| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bes 2á:Sportavgassystem monterat, intyg buller erfordras??
|
5631 besök totalt |
|
Hej
Då var jag inne och skulle regbes bort mitt baksäte på min Audi V8 då den kommit så långt att det numera är utkastat. Tänkte att det kunde vara fint o göra det så slipper man tjafs vid flygande bes och framtida vanliga bes. Det gick mer eller mindre bra inne i hallen och det blev 4 2:or totalt. De andra 2orna har ja löst hur ja skall fixa ( bla avgasintyg för jag hade sportfilter!?!? original får åka i igen) Den 2án som satt stopp för mig är: Sportavg.system mont. intyg buller erfordras..... Bilen har ett 3"avgas med 2dämpare,en liten och en halvstor. Vill påpeka att den brölar inte jätthögt och den har klarat bullermätningar när ja kört den på bana.Så vi kan mer eller mindre utgå ifrån att den ligger under 95db.Det han haka upp sig på var att bilen inte har 3"original utan 2X2,25"..Det är dragit i original avgastunnel och avviker därför inte mycket i form eller ljuddämparantal. Det trista är att originalavgas e kass på bilen och går inte sätta på. Bilen är en manuell 6vxl Audi V8 och beggade avgas till en sån är inte direkt någon mängdvara.Nytt exkl kattar o främre rör 6500kr.så de är inget alternativ. Enligt min lokala SFRo kan de inte ge intyg då dom bara mäter vid import och amatör/ombyggt fordon. Teknisk support på bilprovningen har inget svar. Audi vill inte lämna ut intyg heller...... Är ungefär som ja känner nu..
Någon som har en idé på vad jag kan göra? Tacksam som tusan för alla ideér och svar. _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Re: Bes 2á:Sportavgassystem monterat, intyg buller erfordras
Börja med att kolla med de som regbes vad som krävs av intyget. En hel del intyg får man göra själv!!! Grundkrav givetvis att delen uppfyller gällande krav. Men i alla fall tidigare hos vägverket (borde vara trasnportstyrelsen nu?) har de haft anvisningar hur en bil bullermäts. Gör en sådan mätning själv med enklare instrument (låna eller hyr) och gör ett protokoll. En ide om de godkänner detta, ibland måste tillverkaren lämna intyg men du är väl tillverkaren av systemet?
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Tack för svaret.
Men det verkar vara väldigt kört att bes med detta avgassystemet... Dom enda som fick göra mätning var statens provnigsintitut..och det är ingen billig affär.Det var det budet jag fick idag när jag pratade med transportstyrelsen. Jag får leta och se,har ja tur kommer ja över ett originalavgas som får åka på. Men om någon har en idé eller ett avgas så är jag tacksam.
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Det är bara originalavgas som är en rimligt framkomlig väg.
Bilen kommer inte klara ett bullerprov med något annat än original(liknande) avgassystem och luftfilter, gränsen är 80 dB(A) (årsmodell 1980-96 typ), mäts vid fullgasacceleration på tvåans och treans växel från 50 km/h, alltså ett riktigt elakt prov. Lite enklare med automat men ändå inte lätt. VTI (www.vti.se) kan göra bullerprov men det är inte billigt... Det finns ingen metod för att mäta buller stillastående och vid kontrollbesiktning på bil, därför blir det såhär tokigt. Det räcker att man misstänker att avgassystemet är ändrat för att man rent formellt ska kunna sätta en tvåa. Du måste hittat en riktigt grinig besiktningsman? ;-/ /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Du kanske skall kolla med entusiastbilprovningen i Ystad/Trelleborg.
Dom verkar att ha lite sunt förnuft och kan kanske tippsa om hur du bör lösa problemet. http://www.ystadbilbesiktning.se/Hem MVH Peter J _________________ Peter Johansson |
||||
|
Re:
Jo det kan man säga
Han var inte på humör någonstans för att släppa igenom bilen... Men men, regler e regler och det är bara att gilla dom,tycker det är skitsynd att jag inte kan få göra ett vettigt bullertest och köra med det.kommer ju säkert aldrig vara ett problem i framtiden på vanliga besiktningar. Ja dom i Ystad verkar vara bra att ha och göra med,prata med dom idag men han hade tyvärr fullt upp och var ganska stressad.Han förklarade lite snabbt och jag förstod det som att iom jag gjorde reggbes hos svensk bilprovning så verkar den vara "låst" där nu i en månad på ombes. Och jag vill ju köra om 3v :-) _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Re:
Ja det skall jag prova,för väster var inte hållet för mig _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Det här är det nya för att trycka till alla motormäniskor.
Polisen sätter reg.bes om man har fel slutrör.....och Sbp kräver orginalsystem. Detta borde nog dras i EU. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Vilken grin***
När jag skulle besiktiga min BMW för något år sedan så sa besiktningsmannen: -Här dånar det ordentligt iallafall. *Han böjer sig ner och tittar under bilen* -Jaja, du har ju åtminstone en burk efter katalysatorn! Då kör vi!
Kanske är dom lite petigare vid regbesiktningar, även om det bara var för ett borttaget baksäte. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Re:
Man klarar sig oftast så det är få som gnäller på knäppa regler, men det står ju en myndighetsperson fritt att klämma åt när det passar. Att dra det till högre instans har man inget för, risken är att man försämrar för alla de som sluppit undan innan (kanske är det detta som är poängen, skrämma till tystnad). Det var väl ett par år sen som SBP fick gnälla över ljud även på bilar vid kontollbes (bara MC innan som jag fick det beskrivet). Men att de då inte har en mätmetod utan bara godtycke känns inte seriöst, även ett originalsystem kan ju missa det testet (Påsse med original sportsystem med öppnade ventil?). Så det är väl att fortsätta att buga och bocka och vara väldigt vänlig oavsett vad myndighetspersonen säger/gör. Möjligen kan ljudinspelning på mobilen vara vettigt om för att kunna klippa ut eventuella dumheter de säger. Muta får man ju inte, men man tjänar väldigt lite på att vara osmidig. |
||||
|
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
|
Re:
Ja....det är ju sånna som du som gör att myndigheterna kan fucka över oss hela tiden. Det kommer inte hjälpa med ljudintyg....då Sbp har bestämt att det ska vara orginalsystem. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Går det inte att bygga ihop ett system av "gammalt skräp" från skroten?
Få det att se ut som ett system som suttit länge på bilen? Kanske till och med se ut som ett ganska original system? På med ett blingigt slutrör så att det ser ut som om du försökt pimpa till bilen lite. Det borde inte behöva bli alltför dyrt och kan kanske gå igenom? Eftersom de ändå inte kan mäta ljudnivån så kanske det går att få dem att tro att du satt tillbaka originalsystem alt köpt ett begagnat originalsystem och hängt på. |
||||
|
finns inget på bildelsbasen att köpa eller hos nån annan V8-åkare som du kan låna under regbesiktningen och sen välja en annan station för kontrollbesiktningar?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Problemet är att jag har använt mig av original främre förs flänsar mot grenröret för att bygga mitt system.
Så jag kan inte ha mtt gamla. Så nu letar ja efter en manuell V8 Audis främre rör,tyvärr e ju alla dom jäklarna automat.Så de är inte helt lättfunnet,men kanske har ett på G. Så fort jag hittar det så får jag kasta på det och kan köra o bes. _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Re:
Kan ju inte V8, men skiljer det "mycket" mellan manuella avgaset mot automat? Testat lägga ut annons på köpes delen på Nordic Audi? BTW, Fick du tröjorna!? _________________
|
||||
|
Jag kan hålla med om att det är tokigt att det inte finns en mätmetod för stillastående buller, det skulle förenkla saken enormt.
Sett ur myndigheternas perspektiv är det enkelt, bilen är bullerprovad med original avgassystem (inför typbesiktning/helfordonsgodkännande), sitter något annat där (som inte tekniskt motsvarar original alltså) är det upp till ägaren att bevisa att det uppfyller kraven... SMC har stött och blött motsvarande regler för MC där en polisman får sätta en "tvåa" utan att mäta, tyvärr verkar det väldigt svårt att få till en ändring. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Har du kollat med Leif? Han har ju byggt om ett par V8:or. _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||
|
Lite OT men...
Har man rätt att avbryta pågående besiktning om man "misstänker" att det är en grinig snubbe man har att göra med? Ett alternativ kan ju vara att prova med lite dämpull och sen åka till nästa station och lägga fram en väl igenomtänkt förklaring om vad felet var förra gången... Eftersom kvalitèn på bilprovningen är så ojämn så kanske man klara sig på det viset? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5631 besök totalt |