Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 "Hans" (Kurvkul, men inte räser)
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (30739 totalt)
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Det är för lite gamla bilar här. Och för lite icke-extrema bilar. Det behövs bilar här med sisådär 100 hästar. För det är också kul. Faktiskt.

Så.. Tadaa! En kurvkul och grön 02:a

Kort bakgrund:

18 år gammal skrotade jag 1993 min förstabil, en sandgul Fiat 127 med dubbla lager glasfiberspackel och texten FIAT spegelvänt i grillen. Motor och låda sprack, och taket trycktes ner i baksätet. Fiaten och jag mötte ett träd. Trädet vann.


Min bror kom till sjukhuset med Motorbörsen (för er yngre: = fordonsdelen på Blocket i en analog form som man då köpte en gång i veckan). 
Det övervägdes fram och tillbaka. Det var inte bestämt med sportigt då, så väl utskriven kikades på MB 190C -65, 220SE -65, en Opel Kadett Coupé -66 ("torparcheva") och lite annat innan storebror ringde från Halmstad och hade hittat en grön 02:a på BMW-handlarens bakgård. Han själv körde då 2002 tii.

Jag åkte dit, min far prutade från 11 000 till 9000, och jag körde hem. Med fulldubbade 20 år gamla vinterdäck och fårskinn i skuffen. Jag körde ett år innan den konstaterades för rostig i framför allt front, framskärmar och dörrar och den lämnades in för lagning och lack.

Sedan rullade det på. Den var en ganska original sommarbil som vilade på vintrarna och tiden gick. Jag skaffade väldigt rolig bruksbil och då kom den knappt fram på sommaren längre. Saker ändrades och jag gjorde av med den roliga bruksbilen och började då snegla på den gröna igen. Den kom ut, men var inte lika kul längre.

Min bror, som själv entusiastiskt for runt på bana i en svansmotortysk, uppmanade mig att göra likadant. Motorn behövde en genomgång, och medan den var ur så övertalades jag och inskaffade då följande (eller, en del kom senare, med det här är nog allt till dags dato):

H&R Cup Kit, som sänker ca 50 mm och gör bilen väldigt mycket kurvroligare.
Grövre krängningshämmare från hemlandet, numera med polybussningar.
Nya bussningar till framvagnen. Original förutom Turbo-bussning till casterstaget.
Roligare bromsbelägg (Tarox).
En Momo Prototipo.
Lös varvräknare, det sitter ju inte original.
Två Cobra RS Classic stolar.
Fjäderbensstag (det var erbjudande när jag beställde annat, och det är ganska skönt att hänga på när man skruvar förgasare)
25%-diff från E21
4-1 headers från Amerika (vilket känns lite fel) och sedan tidigare sitter ett Simons sportsystem på vilket jag bara satte ett rakt rör istället för originalkröken. Nu kikar slutröret sportigt ut i mitten istället.
Lite senare kom en Weber 38/38 som jag nu för fullt försöker få att blanda lagom (med hjälp av en Lambda-mätare). Emulsionsrör är på väg och även..
Mekanisk bränslepump från BMW 3.0 för att få bättre flöde.
4 st Borrani plåtfälgar 13x6 (eller 7st, tror jag, olika ET). Nu har jag för banåka ET30 fram (med 5mm spacer) och ET 17 bak med 185/70 Kumho Eccsta V70A, till vardags original E21 plåt 13x5.5 med 185/70 Michelin.
I fabriceringsstadie är också bromskylning. Jag gillar inte frontspoilers, 02:ornas är så fina som de är, så det blir en hemmagjord aluminiumlåda under frontplåten, mellan bogseröglorna, med slang som leder upp till en rörstumpskonstruktion som leder frisk luft till båda sidor av bromsskivan och samtidigt "skrapar av" den varma.
Och så har jag tagit bort stötfångarna och rullat skärmkanterna.
Det ska i en båge. Jag har en fullbur, som enligt uppgift suttit i en tysk Grupp H-bil men jag orkar/vill inte ta hål i instrumentbräda och slopa mittkonsoll. Så bara bakdelen åker i. Snart.
Skvalplåt är också på gång.

Tanken är kurvkul, men inte räser. Eller, banbil för gata. Ungefär. En stående punkt har också varit att "det ska gå att göra tillbaka till original". Jag håller fast vid den än så länge.

Och så vill jag ha det lite periodiskt rätt. Till exempel Borrani-fälgarna, det finns moderna och lättare, men jag gillar mina Borrani. Dessutom är inte den största faktorn för hur fort det går den ofjädrade vikten, det är lunsen bakom ratten.

Namnet här i tråden, Hans, är så klart en hyllning till Hans-Joachim Stuck. Han vann ju 24-timmars på ringen med en Koepchen TI 1970 (Och med en 320d 1998 och med en M3 GTR 2004). Namnet används inte till vardags.

Så här ser den ut, i all sin småfläckiga rostighet och skavda charm. Efter hand som det pekat mer mot bana har också funktion satts före utseende. Med vissa gränser, så klart.


Kinnekulle. Enda dagen på bana för den gröna, än så länge. Och dagen jag bestämde mig för R-däck. Vanliga var helt enkelt inte kul efter lunch.

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Kul koncept - har ungefär samma tanke med min nuvarande hobbybil (MGB GT -67).

Lägg gärna upp fler bilder!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Spännande, kul o trevlig inlägg

Helrätt bil, och gillar detta med gammal o inte så mkt effekt, det är ändå riktigt roligt!!


Nu måste du visa lite fler bilder!! thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Helrätt inställning och tänk thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Kul med fler 02:or på forumet

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kul koncept - har ungefär samma tanke med min nuvarande hobbybil (MGB GT -67).

Lägg gärna upp fler bilder!


Trevlig GT, och jag gillar färgen!

Fler bilder kommer, men snön får försvinna först. Med tanke på att jag ägt den i 25 snart så har jag väldigt lite bilder på den. I alla fall digitala.



Kvällstur.

Hittade ett snyggt ställe att justera tändning på längs vägen till Stockholm.

På Kinnekulle.

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Taiga skrev:
... för lite icke-extrema bilar. Det behövs bilar här med sisådär 100 hästar. För det är också kul. Faktiskt.

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



helrätt givetvis

_________________
/Anders C
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
helrätt givetvis


Med ett svänghjul köpt av dig, tror jag.

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



En riktig drömbil!!

Snart griper fart djävulen i dig och lägger dit 316 grader kam 48 or lite portat så låter den och går helt underbart!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Nej, mer trim blir det inte. Den ska hålla.

Som sagt gick bromsarna väldigt varma sist. Jättevarma. Så jag bygger kylning enligt recept från en amerikan (som kör någon klass där de inte får gå ifrån original solida skivor).

Så här blir det. Två rörstumpar med lock, slitsade för skivan och med en avdelare inuti som leder ungefär lika mycket luft till bägge sidor av skivan. Och "skrapar" av varmluften. Skruvade i överblivna hålen i fjäderbenet.




Nu är bägge provmonterade med slang, målade och färdiga för montering. Med nya skivor. De rostiga på bild var också väldigt, väldigt skeva.
Klossarna hade också gått varma. Jag hade bromsar hela dan, men så här ska de inte se ut.. Jag har en uppsättning likadana till, Tarox, vi får se om de klarar sig bättre med lite kylning. Annars får jag hitta annat, verkar lite svårt till original icke-tii, bara.



_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jag har ett par e21-hubbar till dig om du vill gå volvo-ok/ventilerat-vägen. Du behöver alltså, volvo-ok från 240 (Girling) + hubbar (hjulnav) från e21 316/318, och ventilerade skivor från e21 323i.

/Anders

_________________
/Anders C
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Jag har ett par e21-hubbar till dig om du vill gå volvo-ok/ventilerat-vägen. Du behöver alltså, volvo-ok från 240 (Girling) + hubbar (hjulnav) från e21 316/318, och ventilerade skivor från e21 323i.

/Anders


Tack! För tillfället håller jag dock fast vid oventilerat original. En annan fast punkt för min bil är 13", och jag tror inte volvo-ombyggnaden (som svider lite i sig;)) går ihop sig med mina Borrani.

Dessutom kom jag precis på att jag innan kollade med PEAN, och att de har Carbotech XP8 till min bil. Någon som har erfarenheter av dessa?

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Taiga skrev:
Dessutom kom jag precis på att jag innan kollade med PEAN, och att de har Carbotech XP8 till min bil. Någon som har erfarenheter av dessa?
Först, kul bil! thumbs up Skulle kunna tänka mig något liknande.
Vad gäller XP8 har jag kört en del med dessa på min numera avyttrade 318ti. Var mycket nöjd, perfekta på bana, i alla fall på bilar med inte alltför mycket pulver under huven. Aldrig någon fading. I mitt fall ventilerade skivor men utan kylning. Nackdelarna är väl som vanligt med racebelägg mycket dammande och en del gnissel kan förekomma vid vardagsåkande.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Davve skrev:
...mycket nöjd, perfekta på bana, i alla fall på bilar med inte alltför mycket pulver under huven. Aldrig någon fading. I mitt fall ventilerade skivor men utan kylning. Nackdelarna är väl som vanligt med racebelägg mycket dammande och en del gnissel kan förekomma vid vardagsåkande.


Det låter ju utmärkt! Och putsdagarna är en svunnen tid. Bromsdamm och gummirester är vackert:)

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Nu står han i alla fall på fötter igen. De Tarox jag hade liggande var fel, så de gamla fick åka tillbaka efter planing. Ska mejla PEAN om Carbotech imorgon, än ska bilen inte rulla ändå. Men nu sitter den ihop.

Provmonterade luftmojänger igen, fick slipa lite till och lägga på ny färg. Hammarlack bygger för mycket.. Provade nu med slang. Det ska gå ihop sig, men det blir lite pill med också. Så klart.



Och provmonterade luftintaget igen.



För övrigt fick jag nog fett på linsen efter jag monterat skivorna/naven, därför suddiga bilder.

Jag fick också tillbaka tråget idag, efter att en vänlig bekant TIG:at dit skvalpplåten. Målade och svor över Hammarlack. Vissa sorter är bra, som slät semi-matt, men sidenmatt vill inte täcka på vissa ställen men blir stora sjok på vissa och rinner. Nå väl, bara det inte rostar.



Kvar innan våren:
Båge
Montera tråg med skvalpplåt.
Plocka ned kardan och byta bussning invändigt i framänden. (Och då förhoppningsvis slippa vibrationer.)
Få ihop hela bromskylningsapparaten.
Oljebyte.
Bromsvätskebyte.
Förgasarjustering, lite magrare på låga varv och lite fetare på höga. (Med ny bränslepump med bättre flöde och antagligen andra emulsionsrör.)

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



En riktigt läcker klassiker!

Kul med en välskriven tråd också. Jag håller absolut med: Det behövs fler roliga bilar med rimliga hästkraftsnivåer. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Taiga skrev:
Anders Carlsson skrev:
Jag har ett par e21-hubbar till dig om du vill gå volvo-ok/ventilerat-vägen. Du behöver alltså, volvo-ok från 240 (Girling) + hubbar (hjulnav) från e21 316/318, och ventilerade skivor från e21 323i.

/Anders


Tack! För tillfället håller jag dock fast vid oventilerat original. En annan fast punkt för min bil är 13", och jag tror inte volvo-ombyggnaden (som svider lite i sig;)) går ihop sig med mina Borrani.


Jag har kört med 5,5" e21 plåtisar (dom du har till vardags) och volvook.
4,5" går inte, 5" går precis. Dom tar inte i i ovankant av oket, oket bygger utåt och tar i fälgen på sidan.
Jag har kört så i flera år, med billiga belägg, utan att få problem med bromsbortfall. Min bil är lite starkare än din och lite lättare.
Jag har 15-fälgar på 6" och ET 30

_________________
/Anders C
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Trevlig bil! Välkommen i gänget.

Jag kör med E21 nav och Volvo bromsar och Hawk belägg tillsammans med Borrani 6" ET 17 utan problem. Dock får man se till att däckfirman inte sätter balansvikterna på fel ställe. Det råkade jag ut för så de fick flytta vikterna och då fungerade det!

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Taiga
Ronneby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Tack, Anders och Micke!

Som jag fattat det innan så är det "oftast" svårt med 13" på volvo-varianten. Och särskilt med Borrani eller LM-hjul. Men då har jag fattat fel!

Bra att veta, men nu har jag nya ok (inte ens renoverade), och nya skivor, och dessutom kylapparaterna färdiga att montera - så jag kör i alla fall i år som det är. Och dessutom så bromsar jag förhoppningsvis bättre nästa gång:) Fast med R-däck, förvisso..

_________________
Ola Gustafson
BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare)
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Hurra, en till som är "hundra"
Fast jag byter upp mig till hundrafemton

Kul projekt som ska följas thumbs up

(skriver man ut effekten med bokstäver... blir det mer )

_________________
Rikard Niva
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 "Hans" (Kurvkul, men inte räser)
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (30739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande