Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 2001 Honda K20SC Uppdaterad! :)
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
11 besök idag (93619 totalt)
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Här kommer lite bilder och info om min Elise.
Bilen köptes in vintern 2006/2007 för banträffar och lek på gata.
Den är svensksåld och har rullat 4000 mil precis.

En sammanfattad Tech-Spec.

Chassi/Kaross:
Nitron aluminium coilovers.
Förstärkt toe-link kit i bakvagn.
Bearbetade hubbar fram för mer negativ camber justering.
Förstärkt burbåge med A-frame och Petty-bar.
Elise-Parts aluminium belled discs med slitsade skivor.
Ferodo DS1.11 belägg fram Pagid RS14 bak.
Diffuser, Hangar111.
M3 E46 läpp/vinge.
ATS DTM 7.5x17 fram med 215/40. Bak 9x18 med 235/40. Nuvarande med Hankook Z212 RS2.
Eliseparts Quickshifter.
Snap off rattnav.
Tjänstevikt: 740kg (standard EliseS2).

Motor (nuvarande):
Rover 1.8 16v baserad på en VHPD Exige motor.
DTHTB Spjäll med Kolfiberplenum.
Bearbetad topp.
Piper Kammar/kamdrev. Mekaniska Lyftare.
omega kolvar.
Lättvikts vevaxel.
Lättat Svänghjul med AP koppling.
Emerald motorstyrning.
Extraktorgrenrör med Quicksilver titan ljuddämpare.
215hp @8200RPM


En härlig motor som tyvärr gav upp på se7en days.
Har därför nu beslutat att det blir en Honda Type-R motor (K20a2). Motorpaket med låda har införskattats från en 2004 som gått cirka 3000 mil. Jag kommer lägga upp bilder och lite info om hur bygget och konverteringen fortskrider.
Mer info kommer.

Några bilder:






_________________
Andreas Rollnert
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Låter som ett spännande bygge. Själv har jag dålig koll på HondaEliser men det finns ju en hel del.
Men du får nog speca lite mer om du skall påstå att du är först. http://www.blocket.se/vi/13269678.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Meningen var mer menad som en frågeställning snarare än ett påstående. Tänkte inte på den Danska S2an med K24 motor. Det finns en hel del Honda-Elise/Exige konverteringar i UK men inte vidare många som jag vet om i de Nordiska länderna..? Är det någon som rattar en Honda-Elise/Exige i Sverige så får han/hon gärna ge sig till kännna

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



"Lotuskåpor" på motorn eller ombyggt fordon (Type-R varianten borde ha lite för mycket effekt för det, för den väger väl inte 980kg som registreringsvikt?)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Nej, några 980kg blir nog svårt att komma upp i även fast Honda paketet är en del tyngre. Till en början är tanken "Lotus Rover" kåpor. Då Elisen inte är någon vanlig syn hos SBP och de flesta besiktningsmän inte riktigt vet hur det ska se ut under huven på Elisen så borde det inte ställa till med för mycket problem, om det är en prydlig installation. Det är i alla fall förhoppningen om det finns en möjlighet att typa om den så ska jag naturligtvis försöka med det. Någon som har kunskap om vad som gäller för det? Du nämnde att vikten skall vara minst 980kg? Förutom vikten behöver du några särskilda intyg? Bromsar/Chassi?

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Det var lite synd om dig på Se7ens days . Men kul att se att du har börjat att fixa den thumbs up
Jag hoppas att vi träffas på någon bana nästa sommar.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
hehe.. Jaa det kändes lite ruttet att "bara" få köra en dag. Men men, det är sånt som händer! Vi tar nya krafttag och satsar på nästa säsong! Tack för skjutsen förresten, det var inspirerande och gick fort! Går allt som det ska i höst/vinter så ses vi garanterat på någon banträff till sommaren.

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Rolle82 skrev:
om det finns en möjlighet att typa om den så ska jag naturligtvis försöka med det. Någon som har kunskap om vad som gäller för det? Du nämnde att vikten skall vara minst 980kg? Förutom vikten behöver du några särskilda intyg? Bromsar/Chassi?
PMa therealpinto eller kontakta annan besiktningsman inom SFRo.
Det som öppnat möjligheten numera är att du tydligan skall kunna göra motorbytet för ombyggt fordon med en nyare motor om hela dess avgasrening plockas med (du skall i så fall inte behöva nåt intyg från generalagent (vilket oftast är omöjligt att få)).
ombyggt fordon brukar kräva byte av bromsystem och drivlina samt sätter begräning vid 15kW/100kg (dvs 980kg för 200hk DIN).
Finns det nåt bromssystem (Huvudcylinder+ok+skivor) som kan tänkas vara vettig/möjlig uppgradering?

Luska runt i det men kontakta en besiktningsman från SFRo för fakta som gäller ditt fall. Besiktningar är ju bedömningar och "internetfakta" behöver inte vara sanna för just ditt speceilla fall.
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
Ändrade avgasregler möjliggör motorbyten för fler

Elise S1, Honda K20 160hk, TypeRlåda, Roadsport B... (nån borde väl bli sugen på det så många gånger som jag tjatat om det)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8039



Från tråd #2 i inläget ovan: "Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som
ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte
är möjligt från och med årsmodell 2000!"
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Tack för svar!
Aaah.. Vad surt. Jag som fick lite förhoppningar här att det kanske skulle gå att få den reggad på ett hyffsat smidigt sätt. Skulle vara två år äldre bil då. >. Vad är det som gäller då då? Speciellt intyg från generalagent?

_________________
Andreas Rollnert
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5571



Nu klippte du väl ut text rörande bilar med dieseldrift och det är väl inte vad som är avsett med Lotusen?

"För bensinmotor:
Goj goj bla bla ..

Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett
årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha
katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och
katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av
effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare. "

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



oj en fin,ball bil du har!

vad hände med din org motor då?? vart den fel trimmad eller nåt som var fel från verks sida. lite oroende väckende ju då den bara hade gått 4000mil.

_________________
Philipp Klement
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Vilket drömbygge... det bästa ur två världar
Bilen var ju hur snygg som helst också... man blir bara liiiiite avundssjuk

Niklas: K20 levererar ju 200hk.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



david-o skrev:
Niklas: K20 levererar ju 200hk.
Inte alla K20. K20A4 listas som 110KW på bildelbasen. Vara bildemontering påstår sig ha två (men de vill nog ha minst 20 för dem med tanke på vad de gett för priser på andra motorer).
Men eftersom ingen vill ha nåt mindre än det värsta så pratar alla om "vanliga" K20A på 147KW.
Att gå från RoverK till vad som helst låter som ett lyft med tanke på problemfrekvensen i omgivningen (inte snällkörda och inte orginal iofs).

Men fanns det en K20baserad Civic/CR-V på 160hk på EU-marknaden (så man kan hänvisa den som källa till motor+ecu+lambda+kat)? Förmodligen eftersom ingen skulle väl få för sig att importera en krockad CR-V från USA?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Tjänstevikt 740kg? Det låter ju lite konstigt?

Då skulle den ha 30-40kg mindre tjänstevikt än min S1?
Tycker det låte lite även om det är tomvikt som avses?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46



Niklas Falk skrev:
david-o skrev:
Niklas: K20 levererar ju 200hk.
Inte alla K20. K20A4 listas som 110KW på bildelbasen. Vara bildemontering påstår sig ha två (men de vill nog ha minst 20 för dem med tanke på vad de gett för priser på andra motorer).
Men eftersom ingen vill ha nåt mindre än det värsta så pratar alla om "vanliga" K20A på 147KW.
Att gå från RoverK till vad som helst låter som ett lyft med tanke på problemfrekvensen i omgivningen (inte snällkörda och inte orginal iofs).

Men fanns det en K20baserad Civic/CR-V på 160hk på EU-marknaden (så man kan hänvisa den som källa till motor+ecu+lambda+kat)? Förmodligen eftersom ingen skulle väl få för sig att importera en krockad CR-V från USA?


Finns i Europa med sitter i Accord och CR-v med 155hk (iaf i accorden) men de har drive by wire vilket inte civic varianten har, vilket kan strula till det en del. Men K20a2(200hk, eurospec) (K20a japspec har 220hk) med lotus kåpor låter fin fint.

Riktigt ballt bygge, K20a2 har ju mycket fin trimpotential om suget blir ytterligare med .

_________________
Per Björe-Dahl
Citera
Marcus N
Helsingborg, Skåne
Här sen Jul 2006
Inlägg: 9



740kg i tjänstevikt på en S2 elise kan du glömma även om just din enligt vv säger det. de måste ha förväxlat det med torrvikt och då får du lägga på 40kg vätskor och 77kg förare och då låter det som en s2a dvs 860kg. Sen är ju din lättad så vad det gör vet jag ej men testa att väga den!

_________________
Marcus Nilsson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Mamma!

Mysigare konvertering går inte att komma på! Den motorn i den bilen...

Finns en del om detta lite varstans på nätet...
Här är en som säljer ett kit för B18c i typ-I elise:
http://www.prototyperacing.com/

Deras hemsida har dock varit exakt likadan i flera år (jag går in där ibland och dräglar )

Dom pratar också om k20a i exige typ-I inte skulle väga mer än 750kg. Låter nästan för bra för att vara samt!

_________________
Martin Engström
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Tack för alla kommentarer och kul att ni verkar gilla bilen och idén! Jag hoppas Honda motorn kommer bli bra i Elisen. Det sitter en LSD diff i lådan och en kraftigare koppling är monterad. Vikten på paketet är lite mer än med Rover motor/låda. Men däremot så kommer Honda paketet hamna lägre i Elisen vilket medför lite lägre tyngdpunkt.

Fuchs skrev:
oj en fin,ball bil du har!
vad hände med din org motor då?? vart den fel trimmad eller nåt som var fel från verks sida. lite oroende väckende ju då den bara hade gått 4000mil.


Tack!
orginal har Rover motorn ca:120hk så min motor var långt ifrån standard med nästan 100hk mer. En vevstake gick av vid växling från 2an till 3an vid ca:7500RPM.

Citat:

740kg i tjänstevikt på en S2 elise kan du glömma även om just din enligt vv säger det. de måste ha förväxlat det med torrvikt och då får du lägga på 40kg vätskor och 77kg förare och då låter det som en s2a dvs 860kg. Sen är ju din lättad så vad det gör vet jag ej men testa att väga den!


Sorry! Skrev fel. Givetvis är det 740kg torrvikt. Den väger 754kg med halv tank och det skick ni ser på bilderna ovan. Alltså större/tyngre fälgar och A-frame med Petty-Bar.

Citat:

Men K20a2(200hk, eurospec) (K20a japspec har 220hk) med lotus kåpor låter fin fint.
Riktigt ballt bygge, K20a2 har ju mycket fin trimpotential om suget blir ytterligare med.


JDM (Japan Domestic Market) K20A 220hk var tanken att få tag i först. Den har 220hk och LSD diff monterad orginal. Även bredbandslambda är standard vilket det inte är på euro versionerna av Type-R. Dock har JDM versionen 11,5:1 i kompression gentemot euro versionerna som har 11:1 orginal. Då det finns eventuella planer på att montera ett kompressor kit så småningom som endast finns till K20a2 motorn (11:1komp) så föll valet naturligt på A2 motorn. Med det det kitet så kör du med orörd botten och då blir JDM Versionens 11.5:1 i komp för mycket.

Citat:

Här är en som säljer ett kit för B18c i typ-I elise:
http://www.prototyperacing.com/
Deras hemsida har dock varit exakt likadan i flera år (jag går in där ibland och dräglar )


Jag har försökt få tag i Joe på Protype Racing under en längre period utan framgång. Det finns tydligen inte många kit som är skeppade på länge från Protoype så det verkar som han lagt av..? Trist.
Däremot så har jag haft mycket kontakt med Sunspeed i USA som också tillverkar kit för K20 till Elisen. Mycket tillmötesgående har dem varit! www.sunspeed.com om någon vill kika.

Återkommer snart med lite bilder från urmontering av Rover Motorn.

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Marcus N
Helsingborg, Skåne
Här sen Jul 2006
Inlägg: 9



Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Marcus N skrev:
http://www.blinkmotorsport.com/
http://www.brooke-kensington.co.uk/phond1.htm
http://www.maidstonesportscars.co.uk/services/lotusHPE.asp


Bara 10.000pund för en konvertering

Då känns det som en bättre investering att köpa en Exige än att uppgradera en S1

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 2001 Honda K20SC Uppdaterad! :)
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
11 besök idag (93619 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande