Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrservo funderingar
1542 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Styrservo funderingar

Jag ska byta till elservo på min bil och hade tänkt ett hydrauliskt elservo från Opel
Men nu är jag sugen på en rattstångs elservo men är lite orolig att de ska bli för tungt för rattaxeln och knutarna. Jag har rätt korta styrarmar på spindlarna och 12 grader caster så det går nästan inte att vrida på ratten utan att de gamla motor drivna servot var igång.
Vad tror ni?
De känns ju rätt jobbigt om rattaxeln/knut går sönder

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

borde det inte vara dimensionerat att hålla för de krafter det kan tänkas utsättas för av någon som är betydligt starkare än de flesta av oss? Att lägga till ett servo är ju ungefär samma sak som att träna upp musklerna rejält alternativt montera större ratt, styrsystemet borde ju inte haverera av en sådan sak? Såvida du inte kortat av styrarmar eller gjort annat som gör att krafterna ökar

Kristoffersson Engineering
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

PerKr skrev:
borde det inte vara dimensionerat att hålla för de krafter det kan tänkas utsättas för av någon som är betydligt starkare än de flesta av oss? Att lägga till ett servo är ju ungefär samma sak som att träna upp musklerna rejält alternativt montera större ratt, styrsystemet borde ju inte haverera av en sådan sak? Såvida du inte kortat av styrarmar eller gjort annat som gör att krafterna ökar

Var verkar servot?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Styrservo funderingar

Spjuvern skrev:
Men nu är jag sugen på en rattstångs elservo men är lite orolig att de ska bli för tungt för rattaxeln och knutarna.
Fundera även på om elektroniken klarar av en stunds aktivt (tungt) rattande utan att överhetta.
Jag känner till en Miator som testat och haft stora problem med att elektroniken lagt av efter sju varv. Och då pratar vi om omodifierad styrning, där man med lite ansträngning klarar sig fint utan servo. Jag kan inte vilken Hollänsk leverantör det var, och jag minns inte om de har löst problemen eller om det nu sitter fräsh original hydraulik i bilen igen.

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

det är nog värt att tänka på...
corsa c elservot som sitter i rattstången är jäkligt starkt. jag byggde på en kort styrväxel och tog bort hydraliken. funkade väldigt bra. inga glapp etc. men känslan är lite mera diffus kring mittläget.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

Pontus Fyhr skrev:
PerKr skrev:

Var verkar servot?

tänkte kanske fel...

Kristoffersson Engineering
Citera
Skruva banåkabil
Styrservo funderingar
1542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande