| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIV 2011
|
5 besök senaste veckan (329558 totalt) |
|
"... Och vad det verkar så passar "CFD bodyn" fortfarande på ramen efter det filande den utsatts för. Är det inte fantastiskt?"
Förmodar att tyder på att mirakel fortfarande kan inträffa ? ;-) Snyggt jobbat som vanligt ove, är mycket imponerad över det jobb som du lägger ned på ditt projekt, keep up the work, det ser mycket bra ut så långt enligt min mening! _________________ Fredrik Tholander |
||||
|
Sakta lunkar det på. Nu skyller jag på en badrumsrenovering för att det inte händer så mycket. Lite småpiller som ploppar på plats allt eftersom. Det här är gängpluttar som ska in i ändarna på ramrören i fram och bak där kraschstruktur/vingfästen och sånt ska skruvas fast.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Då ska vi se. Aktuellt i veckan, utöver triviala ting som jobba, äta, barnens läxor, orkester, ridskolor och sånt:
-Stambyte -Badrumsrenovering -Kaninbursbygge -Ett par provflyglektioner -Turbofiera MkIIIan -Sova På nåt märkligt vis verkar dagarna proppfyllda med aktiviteter. Har det med sommartidsomställningen att göra att det verkar ha försvunnit åtminstone en timme per dag Skumt
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Det där är ju bara sex kvällar. Är du så troende att du vilar på den sjunde dagen?
|
||||
|
Re:
Sånt tummar man inte på. Det ger dålig karma
||||
|
Re:
Du kommer aaaaaaaldrig bli klar om du tror på sånt där trams.
|
||||
|
Re:
Kan man inte göra så? Det finns gott om mellanchefer på stora företag verkar tro att man faktiskt kan det.
http://dilbert.com/strips/comic/2007 _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Mhmm. Bumpar här och "Hur går det"ar på PM. OK då.
Helt overksam har jag inte varit även om jag haft lite garagesemester och pular med en massa annat för tillfället. Lite småmickel blir det naturligtvis ändå. Jag har letat efter och labbat med en del servomotorer för styrning av min höjdjustering. Sen lyckades jag hitta en växel i en "bra och ha låda" som hade passande kuggar både till domkrafterna och den motor jag tänkt använda med rätt axeldiametrar, rätt utväxling och allt på en gång. Galant värre. Den motor jag tänkt använda är en motor avsedd för RCbil. Borstlös komplett med kraftelektronik som är skit enkel att interfäjsa till en microcontroller, rimligt pris och dessutom är otroligt lätt.
Den här labbuppkopplingen har stått och gungat bilen upp och ner i en knapp timme för att kolla att motorn och styreneheten är termiskt stabila i min applikation och det ser riktigt bra ut. Ett smidigare hus att bygga in växeln i måste fixas till istället för den stora klumpen somstår på skrivbordet.
Sen har det väl varit en storstädning i garaget och ommöblering för att få mer utrymme för det som verkligen ska vara där. Enfielden har ju stått och tagit plats en längre tid så den har jag åxå gjort klart. Skitcool med alutank, dito sadel och stänkskärmar, lågt nerböjt styre. Ser ut som ett ladufynd av en gammal TTräser precis som jag ville. Sketaball.
Sen är det svårt att hålla fingrarna från engelska hjulet även om det är huset man meckar med:
Det börjar dra ihop sig till att aktiviteterna ska gå upp med MkIVan inom ett par veckor eller nåt, så vi får se. Jag har stört mig på att bakskärmarna harmonierar dåligt med de främre. De främre funkar bra aeromässigt, så det är de bakre som ska ändras. Nåt i den här stilen får det nog bli. Det få mogna ett tag, men jag tror det blir nåt sånt.
||||
|
Re:
Den processorstyrda höjdjusteringen blir jag riktigt avundsjuk på!! I och för sig blir jag avundsjuk få en hel del annat också...
Tänk om man fick möjlighet att använda den här lösningen på vår bil... Kanske skall lobba för det hos SBF... Skulle lösa en del strul för vår del! För att inte bli för bitter har jag dock funderat på att själv bygga en processorstyrd paddel-shift av vår Jerico-låda under nästa vinter. Borde väl gå att smuggla förbi reglementet?! Frågan är om det kan smugglas förbi familjerådet, dock... Vi får se hur det landar! Imponerande, hur som helst!! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
|
Re:
Det här är en smygstart på väg att nå delmålet körbart chassie. Drevämnet måste ju bantas så långt det går. Och förses med fästhål, men det kommer i andra hand.
Det blev inte så oerhört mycket överskott kvar efter lite filande i datorn, FEM och ett antal timmars malande i fräsen. Malande är verkligen ordet förresten. Stålet var jäkligt hårt att skära i. Hur som helst så ser det bra ut tycker jag nog.
||||
|
Re:
Ni får inte glömma brosans tråd, är ju han som kommit längst av oss. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Dom där servorna och styrningen till dom vart har du köpt dom och hur mycket kostar dom? |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIV 2011
|
5 besök senaste veckan (329558 totalt) |