| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
alu block och turbo??
|
1379 besök totalt |
|
alu block och turbo??
snart dags att byta ut motorn i långlopps bilen. vore fint med en alu motor tänker jag, och turbo måste det va så klart. har hittat ett block som fyller alla mina önskemål men jag har aldrig byggt en alu motor med lite putt i. vad, när och hur förstärker ni era block för att det ska orka med lite ordentligt med laddtryck, tänker kanske framförallt på volvo folket och deras femmor. stödgördel i botten, torrsump, lättat, viktat och andra helt givna saker kan jag räkna ut. Görs något speciellt i ovankant, tänker framförallt på den lilla "sprickan" mellan cylindrarna. har hört att en del fräser upp spåret och lägger i nått stålskims?? kan inte direkt betongfylla vatten manteln;) i 8timmars behöver den lite kylning för att hålla ihop. kom gärna med förslag på åtgärder enkla som galna alla ideer är välkomna. mvh dennis hansson _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||
|
Re: alu block och turbo??
Se till att det inte detonerar, och ha tillräcklig kylning av både luft och vatten så försvinner många tänkbara problem och felkällor. Det är oftast inte sämre hållbarhet på alublock, men vid svåra fel blir följderna (skadorna) större och snabbare. Så undvik FEL. _________________ Roland Johansson |
||
|
HEJ
finns det någon "gräns" där det brukar börja hända grejer på obearbetade block?? jag kommer behöva ladda 1,6-1,7 bar för att få ut önska resultat och ca 220hk/liter motor är detta omöjligt utan att montera i stålfoder vilket låter väldigt dyrt
_________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||
|
hej
går inte att åka långlopp på e85, tankvolymen är begränsad. nä 220hk/liter är inte våldsamt men vår erfarenhete av långlopp är att det tar något fruktansvärt på grejerna. lutar år att vi får dra i stålfoder i loppen eller någon form av gördel även i ovankant. motorn ska inte i bilen förän nästa vinter så det finns lite tid att fundera kring olika lösningar. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||
|
Re: hej
Min reflektion från väldigt många byggen är att kylning helt glöms bort... Och sedan skapar en lång radda problem efter problem. Håller du borta detonationer och har bra kylning så borde inte ett bilblock ge upp vid så låga effekturtag. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
alu block och turbo??
|
1379 besök totalt |