Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
A539 vs AVS Sport
1, 2   >>
2856 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
A539 vs AVS Sport

Vilket av A539 och AVS Sport fungerar bäst på bana?

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Har åkt ett antal banmöten med A539 (på en orginal Alfa75a) dessa är tämligen hårda och lite driftingstuk krävdes för att få upp värmen. Samt att de var väldigt hala i blöta.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Jag tycker mina A539or var varma innan man lämnade depån och var överhettade efter ett halvt varv. Gick åt snabbare än mina suddgummin under skrivövningarna på lågstadiet...
Men jag kanske körde för hårt?

mvh/Ragnar

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Björn skrev:
*klipp* dessa är tämligen hårda och lite driftingstuk krävdes för att få upp värmen. *klipp*

Ragnar skrev:
*Jag tycker mina A539or var varma innan man lämnade depån och var överhettade efter ett halvt varv. Gick åt snabbare än mina suddgummin under skrivövningarna på lågstadiet...
*klipp*

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Saab = mycke vikt fram vilken dimension åkte du på Saaben eller vilken bil den nu var.

För mig var de stenhårda jämfört med A520 som gärna blev överhettade efter ett par varv.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Jag körde med ena riktiga ballonger, 195/60-15. Så det lär väl bidra. Var på 99an jag körde med det. Den väger ganska mkt fram.

Stockholm
Här sen Feb 2003

Yoko AVS Sport på 993, 17":

(allting nedan högst IMHo)

+ slitstyrka
+ pris
+ hyggliga i vått (endast gata)

- varma fort på bana => såphala (kan mkt väl vara min körstil, vad jag nu gör för fel , det kasade friskt i kurvorna)
- bullrar ganska friskt (men vem bryr sig när det ändå låter "ganska mycket" i kupén... )

några banmöten samt resa Ringen TOR : inga problem med mönsterdjup ännu. På det hela taget är jag nöjd, förutom då att de blev så sjukt hala helt plötsligt. Har förvisso bara hänt på Mantorp, vad nu det kan tyda på På Gelleråsen var det inga såna problem, vad jag märkte. Totalt kanske 1500mil på dem.

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

A520 Underbara på bana thumbs up . Gillar inte fukt. Jag skulle köpa igen om de fanns att få tag på i Sverige.
AVS Sport. Bra men jag är inte helt övertygad om de däcken är ett toppdäck eller bara ett ganska bra däck. Yokohama säger att A520 är det "riktiga" bandäcket jämfört med AVS. A520 lär dessutom vara bättre än 539.

Fortfarande förvirrad...

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Fick ett bra pris på AVS sport så såna får det bli som bruks/bandäck tillsvidare.

Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Daniel Ekström skrev:
Fick ett bra pris på AVS sport så såna får det bli som bruks/bandäck tillsvidare.

Det kommer du att bli helt nöjd med.

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nu har jag provkört mina AVS Sport lite på gata. Dom bettar riktigt bra i kurvorna. Tänkte avlägga en utförligare rapport när jag testat dom i RS-bana och på Kinnekulle.

Min bil är inte den mest välisolerade men jag tycke dom låter en del. Inte så störande men i alla fall

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Efter att jag fick mina Premiumcontact förstörda av svarvspån som nån drulle spillt ut på vägen så
kör jag nu tillfälligt 206:an på de A539or som såsmåningom ska sitta på Sciroccon.

Det jag har märkt under helgen är att stommen är mycket styvare, (ojämnheter i asfalten känns mer) och
vid hårdare kurvtagning så viker sig inte det främre yttre däcket som det gamla gjorde vilket ger mindre understyrning och det känns som man kan ta kurvorna lite snabbare. Ljudnivån är det inget fel på så länge asfalten är jämn och fin....sen låter det lite mer. Våtgreppet är än så länge outforskat.

Edit: Kanske ska tillägga att för 420kr st i storlek 195-50-15 så känns det som ett riktigt
bra köp till en liten lätt undermotoriserad felhjuldsdriven bil. thumbs up
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har A539 på tillochfrånjobbetbilen och de svänger uta' h..!
Jag tror faktiskt att de svänger lika bra som mina R-däck när R-däcken är kalla, och det är väl ett ganska bra betyg för ett gatdäck.

PS. AVS Sport är på väg ut. Om du prutar som f..n, så kan det nog vara ett bra köp (fast jag tror inte att de är lika bra som A539).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

A520 (suck, finns inte längre i Sverige...) som var föregångaren till A539 ska enligt Yoko-agenten i Sverige vara bättre anpassade för bana än AVS. Jag tror dock att A520 är bättre än A539 på torr bana. Har inte testat A539 bör tilläggas men väl de andra.

EDIT: Jösses, dubbelpostar mig själv... Gonatt.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

A520 fanns att beställa hos den däckfirman vi var hos i Hamburg för några veckor sedan... Kanske man ska prova en uppsättning sådana om man åker ner igen. Kompisen har A520 i storlek 205-50-15 tror jag det var och det är nog de bredaste 205:or vi har sett....mäter man "bredden" på dom så är dom några mm bredare än 225mm !
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Corsa skrev:
A520 (suck, finns inte längre i Sverige...) som var föregångaren till A539 ska enligt Yoko-agenten i Sverige vara bättre anpassade för bana än AVS. Jag tror dock att A520 är bättre än A539 på torr bana. Har inte testat A539 bör tilläggas men väl de andra.

EDIT: Jösses, dubbelpostar mig själv... Gonatt.

Jag har åkt på både A520 och A539, dock på olika bilar, och jag vill nog påstå att utvecklingen går framåt, inte bakåt.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

SciroccOMats skrev:
A520 fanns att beställa hos den däckfirman vi var hos i Hamburg för några veckor sedan...

Hur gamla är de (däck är färskvara)?

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Jag har fått lära mig att däcken börjar åldras först efter första uppvärmningen. Är det fel?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Lennart Mäkinen skrev:
ice skrev:
Jag har fått lära mig att däcken börjar åldras först efter första uppvärmningen. Är det fel?

"Prov har utförts av VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet). Där kunde man inte påvisa någon
nämnbar skillnad mellan ett nytillverkat däck och ett som var tillverkat tre år tidigare."

Min, något negativa, tolkning av ovanstånde är: Tre år gammalt är möjligen acceptabelt, sedan bör däcken säljas till kraftigt reducerat pris.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag vet inte hur gammla de var eftersom de inte hade några hemma men kunde ta hem om man ville det....
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Lyfter lite...

Vilket av däcken har bäst livslängd på gatan ?

Anledningen till att jag undrar är att A539 kostar 565kr/st och AVS Sport kostar 613kr/st. Är AVS Sport värt mellanskillnaden? Däckdimension 195/50 15".

1, 2   >>
2856 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande