| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers på Celica GT-FOUR -88
|
790 besök totalt |
|
Hallå. Håller på att uppgradera min Celica för att gå som "lekbil" på bana och gata. Dvs, ingen fullfjädrad racebil men bra mycket roligare än original. Det som är gjort på bilen hittills är en uppgradering av Chassit med Polyuretanbussningar, D2-Coilovers och Black-Diamond bromsar. Motorn ska byggas om i vinter men i dagsläget så sitter det en "hybridturbo" som enligt uppgift ifrån säljaren av bilen, ska kunna leverera effekt upp till 400Hk. Ett 3" rostfritt avgassystem med 3" downpipe och racekat är också monterat. Nu till min fråga till er mina kära banåkarbröder. Jag har i helgen kört ca 40 mil med bilen för att testa den ordentligt, och det jag kan konstatera är att det känns som att bilen "flyter" innan den greppar vägen och svänger, detta märks som tydligast i landsvägshastighet och uppåt. Det känns svampigt på något sätt, som att bakdäcken tar upp all fjädring och sviktar... Är mina dämpare för hårt ställda? är förspänningen på fjädrarna eller rent av fjädrarna för hårda? Kan det vara krängningshämmaren som är för klen? Däcken som sitter på är 215/40-17 Hankook Ventus V12 med bra däckstryck... Känslan är ungefär som att sitta på en kontorsstol vrida på kroppen fram och tillbaka några cm innan bilen faktiskt byter riktning. Hoppas att någon har några idéer och tips. MVH Magnus _________________ Magnus Levenrot |
|
Kika på denna lathund: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel
Vad skruvade de in för hjulvinklar när du hade den inne? Fota av protokollet och lägg upp åt experterna
/Janne _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
|
_________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
![]() |
Skruva banåkabil
|
790 besök totalt |