Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kamaxlar från Dbilas eller Cat Cams
3093 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Har någon här erfarenhet av kamaxlar från Dbilas och Cat Cams? Hört delade meningar och att Dbilas skulle vara skräp, men som vanligt sånt man hört på forum.

Cat Cams hemsida är ju helt värdelös för den går bara kolla på med stenåldersversioner av Explorer

http://www.catcams.com/index.htm

http://www.dbilas-dynamic.de/

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Har inte MB oslipade kamämnen bland sina reservdelar? Att köpa hyllkammar till era väl masserade maskiner låter lite "oseriöst"
Slipade gjutna kammar påstås bära oljefilm bättre än billet (nåt med porstrukturen). Hur påsvetsade kammar beter sig i den jämförelsen vet jag inte.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hehe, jo kanske det. Cat Cams kan ju iaf ta fram specialprofiler vet inte hur det är med Dbilas dock, får fråga.

Schrick tex känns ju mer välrenommerade, men dom har givetvis inget till MB

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Micke vad får kammarna kosta?

Finns några i sverige som är riktigt duktiga på slipa och ta fram lämpliga profiler

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja vet inte riktigt, Dbilas betalde jag bara 5500 kr för ett par och förr hade jag 25% på dom priserna men det vet i fasiken om jag fortfarande kan få, dock tillkommer ju då fjädrar också

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:
Ja vet inte riktigt, Dbilas betalde jag bara 5500 kr för ett par och förr hade jag 25% på dom priserna men det vet i fasiken om jag fortfarande kan få, dock tillkommer ju då fjädrar också

Är det omslipade på standard kam ?

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nej det är nya från blanka ämnen, deras pris _ 749 ink tysk moms på 19, men med momsnummer dras momsen direkt, räknade med en kurs på 9 kr

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Kamaxlar från Dbilas eller Cat Cams

RS 1800 skrev:
...Cat Cams hemsida är ju helt värdelös för den går bara kolla på med stenåldersversioner av Explorer...

Den funkar med opera.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:
Nej det är nya från blanka ämnen, deras pris _ 749 ink tysk moms på 19, men med momsnummer dras momsen direkt, räknade med en kurs på 9 kr

Hur mycket skiljer på bascirkeln jämnfört med original kammarna då?

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Här är en firma som kan ta fram specialprofiler http://www.agap.se/

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
RS 1800 skrev:

Hur mycket skiljer på bascirkeln jämnfört med original kammarna då?

Det vet jag inte, behöver mäta originalkammarna och fråga Dbilas,

Kammarna i både 2.3-16v och 2.5-16v är riktiga mesiga saker. Dbilas kan tydligen slipa 2.3-16v kammarna och höja lyftet med 0,5mm till 9.5m, originaldurationen kan jag inte på rak arm. Men till övriga (läs 2.5) så sliper dom inte om.

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Hej jag har kört med DBilas kammar och dom jag hade till min bmw var det inga fel på i alla fall thumbs up

Stockholm
Här sen Dec 2002

Är rätt svårt att uttala sig om ett par kamaxlar är bra eller dåliga då de enda värdena som går att få tag på är duration och lyft. Duration, lyft och överlapp säger en del om prestandan men man behöver räkna på hur de samverkar med insug och grenrör.

Är fullt möjligt att designa två i princip likadana profiler med samma maxlyft och duration men med olika area under lyftkurvan. Sen påverkar profilen även accelerationer och därmed de påfrestningar som lyftare, ventilfjädrar, ventiler och säten utsätts för.

De mest välkända tillverkarna av kammar har nog störst chans att optimera prestanda utan att ha löjligt höga accelerationer och därmed påfrestningar på ventiltåget. Är fullt möjligt att designa ett par kammar med lågt lyft och kort duration som ger accerlerationer högre än F1.

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Är väl K-jetronic på dessa vagnar, luftvågen tål väl typ 0.01 mm överlapp eller så = traktorkammar

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Mikael har nog inga planer på att montera tillbaka luftvågen....
Citera
Skruva banåkabil
3093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande