Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16V -85 (a.k.a. Astretten) - Avreggad...
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
10 besök senaste veckan (39641 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Min förra Vectra lyckades jag bygga om så den vart fräck, men ett projekt ska följas av ett annat så under senhösten/vintern byggde jag mig en ny bil istället, en bil som skulle vara mycket roligare runt banorna än Vectran.

Det jag köpte mig var en Kadett GSi -85:a med ambitioner så att säga , den var inte i det bästa skicket:

Ambitionerna var att bygga en Kadett GSi med Astra GSi-look, inte bara genom att byta kjolpaket, utan att bygga om plåtmässigt så att huv, grill lampor etc skulle passa... Sedan skulle den såklart ha störtbur, rejäl väghållning, rdäck och allt annat som gör att tiderna kring banorna är upp mer till mig än till bilen. Inspirationen kom från nån tysk som hade byggt denna:

Det fanns mycket att göra! Bilen var i molekyler, motor fanns inte och såna saker. Mitt mål, förutom utsidan, var att få en jä*ligt snabb och rolig bil för bankörning framförallt. För detta satt redan en Grupp N-rallybur på plats i bilen, inreggad o klar...ett stort +
Dock, när jag hämtade bilen så visste man att arbete skulle krävas:

Ni som undrar, huven på första bilden var bara för test, det var en huv från en postbil som jag fick med.. så den var tvungen att bytas till Astra GSi för att få gälarna..

Arbetet påbörjades, riktiga stolar köptes in + två st fyrpunktsbälten:

och man slipade, skruvade och höll på...

Bilen var i rätt bra skick, ytrost här o där, men den skulle ändå lackas om sen...
Bilen slipades invändigt och lackades, likaså buren:

Sedan byggdes den om utvändigt, skärmarna bak plåtbreddades, framskärmar svetsades ihop av en blandning av kadett och astradelar för att passa mot astrahuv/front och kadettdörrar... Och sedan påbörjades 3 veckors långt underarbete före lack...

Motorn jag hade införskaffats putsades till (hade redan lackat block och polerad växellåda när jag köpte den). Istället för den 1.8 liters 8v som sitter original blev det nu istället en lätt uppskrämd 2 liters 16v maskin.

Chassiet ska matcha motor och utseende, så det blev ställbara Konidämpare (gula) med progressiva H&R fjädrar och alutopplagringar fram som flyttar camberinfästningen 18mm (ej med på bild). Bussningarna blev i polyurethan och såklart lackades allt innan montering:

Bromsarna matchar såklart resten av bilen! Hålborrade 284mm skivor från saab 900-9/3 fram och hålborrade från Kadett GSi 16V där bak...

Invändigt blir det då två st Sparcostolar á 5.7kg styck, moccaratt, 4 punktsbälten och aludörrsidor, tunna sådana så man sparar vikt...

Nu vart det mesta gjort (i kortform)... men hur blev det sen? Jo, monterplats på Elmia där den ställdes ut (bilen blev klar natten innan... ), Bilsport tyckte mycket om den så de tog kort på mig o bilen (kan bli mer sen) och jag fick t.o.m. pokal för den! Så jag är mer än nöjd!

Slutresultatet då?
Jodå, det duger väl!

och pokalen såklart.. (man ser även den rödanodiserade alutopplagringen)

Fler bilder finns, byggdagboken sen i november ligger på http://figgz.mine.nu/kadett och där ligger bilderna kategoriserade per dag sen jag började med bilen i november 2003. Den lite mer sakliga faktan om bilen hittar ni på http://www.Opelsportclub.com/carscript/viewcar.php?action=view&lang=sv&user=257&carno=1... Kika gärna på den!

Mvh
Fredrik - redo för säsongens banåka!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003

Kul med lite kadetter till sommaren!
Det var skoj att du fick pokal.... thumbs up

Vi får väl parkera jämte varann på träffarna...

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Snyggt!!
Har väntat på den här tråden ett tag
Hur går det annars, när är det uppstart?

Himla kul med en så ärofull pokal oxå!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Maccan skrev:

Tackar tackar...!
Ja nu när du är medlem så kan vi ju göra det, men är det inte roligare om vi ligger jämsides på banorna istället?

Gustav Sundberg skrev:
Snyggt!!
Har väntat på den här tråden ett tag
Hur går det annars, när är det uppstart?

Himla kul med en så ärofull pokal oxå!

Hehe, jo jag har ju hållt bygget rätt så hemligt för utomstående faktiskt nu under vintern, lite jobbigt när man letar delar o så bara...
Drog elsystemet häromdagen så att startmotorn går och instrumenten funkar iaf, måste dra bränsleslangar nu och el till soppapumpen bara, sen ska den hoppa igång!

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Wow- första gången jag ser någon ha samma stol som jag:

Jag har ju givetvis gjutit av min för att få plats i Westfielden, men vart köpte du dina? Väger de verkligen 5,7kg? Då väger min avgjutning mindre än hälften...

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:

Jag har ju givetvis gjutit av min för att få plats i Westfielden, men vart köpte du dina? Väger de verkligen 5,7kg? Då väger min avgjutning mindre än hälften...

Jag har också likadana fast röda.

Figgz: vart skall jag skicka sponsor dekalerna?

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003

[quote="Figgz"]
Maccan skrev:

Tackar tackar...!
Ja nu när du är medlem så kan vi ju göra det, men är det inte roligare om vi ligger jämsides på banorna istället?

quote]

Jag tycker det hade varit roligare om jag hade legat först isåfall...

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Westfield skrev:
http://figgz.mine.nu/kadett/031207/images/IMGP4991.JPG

Jag köpte mina av en gammal rallystofil faktiskt, inkl fyrpunktsbältena...
Mindre än hälften? > Aldrig får man vara glad över något... Är de _helt_ klara då? Med överdrag och sånt, eller kommer du köra dem "rena"?

Wärhner skrev:

Figgz: vart skall jag skicka sponsor dekalerna?

Sponsordekaler? Vilka sponsordekaler? Hehe...

Maccan skrev:
Jag tycker det hade varit roligare om jag hade legat först isåfall...

Hehe... vi får väl se om den kommer vara körbar överhuvudtaget i sommar... tills dess ska jag inte säga för mycket...

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Figgz skrev:
Westfield skrev:
http://figgz.mine.nu/kadett/031207/images/IMGP4991.JPG

Jag köpte mina av en gammal rallystofil faktiskt, inkl fyrpunktsbältena...
Mindre än hälften? > Aldrig får man vara glad över något... Är de _helt_ klara då? Med överdrag och sånt, eller kommer du köra dem "rena"?

Jag kommer nog klä dem lätt på framsidan så man inte sliter ut kläderna. Ändå, ett lager vinyl är inte många gram.

Men de är lite vekare än originalet så ett stöd bakom ryggen kommer behövas för att ge lite stadga (de är ju inte sådär jättestabila från början heller direkt). Anyhow, jag spar nog ett antal kilo.

Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003

Klart den blir klar i sommar... Det är bara att jobba på!!!
Du skulle ju lagt i c20LET när du ändå skulle regga om.

Bjärnum
Här sen Nov 2003

Snygga topplagringar... Undrar vem som kan ha gjort dem.. hehe
Bilen blev ju verkligen kanon. Bra jobbat.
/Henrik
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Efter en hel del Så verkar bromsarna funka nu!!!
Ska fortsätta skruva nu ikväll, ska bara vara social o grilla lite först med några polare...
Äntligen går bygget framåt! thumbs up

Henrik Fredman skrev:
Snygga topplagringar... Undrar vem som kan ha gjort dem.. hehe
Bilen blev ju verkligen kanon. Bra jobbat.
/Henrik

Jo de är toppenläckra! Ska bli kul att mäta upp vad jag får för cambervinkel med dem!
Har tyvärr inte lagt upp nån bättre bild på dem än det som syns härunder, kan verkligen rekommendera dessa till Kadett/Astra-ägare då bara finishen på dem är värda pengarna...sen att de fyller en underbar funktion är ett större plus!

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare

"Hulken" lever!!!!!
Den är grön, argsint och riktigt rapp!!!

ÄNTLIGEN!!!! LYCKA!!!

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Grattis!
Det var väl härligt efter en hel vinters mekande...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Grattis !
Jag vet hur det känns att efter allt jobb få igång sitt projekt..
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Äntligen! Bilen är provkörd! Fy fasen vad den lille rackaren går bra! Vikt lite över 1000kg skulle jag tro och kring 160-165hk skulle jag tro... Dags att fortsätta fixa elfel idag, besiktning närmar sig med stormsteg!

Detta blir en rolig sommar på banorna om allt funkar som det ska!

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Red Bull ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Grattis till en snygg bil.

Äntligen en skärmbreddning som inte går "över styr" och en färg som inte hoppar upp och slickar en i ansiktet...

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Cédric skrev:
Red Bull ?

Tändspole!
(Svart plast är tråkigt o denna burken kring spolen fick mååånga att hajja till på mässan)

MaZ skrev:
Grattis till en snygg bil.

Äntligen en skärmbreddning som inte går "över styr" och en färg som inte hoppar upp och slickar en i ansiktet...

Tackar tackar!
Sköna kommentarer efter en vinters byggande... Var ute o körde en liten vända till nyss nu, tyvärr har det regnat (fast uppehåll just nu) så marken var väldigt blöt så det spann mest bara.. :/ Får se om jag lägger upp filmerna dock som fångades med min digitalkamera...

Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003

Det där med burkar runt spole och torkmotor är ju vanligt hos våra kära tyskar. Jag som läser alldels för mycket tyska Opel-magasin , reagerar knappt ens över detta. Det ska liksom bara vara så... thumbs up

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Maccan skrev:
Det där med burkar runt spole och torkmotor är ju vanligt hos våra kära tyskar. Jag som läser alldels för mycket tyska Opel-magasin , reagerar knappt ens över detta. Det ska liksom bara vara så... thumbs up

Klart det _ska_ vara så!
Tack för ett trevligt besök idag Maccan! Får ta ett ännu längre när Kadetten är helt klar!

Var ute o körde idag för första gången på torr asfalt också (nu när jag äntligen har säkerhetsbälten så kunde man köra över 10 km/h) och jag kan meddela att den verkar gå väldigt bra! Känns kul det här, hoppas att SBP kommer att gilla den bara!

Snart är man framme vid målet!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16V -85 (a.k.a. Astretten) - Avreggad...
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
10 besök senaste veckan (39641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande