kommer just nu. Turistkörningen har dock diskuterats ingående de senaste åren och alla är överens om att något måste göras men alla är oense om vad.
Generellt är det naturligtvis så att "sådana som du" egentligen inte har på turistkörningen att göra. Turistkörningen är lika gammal som Ringen själv och ursprungligen var avsikten att allmänheten skulle få möjlighet att prova att köra denna fantastiska asfaltslinga, men under förutsättningarna som gäller på allmän väg.
Dagens situation ser delvis väldigt annorlunda ut. Det förekommer många tokmodifierade alt. renodlade racebilar som aldrig skulle tillåtas framföras på allmän väg om de kom till besiktningen i det skick de framförs på Ringen. Därtill befolkas de av förare med inställningen att Ringen ÄR en racerbana och att därmed tidtagning är obligatoriskt. Jämförelsemöjligheter via videos, loggfiler, simulatorer osv finns i stora mängder. Långsammare fordon, t.ex. de turister som körmöjligheten ursprungligen skapades för, är irriterande dumskallar som inte har vett att flytta på sig och därmed bara förstör njutningen, och varvtiden förstås. Allt detta till dumpingpris och ofta med försäkringsskydd. Ur det perspektivet är det klart att det blivit populärt att åka på Ringen, mycket billigare än alla former av tävling.
Om denna utveckling är rätt eller fel ligger i betraktarens ögon, men det kan konstateras att det har lett till fler olyckor. Det är ju inte den semestrande familjen som kör ett turistvarv som bankar hårt in i räcket efter Schwedenkreuz och får banan avstängd i 3 timmar. Det är alla dessa gudomligt begåvade rattvirtuoser som har full koll på läget i sina "professionellt" modiferade Clubsportracers som faktiskt står för merparten av olyckorna; antingen för att de överskattar sin egen förmåga, underskattar banans svårighetsgrad eller inte orkar vänta på att bli omsläppta av de där förbenade motorcyklisterna.
Ur det perspektivet och med tanke på att turistkörningens överlevnad ligger i mångas intresse tror jag att de ansvariga försöker ta beslut som leder till någon form av ökad säkerhet. Som tidigare konstaterats, det behöver inte nödvändigtvis vara fel om det samtidigt finns körtillfällen för de som vill komma så nära race som möjligt, dvs trackdays. _________________ Nordschleife: 619 varv |
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Narin
Kristianstad

Här sedan: 03 Apr 2006
|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Narin
Kristianstad

Här sedan: 03 Apr 2006
|
22 Dec 2012 21:13
|
|
|
Dubbel post _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22
Tiguan R-Line -14

Senast ändrad av Narin, 22 Dec 2012 22:31, ändrad totalt 4 gånger |
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
BTG
Stockholm

|
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Sjöström
Der drüben

|
22 Dec 2012 23:37
|
|
|
Tack Dr Eick för att du lyser upp vägen för oss alla
Att stoppa om bågen är lagt till på todolistan i vinter, ratten sitter ju fast ordentligt o utan snap-off så den får nog sitta kvar. _________________ Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
267/8.08/9.07
|
Nürburgring
Meny
Tillbaka
|
|
MaZ