Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Startmotor som inte orkar dra runt motorn? | 1, 2 >> 39 besök senaste veckan (27550 totalt) |
Original startmotor och batteri jag kört med några år...
Med tändstiften i händer i stort sett ingenting; tar jag ur dem så orkar startmotorn dra runt motorn, men långsamt... Batteriet hämtar sig hyfsat mellan försöken men spänningen sjunker ner mot 5 Volt vid startförsöken. Har tyvärr inget rejälare batteri att testa med nu i kväll. Kan en startmotor fungera men vara svag eller är det solklart batteriet som felar? Något annat? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
kollat kablarna till startmotorn? hade en gammal häck där det blev korrosion innanför höljet på strömledar kabeln till startmotorn och då blev det sämre och sämre tills strömmen inte längre räckte för tillslaget... Höljet såg fräscht ut så det tog några (läs flera) timmar felsökning innan jag hittade det...
Testa med startkablar parallelt. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
håller med Tord. Kolla också jordpunkter. Har du dålig jord så suger det också.
Alla kablar kollade så är det bara att byta batteriet. Beroende på vad det är för batteri så är det nog slut om du dragit det ner till 5V. Mitt standardbatteri går ner till ca 10V när jag nöter, men inte lägre. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Har du tillgång till någon belastningsprovare med strömmätning. Då ringar du in felet väldigt fort.
Men en startmotor kan gå trögt eller fälta och sänka spänningen på batteriet rejält. Drar mkt ström då. Men batteriet kan likväl vara dåligt. Med balstningsrpovare kan man börja med att belasta batteriet och jämföra spänning - ström Är det ok. Kör man starten och ser hur mkt ström den drar. Har man spänningsfall skall inte batterispänningen dippa onormalt mkt. Men starten går tungt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
+1 Jordfläta är en annan sak som kan se helt OK ut vid en okulär besiktning, men som förvandlas till ett grönt pulver om man tar i den been there, done that _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
Tack alla!
Det jag provade igår innan jag skrev var: - dra runt motorn för hand - kändes som vanligt - startkabel från batteriets jord till (bil)motorns jordfläta - ingen skillnad - enklast i kväll blir nog att låna ett rejält batteri innan jag gör något annat... - ska dra en startkabel direkt från batteri till startmotor; det är inte alls omöjligt att det är dålig kontakt på vägen, men då förmodligen främst p g a att jag själv "gjort" kablarna (batteri till huvudbrytare; huvudbrytare till startmotor) Det jag inte borde gjort... - de första testerna gjorde jag utan att kolla att kabeln var ordentligt dragen på startmotorns skruvpol... och det var den inte... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Skulle gissa på att batteriet är dött, 5v under belastning låter alldeles för lite....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag hoppas nog på det; då får jag en ursäkt att köpa ett Shorai. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Lägger du ström direkt på starten, från batteriet o det funkar lika illa är det starten, startar den istället är det batteri eller kablaget dåligt. Enkelt o kolla.
5volt kan väl indikera startmotorn. Svarva kollektorn/byt kol alt byta start. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Rapport:
Tog batteriet från den andra miatan och testade att ansluta det via det kablage som sitter i bilen nu: startmotorn gick marginellt fortare men nästan inte alls. Anslöt sen startkablar direkt till startmotor och jordpunkt på motor: startmotorn gick lite fortare, men fortfarande alldeles för sakta. Det är med andra ord inte batteriet det är fel på. Får ta loss startmotorn och testa vidare... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
...och givetvis går startmotorn hur bra som helst när den ligger på garagegolvet... iofs markant mycket mindre klipp i mitt biltema-mc-gel-batteri än i det större batteriet, men ändå...
Då är jag kanske tillbaks till en kombination av svagt batteri och dålig kontakt med startmotorn? Eller finns det fel på startmotorer som bara visar sig under last? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Mät resistansen mellan kollektor och rotorns axel. Hade i många år problem med dålig funktion vid varm motor som visade sig vara kortis i lindningen. Provkörning lös på bänk säger nästan ingenting om funktionen under belastning.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Denna hoppar nästan iväg - med det lite rejälare batteriet... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag kan bara se anslutningspunkterna; själva kontakten kommer jag inte åt... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Sitter inne i solenoiden och förenar ingående anslutning med startmotorn. Samma magnet som drar gaffeln son skjuter fram drevet till startkransen: _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
Min går inte att ta isär på det viset... kan bara öppna andra änden och plocka ut kolv och returfjäder. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Felsökningsguide (på svenska) för startmotor:
www.hella.com/.../assets/.../s02_ti_ "Startmotor griper in och ansätts. Motorn drar runt ryckvis eller inte alls." _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Skruva banåkabil Startmotor som inte orkar dra runt motorn? | 1, 2 >> 39 besök senaste veckan (27550 totalt) |