Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
lasta bil rätt på släpet för BE uppkörning
1, 2   >>
47 besök senaste veckan (29069 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

hoppas det finns några här med erfarenheter av de här, ska snart köra upp för BE kortet och vill ha lite tips och ideer om vad som är de mest korekta sättet att spänna fast och lastsäkra en bil på ett släp.

jag har spänt fast bilar långt innan jag änns fick köra bil då pappa alltid tävlat i racing, men jag är orolig för att personalen vid uppkörningen tycker man ska göra nått specifikt som jag inte tänker på. har ju hört allt möjligt om ihopspikade trälådor som ska vara med i själva fastspänningen av bilen.

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Klossar framför och bakom ett hjulpar, alternativt framför ena hjulparet och bakom andra hjulparet samt spänna rakt nedåt. Detta enligt uppkörningspersonal i höstas.

Fast själv är jag mer van att spänna ena hjulparet snett framåt och andra snett bakåt, men det var inte ok sa de då.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Från en annan tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=781296#781296 här på rejsa:
Citat:

(Sidorna 7,8 och 9 (av 28) är de som är intressanta att läsa i dokumentet)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1978nr010.pdf

Jag pratade med en "uppkörningsgubbe" för något/några år sedan och tolkade hans svar som att det ska finnas sidoglidningskydd på släpet och klossar framåt-bakåt på båda hjulen på en axel. Surrningarna ska dras så vinkelrätt nedåt som möjligt - alltså inte framåt/bakåt som många gör.
Ett slätt flak utan lämmar eller kanter/lister var inte okej enligt den diskussion vi hade då.
Då var det också helt nytt att de faktiskt godkände att köra upp med ett lastat bilsläp istället för ett lastat "vanligt" släp etc...(det är/var nå'n slags undantag/nyordning eftersom det egentligen inte var okej enligt de mystiska regler som tidigare funnits med bilsläp eftersom en bil som last inte var okej ur nå'n definitionssynpunkt. Men nu verkar man alltså godta även ett lastat bilsläp som uppkörningsobjekt. Tror det finns nå'n diskussion på rejsa om detta...)

Rice and shine
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

jag gjorde min E uppkörning 2006 och hade racerbilen på släpet vid uppkörningen.
Jag hade läst på och lastsäkrat med träreglerar fastskruvade i släpet, och det var nog viktigt för dom granskade det ordentligt.

Jag fick dock nedslag på att jag inte gick ut och kontrollerade dragstångens kompressionsreserv och fick icke godkänt på hela uppkörningen pga av det...

jag var privatist och frågade var i BE boken det stod. så svarade han att "det får man veta på körskolan"

Uppkörningsgubbarna (den ena var en tjej) verkade var sällsynt torra och humorlösa. Så mitt råd är att göra ALLT by the book.

Lastsäkra som aldrigt förr (eller senare).

numera är väl backprovet förenklat. men träna, träna. för backa på det sättet lär du aldrig har gjort förut :-)

/B

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010

Enklast!!

Halloj!

Enklast är om du hör med olika trafikskolor.

Jag kollade med körskolan jag gjort teorin via.

Var inne en gång och fick inloggslösen och bok för en billig peng..

Gjorde allt själv hemma på datorn.
Sedan så bokade jag deras släp som stod lastat på trafikövningsplatsen samt tillhörande vw golf som dragbil.

Jag har själv bilar och flera släp.

Men, tid är pengar...

Jämför att hyra ett släp, lasta i och ur det i början av december..
med att hyra ett färdiglastat tungt släp med en lämplig personbil.

Har för mig att jag betalade en 8-900kr för detta.

Och då var det ett dukat bord.

Släpet var ett med kåpa lastat med stenplattor och en skiva över detta som var kryss surrad.

Sparade någon timma och kunde jobba hela dagen fram till uppkörningen, och slapp ha farsan/kompis med E-kort med...

Tips är att man får ha med en enkel checklista, den ska uppvisas och godkännas av uppkörningsledaren.

Den har bara de olika punkterna uppspecade, inte ner i detalj. Men detta kommer man ihåg

Lycka till.

Audi Club Sport
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Tänk på att om du ska använda egen bil/släp för uppkörningen så ha med någon med rätt behörighet för att köra det till uppkörningsplatsen. Tydligen många som kommer själv och gör uppkörningen och sedan efteråt får dom underkänt för att dom körde olagligt till platsen.

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Tänk på att om du ska använda egen bil/släp för uppkörningen så ha med någon med rätt behörighet för att köra det till uppkörningsplatsen. Tydligen många som kommer själv och gör uppkörningen och sedan efteråt får dom underkänt för att dom körde olagligt till platsen.

har hört det oxå så det har jag redan tänkt på

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
nån som tagit bild på sin ihopsnickrade lastsäkring av bil?

bör alltså stopp plankorna vara bultade ihop och i släpet?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Spjuvern skrev:
nån som tagit bild på sin ihopsnickrade lastsäkring av bil?

bör alltså stopp plankorna vara bultade ihop och i släpet?
http://www.forankra.se/file/forankra-last-lyft-katting-2.pdf
Kombinera sid 14 med sid 29(rollstop) så borde det vara få som gnäller.

Men hur prioriterar du mellan kyultryck och att spänna exakt rakt ner (diskussionspunkt vid teoriutbildningen, som privatist är du garanterat rökt oavsett)? Det är ju inte alla släp som har öglor var 5e cm längs sidorna.
Att parkera mellan småstopp och spänna åt olika håll fungerar, tills nån stör sig på det.

Att hyra ekipage på plats är enklast, och följer en inarbetat process. Då behöver inte den myndighetsövande personen tänka kreativt, det underlättar alltid.

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:

Alternativt kör dit släpet med en bil som nuvarande behörighet funkar och sedan köra upp med en tyngre bil.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

triss skrev:
Niklas Sandström skrev:

Alternativt kör dit släpet med en bil som nuvarande behörighet funkar och sedan köra upp med en tyngre bil.

Eller så kan ju den person som 'kört' dit släpet (och givetvis har rätt behörighet) tagit andrabilen och åkt därifrån, då han räknar med att uppkörningen kommer gå bra. Om så ej sker så hämtar han släpet på kvällen....

HQ
Här sen Maj 2004

Så gjorde jag när jag körde upp för vanligt körkort en gång i forntiden. Körkortsförrättaren lämnade över körkortet med orden "det är väl bäst att du får det här, så du iaf kan köra hem lagligt...". Ooooops...

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
triss skrev:
Niklas Sandström skrev:

Eller så kan ju den person som 'kört' dit släpet (och givetvis har rätt behörighet) tagit andrabilen och åkt därifrån, då han räknar med att uppkörningen kommer gå bra. Om så ej sker så hämtar han släpet på kvällen....

Vet en kille som blev underkänd för att han inte kunde bevisa att han inte hade kört ditt släppet, Som var fallet men det hör ju inte till det möjliga scenariot

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag insåg att säljaren av den nya bruksisen var en säljare på riktigt så varianten av bilen som han sålde på mig gjorde mitt ekipage för tungt. Så jag tar genvägen och tänkte köra upp för utökat B, det som kallas B96.

Jag antar att det är samma som gäller vid lastning av bil för detta körkort med, dvs med hjulklossar, nån som har input på det?

Eller kommer man runt det om man lastar en liten bil som ryms inom lemmarna?

Askersund
Här sen Apr 2010

Hur kan dom kräva klossar? Lastsäkringen ska klara hela bilens vikt framåt och halva vikten åt sidorna, bakåt behöver man inte ens ha någon.... Om du nu inte ska ut på sjön med kärran då är det hela vikten åt alla håll

Sen så är det ju klart att man vill göra det extra bra inför en uppkörning för att slippa strul. Finns klockrena spännband på t.ex. jula för biltransporter där man slår en öggla runt hjulet och sen spänner fast det i släpet.
Hade spännt framhjulen framåt och bakhjulen bakåt...

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Säkring av last - Transportstyrelsen

Väldans jobbigt att få dit två klossar som ligger ordentligt an mot hjulen, iaf på en låg bil (jag ska iofs inte ha högre klossar än 100mm, så det kan rymmas i hjulhuset).

Regler/lag eller råd?
Yrkestrafik eller privat?
Lätta fordon eller tunga?

Sen missade jag tillägget för plana lastningar
Citat:
Lutar bilen högst 10 grader (1:6) i någon riktning görs förstängningen framåt genom två klotsar framför främsta hjulparet och bakåt med två klotsar bakom valfritt hjulpar. Det främsta hjulparet surras mot lastplanet. Går det inte att placera klotsar framför detta hjulpar får du placera samtliga klotsar framför och bakom bakersta hjulparet. I så fall ska också surrningarna placeras där.
Innebär det att det på ett plan yta (med sidolämmar) räcker med fyra klossar och två surrningar?

Lastar själv framåt/bakåt runt hjulen och har bara små "lister" som styr framhjulen (för att parkera på rätt plats, och lite styr det kanske, men bara 3cm höga). Jag har inga sidolämmar heller. Det har fungerat än så länge men jag har aldrig ens tvärnitat med last.

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Någon som har vettiga klossar som uppfyller kraven? Jag hade ett par höga i plåt till min biltransportbil förut men de gick aldrig att få dit.
Själv har jag skruvat fast snedkapade 45x220-reglar i släpet, dvs 45mm höga, sedan lägger jag två likadana klossar bakom framhjulen och skruvar dit med skruvdragare. Sedan drar jag 4 hjulspännband lite snett framåt och bakåt, jag vet att det inte är rätt eftersom lasten på spännbanden kan bli för stor vid en kollision så de kan gå av.

Mer än dubbelt så höga klossar (minst 105 mm) har jag ingen vettig lösning på.

Det bästa hade varit en säker och smidig lösning som även uppfyller kraven...

Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag har ett släp med vanliga lämmar, som är typ 15 cm höga, men det kanske inte räknas som specialbil...

plus att jag spänner så här med denna bil och släp och funderar på om det blir problem vid uppkörningen:

Det är min bror på bilden, inte han som rasa motorn men den andre om ni undrar...

Nu tänkte jag lasta anglian när jag ska köra upp för B96, den är lite smalare men det har jag inte sätt att det ska vara nåt problem, möjligtvis vikten då den med motorn i vägde 800 och nu är utan motor och låda så den ligger väl på strax 550-600 kg, maxlast är 1050 på släpet så jag bör klara halva maxlasten, om dom nu ska till och väga:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Rosell skrev:
Någon som har vettiga klossar som uppfyller kraven? Jag hade ett par höga i plåt till min biltransportbil förut men de gick aldrig att få dit.
Själv har jag skruvat fast snedkapade 45x220-reglar i släpet, dvs 45mm höga, sedan lägger jag två likadana klossar bakom framhjulen och skruvar dit med skruvdragare. Sedan drar jag 4 hjulspännband lite snett framåt och bakåt, jag vet att det inte är rätt eftersom lasten på spännbanden kan bli för stor vid en kollision så de kan gå av.

Om du gör 'klossarna' i stål istället, och med gångjärn.

En lång platta som ligger på släpet, gångjärn och du fäller upp delen som ska ligga mot däcket. Från topp (eller mitt på denna) ett stöd bakåt.

Borde gå att snickra till på någon timme i de flesta hobbygarage och även uppfylla lagkrav etc och smidighet vid lastning.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Tord skrev:
Jag har ett släp med vanliga lämmar, som är typ 15 cm höga, men det kanske inte räknas som specialbil...

plus att jag spänner så här med denna bil och släp och funderar på om det blir problem vid uppkörningen:

...

Det är min bror på bilden, inte han som rasa motorn men den andre om ni undrar...

Nu tänkte jag lasta anglian när jag ska köra upp för B96, den är lite smalare men det har jag inte sätt att det ska vara nåt problem, möjligtvis vikten då den med motorn i vägde 800 och nu är utan motor och låda så den ligger väl på strax 550-600 kg, maxlast är 1050 på släpet så jag bör klara halva maxlasten, om dom nu ska till och väga:

Du får nog be din bror att sätta sig någon annanstans vid uppkörningen.

Allvarligt så tror jag de slår ner på lasförskjutningsskyddet, när jag körde upp var det ett täckt släp med en pall med en "enkubikstank" delvis fylld med sand som var surrad med spännband och lastförskjutningen förhindrades av träreglar för att den inte skulle kunna kasa varken framåt eller åt sidorna.
De kontrollerade just lastförskjutningsskyddet ganska noga och pratade om det när jag körde upp för b96. Det var ändå med körskolans utrustning.

Inte för att vara negativ men jag tror inte du kommer undan regelrätta klossar.

Rolle Scirocco skrev:
Niklas Rosell skrev:

Om du gör 'klossarna' i stål istället, och med gångjärn.

En lång platta som ligger på släpet, gångjärn och du fäller upp delen som ska ligga mot däcket. Från topp (eller mitt på denna) ett stöd bakåt.

Borde gå att snickra till på någon timme i de flesta hobbygarage och även uppfylla lagkrav etc och smidighet vid lastning.

Ja det låter som en vettig lösning i mitt huvud i alla fall. Får klura på det.

Gävle
Här sen Jan 2004

Viktigt man göra rätt, om det ska stå kvar vid olycka.
Varför surra på eget vis om man VET med sig att det påstås vara fel....??

Ett fordon ska ha hjulstopp både framåt och bakåt, minst 1/3 hög i förhållande till radien på hjulet.
Dess skal vara förankrade väl, så dom ej kan röra sig (främre)
Dom bakre kan med fördel använda hjulstopp på båda sidor om däcket som kilar fast hjulet, fanns på länk ovan och i min länk nedan.

Hjulsurrningen ska alltid spännas rakt ner mot lastplanet. Allt annat är felaktig surrning

Att dra framåt o bakåt på resp axel är högst olämplig, i en kollision framåt, vilket är mest troligt, så kommer enbart 2 band att hålla bilen, men lasten rör sig inte bara framåt, den rör sig uppåt oxå.

Därav skall banden ALLTID oavsett dra lasten (hjulen) nedåt rakt mot lastplanet.
Det är INTE banden som skall hålla kraften i längsled, det är stoppklossar/fasta stoppelement på vagnen
Banden skall hålla kvar fordonet på släpet och klossarna skall hindra rörelse.

Banden med slinga (alltså ring i änden på bandet) skall användas som slinga runt däcket med banden tio i två.
Banden skall hålla hjulet rakt ner mot planet, och får absolut inte spännas kvart i tre, då är bandet lika stort som hjulet är störst, och kan alltså glida neråt o helt frigöra förankringen..
JA, detta kan hända även om du spänt banden hårt, massor av kraft vid en krafigt olycka

Alt. förankring i fälgen, (om fälgen har stora hål o rejäla ekrar, och som är mjuka i formen och INTE skaver på bandet) med en lop runt en eker i fälgen och rakt ner mot lastplan, Viktigt o tänka på vart på fälgen man spänner i detta fallet, vad händer ex.vis om hjulet då kommer i rörelse (så inte bandet slackar av...)

Finns även band man lägger i längsriktning på däcket, bärgare använder ofta detta, där ena kroken fästs ex.vis bakom hjul, bandet i längsriktning över slitbanan, o spännaren på andra sidan av hjulet.
Detta är oftast uteslutet på an banåkarbil/racebil, pga att bilen är för låg. En SUV är det simpelt på...

Man får absolut under inga omständigheter spänna banden i den del av bilen som är avfjädrad (karossen) ser ibland skräckexempel på fordon med band över huv o baklucka, eller igenom kupen o dörrar.....
Vad händer då när karossen fjädrar ner pga ojämnhet o vägbanan (förekommer rätt frekvent)..... banden slackar och vid återgång så rycks dom av , o bilen står osäkrad....

Att tänka på är oxå att välja band som har tillräcklig hållfasthet, flertal av det som säljs är undermåligt, en tumregel är att ett band skall ha minst samm hållfasthet som hela bilen vikt, därmed har man stor marginal till banden kapacitet.
Själv kör ja alltid med 8-tons band på bilar som transporteras.

Och använd aldrig annat än ringband, ser ibland transporter med vanlig krokmodell i änden på bandet, som används som slinga rung bandet, med bandet igenom bakre delen på rkoken, den är inte avsedd för denna kraft, och banden kan med lätthet dras ut mellan dom 2 rundstångsdelar som utgör själva kroken.
Dessuom kläms banden oerhört med sådan fastsättning, och ett klämt band/vikt band tvinnat band osv är rejält försvagat i förhållande till ett band som får bara rakt o utan ligga an plant utan vek/vikning/snurrning osv.
Se alltid till att bandet INTE är tvinnat/snurrat ett halv/helt varv eller så, utan raka band är ytterst viktigt för hållfastheten.

Har man 4 rejäla hjulspännband spända på rätt sätt, stoppklossar framåt o bakåt och kör lugnt, har man skaffat sig en stor fördel gentemot even poliskontroll! OCH en stor fördel vid even olycka!

Skrivit lite i ämnet tidigare, finns här : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92124

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
47 besök senaste veckan (29069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande