Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Startmotor som inte orkar dra runt motorn?
1, 2   >>
39 besök senaste veckan (27550 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Original startmotor och batteri jag kört med några år...
Med tändstiften i händer i stort sett ingenting; tar jag ur dem så orkar startmotorn dra runt motorn, men långsamt...

Batteriet hämtar sig hyfsat mellan försöken men spänningen sjunker ner mot 5 Volt vid startförsöken.
Har tyvärr inget rejälare batteri att testa med nu i kväll.

Kan en startmotor fungera men vara svag eller är det solklart batteriet som felar? Något annat?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13268



kollat kablarna till startmotorn? hade en gammal häck där det blev korrosion innanför höljet på strömledar kabeln till startmotorn och då blev det sämre och sämre tills strömmen inte längre räckte för tillslaget... Höljet såg fräscht ut så det tog några (läs flera) timmar felsökning innan jag hittade det...

Testa med startkablar parallelt.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



håller med Tord. Kolla också jordpunkter. Har du dålig jord så suger det också.

Alla kablar kollade så är det bara att byta batteriet. Beroende på vad det är för batteri så är det nog slut om du dragit det ner till 5V. Mitt standardbatteri går ner till ca 10V när jag nöter, men inte lägre.

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Har du tillgång till någon belastningsprovare med strömmätning. Då ringar du in felet väldigt fort.

Men en startmotor kan gå trögt eller fälta och sänka spänningen på batteriet rejält. Drar mkt ström då.

Men batteriet kan likväl vara dåligt.

Med balstningsrpovare kan man börja med att belasta batteriet och jämföra spänning - ström
Är det ok. Kör man starten och ser hur mkt ström den drar.

Har man spänningsfall skall inte batterispänningen dippa onormalt mkt. Men starten går tungt.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Tord skrev:
kollat kablarna till startmotorn? hade en gammal häck där det blev korrosion innanför höljet på strömledar kabeln till startmotorn och då blev det sämre och sämre tills strömmen inte längre räckte för tillslaget... Höljet såg fräscht ut så det tog några (läs flera) timmar felsökning innan jag hittade det...

Testa med startkablar parallelt.


+1

Jordfläta är en annan sak som kan se helt OK ut vid en okulär besiktning, men som förvandlas till ett grönt pulver om man tar i den been there, done that

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack alla!
Det jag provade igår innan jag skrev var:

- dra runt motorn för hand - kändes som vanligt
- startkabel från batteriets jord till (bil)motorns jordfläta - ingen skillnad

- enklast i kväll blir nog att låna ett rejält batteri innan jag gör något annat...
- ska dra en startkabel direkt från batteri till startmotor; det är inte alls omöjligt att det är dålig kontakt på vägen, men då förmodligen främst p g a att jag själv "gjort" kablarna (batteri till huvudbrytare; huvudbrytare till startmotor)

Det jag inte borde gjort...

- de första testerna gjorde jag utan att kolla att kabeln var ordentligt dragen på startmotorns skruvpol... och det var den inte...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Skulle gissa på att batteriet är dött, 5v under belastning låter alldeles för lite....
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Skulle gissa på att batteriet är dött, 5v under belastning låter alldeles för lite....


Jag hoppas nog på det; då får jag en ursäkt att köpa ett Shorai.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Lägger du ström direkt på starten, från batteriet o det funkar lika illa är det starten, startar den istället är det batteri eller kablaget dåligt. Enkelt o kolla.

5volt kan väl indikera startmotorn. Svarva kollektorn/byt kol alt byta start.


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Rapport:

Tog batteriet från den andra miatan och testade att ansluta det via det kablage som sitter i bilen nu: startmotorn gick marginellt fortare men nästan inte alls.

Anslöt sen startkablar direkt till startmotor och jordpunkt på motor: startmotorn gick lite fortare, men fortfarande alldeles för sakta.

Det är med andra ord inte batteriet det är fel på.

Får ta loss startmotorn och testa vidare...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
...och givetvis går startmotorn hur bra som helst när den ligger på garagegolvet... iofs markant mycket mindre klipp i mitt biltema-mc-gel-batteri än i det större batteriet, men ändå...

Då är jag kanske tillbaks till en kombination av svagt batteri och dålig kontakt med startmotorn?
Eller finns det fel på startmotorer som bara visar sig under last?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Det visar sig nog under last.

Glappar den i någon av bussningarna?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Mät resistansen mellan kollektor och rotorns axel. Hade i många år problem med dålig funktion vid varm motor som visade sig vara kortis i lindningen. Provkörning lös på bänk säger nästan ingenting om funktionen under belastning.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Smutsiga/brända kontakter i solenoiden kan ju räcka till för frivarvning, men ger för stor resistans för arbete.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack alla. Nu har jag lite nytt att prova ikväll.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Jag vill minnas att en frisk startmotor är ganska våldsam att starta liggande löst - vrider sig så den nästan studsar omkring. En dålig är bra mycket snällare.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Jag vill minnas att en frisk startmotor är ganska våldsam att starta liggande löst - vrider sig så den nästan studsar omkring. En dålig är bra mycket snällare.

Denna hoppar nästan iväg - med det lite rejälare batteriet...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Top Notch skrev:
Smutsiga/brända kontakter i solenoiden kan ju räcka till för frivarvning, men ger för stor resistans för arbete.

Jag kan bara se anslutningspunkterna; själva kontakten kommer jag inte åt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Dennis Kullman skrev:
Top Notch skrev:
Smutsiga/brända kontakter i solenoiden kan ju räcka till för frivarvning, men ger för stor resistans för arbete.

Jag kan bara se anslutningspunkterna; själva kontakten kommer jag inte åt...


Sitter inne i solenoiden och förenar ingående anslutning med startmotorn. Samma magnet som drar gaffeln son skjuter fram drevet till startkransen:


_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Top Notch skrev:
Dennis Kullman skrev:
Top Notch skrev:
Smutsiga/brända kontakter i solenoiden kan ju räcka till för frivarvning, men ger för stor resistans för arbete.

Jag kan bara se anslutningspunkterna; själva kontakten kommer jag inte åt...


Sitter inne i solenoiden och förenar ingående anslutning med startmotorn. Samma magnet som drar gaffeln son skjuter fram drevet till startkransen:



Min går inte att ta isär på det viset... kan bara öppna andra änden och plocka ut kolv och returfjäder.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Felsökningsguide (på svenska) för startmotor:
www.hella.com/.../assets/.../s02_ti_electrics_starter_fehlersuche_sv.p . . . .

"Startmotor griper in och ansätts. Motorn drar runt ryckvis eller inte alls."

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
Startmotor som inte orkar dra runt motorn?
1, 2   >>
39 besök senaste veckan (27550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande