Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 1968
<<   1, 2, 3, 4   >>
29703 besök totalt
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

clausm skrev:
Jeg har en sådan Renault motor, som har sittet i en Europa S2.

Toppen er byttet til en crossflow, jeg tror inget andet er trimmad - så effekten er vel bare rundt 100 hk beroande på karburering.

Den behöver troligen en komplet renovering, men i alle fald er det et brugbart basis.

Skicka PM/Mail om ni har interesse på den.

Jeg har ochso 2 växellåder til Renault (4-växlad). Dom er i biter, men jeg tror allt fins. Diff er ifrån orig. Renault, så den er väldigt lägt växlad, kanske max-speed er 160-165 km/t?

Lycka till med bilen. Den er skittsnyg, och jeg har kollat annonset på blocket ofta. Men med disse bilder her, da er jeg tacksam, at jeg inte utveklade for mycket vill-ha-vibrationer.

Lysande ... Om vi landar på Renaultspåret är det definitivt intressant.. men vi är inte riktigt där ännu. Vi ska tänka till och samla data i ett par dar . Återkommer ...

Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re: Lotus Europa S1 1968

-- skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
wilmer skrev:
Med köpet kom också den tidigare motorn som (enl. säljaren) är en Arne Berg trimmad Renault motor som ska ge 290 hp, med en FD5 låda på.

290hk?? vad är det för renaultmotor...

Varför skulle isf en ny 1,8 vara roligare?

Riktigt fräck bil f.ö.

Såg det först nu. För att svara på om en 2.0 200hk modern motor är roligare så måste man ju såklart veta vad det är för motor och vad man tänkt göra med bilen. En modern motor håller ju ihop, är billig att hålla vid liv och kommer troligen inte att haverera.... Ska man åka mycket med bilen så KAN det vara roligare...

De drivande kraven på motorn är:
1) den ska gå igenom besikningen
2) Driftsäker ...eller lätt och billig att få tag i och att byta ut
3) Så långt som möjligt slippa öppna motorn för att trimma.
4) inte för tung
5) ...
Vi ska nog först se efter växellåda och det kommer att styra vilken rova vi tar

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Herrejösses vilka modifieringar!

Skulle det inte vara ett alternativ att göra om modifieringarna och fortsätta med Saabmotorn nu när den och växellådan redan står i garaget?

MGB GT 1967
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Vad var det för Arne Berg motor som följde med?

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

Sonett7 skrev:
Herrejösses vilka modifieringar!

Skulle det inte vara ett alternativ att göra om modifieringarna och fortsätta med Saabmotorn nu när den och växellådan redan står i garaget?

Ja du har en poäng... Det var ju faktiskt på pappret ett stort plus att det satt en saab turbo i. Den finns i överflöd på skrotarna, billgt, driftsäker vill man ha mer effekt sätt på en större snigel. Förvisso togs beslutet att inte sätta i den igen i affekt men det finns en del goda skäl.. 1) Utrymmet är helt enkelt inte stort nog så ramen måste komprometteras 2) tyngd-för tung 3) tyngdpunkten förskjuts bakåt.

Bromma
Här sen Jan 2008

Re:

-- skrev:

Det är lite dåligt med detaljer kring den motorn, men det sitter en turbo på den som kan förklara
de påstådda 295 hästkrafterna. Insprutningen är tyvärr K-jetronic villket inte är nåt jag vill hålla
på med längre. Hela motorn andas "1979 års värsting" men jag är inte säker på att vi använder den
som den är ens om motorn fungerar (vilket vi inte vet).

Det har åkt ner många olika motorer i Europor runt om i världen, men transaxlar är det inget vidare
utbud av. Det blir nog att börja i den ändan och sedan se vad växellådsvalet får för konsekvenser.
Valet av transaxel kommer att bland annat påverka hur vi bygger ramen och bakvagnen.

/Nisse...

Skara
Här sen Okt 2009

Har ni funderat på Audi transaxlar? Verkar förekomma i GT40 replikor mm och har bevisats med rätt modell hålla för rätt mycket kraft.

Mvh Thomas

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

nsteen skrev:
-- skrev:

Det är lite dåligt med detaljer kring den motorn, men det sitter en turbo på den som kan förklara
de påstådda 295 hästkrafterna. Insprutningen är tyvärr K-jetronic villket inte är nåt jag vill hålla
på med längre. Hela motorn andas "1979 års värsting" men jag är inte säker på att vi använder den
som den är ens om motorn fungerar (vilket vi inte vet).

Det har åkt ner många olika motorer i Europor runt om i världen, men transaxlar är det inget vidare
utbud av. Det blir nog att börja i den ändan och sedan se vad växellådsvalet får för konsekvenser.
Valet av transaxel kommer att bland annat påverka hur vi bygger ramen och bakvagnen.

/Nisse...

FRÄNT! Tyrbo förklarar ju helt klart effekten. Men man undrar ju hur körbar den är? Ah fan va coolt!!!

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007

`04 TVR T350
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Skall det vara något lätt och starkt så skulle jag rekommendera att du tittar i Slöjdmajjens byggtråd! thumbs up

MGB GT 1967
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
reservmotorn och låda

Var nere i garaget ikväll och tog lite bilder på renaultmotorn + lådan som följde med ..
Jag tar tacksamt emot tips om vad koderna betyder!

från framsidan

engelsk snigel: 603189 och 600584-27

höger sida av motorn (i färdriktningen)

baksidan av växellådan 7700598016 och FD5/N 07790011

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Är det där möjligen en Fuego turbo motor? Fast det vore kanske lite för enkelt för att vara sant och jag har faktiskt inte en aning om hur en sådan ska se ut. Eftersom det redan är en choppad Europa, så tycker jag att Alfa V6 är rätt coolt. Annars hade jag hållit mig till trimmade Renaultmotorer av TS-typ. Men enklast lär ju definitivt Saabalternativet vara, eftersom det faktiskt satt en sådan i som gick att köra med. Att rätta till ett befintligt koncept är nog enklare än att göra ett helt nytt.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007

Vad är det för motornummer? Titta på motorns avgassida i övre högra hörnet mot ventilkåpan. Skulle själv inte lägga för mycket krut på motorn, Arne berättade att han aldrig fick någon turbomotor att fungera riktigt bra.

Stockholm
Här sen Sep 2005

Ser ut som en R18 5 växlad låda. motorn ser ut att vara en vanlig 16TS maskin men grenröret ser ju inte hembyggt ut så det kanske är en fuego turbomaskin (blev dock osäker på om de byggde på detta block)
En som har koll på detta är dennis h här på forumet. PM a honom

Brummar det så är det kul !
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Jag håller med, det ser ut som en 16 TS motor. Så här ser tydligen en Fuego turbo motor ut:

http://www.syer.net/fuego_turbo_843_teardown.htm

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Re:

wilmer skrev:
Andreas T skrev:
Behöver du möjligtvis korrekt bakljus ?

orginal bakljus kom med vid köpet så det behövs inte men tackar som frågar.. Svär kanske i kyrkan nu ... men jag tycker nog att dessa som sitter på är snygga(re)

Då köper ja dom gärna av dej om det går ? Försöker ha 1 par extra hemma ifall en kompis 47a skulle råka gå med röven av banan

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010

Det ER en R16 TS motor med crossflow topp.

Vanlig R16TS har ca. 80 hk. Med crossflow ca. 100 hk.

Med turbo??

Min Europa var udrustet med en 1.649 Arne Berg motor med crossflow, 2 x dubbla dell'orto och ca. 140 hk.

En Arne Berg motor med Turbo er väldigt ovanlig?

Lådan ni har er en std. Renault låda, den fins med 4 eller 5 växler. Jeg skulle gissa på, at denne er en 5-växlad, jeg tror växel-armen er annorlunde på den 4-växlade. Eneste skelnad på Europa vs. std. Renault er slutväxlingen i diffen.

Den 5-växlade er den model, som använs på Twincam modellerne, t.eks. "john player special" och er et vanligt uppgrade.
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

jacke skrev:
Vad är det för motornummer? Titta på motorns avgassida i övre högra hörnet mot ventilkåpan. Skulle själv inte lägga för mycket krut på motorn, Arne berättade att han aldrig fick någon turbomotor att fungera riktigt bra.

Lustig att jag missade det.. Tack för tipset.

Hittade även ett nytt nummer på växellådans vänstra sida

och om jag inte missat fullständigt ska det vara en NG3 låda

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Verkar vara en sån här med turbo

R20 motorkod 843 720 1647cc 71kw Hatchback 77.05 - 83.12

en fuego turbo
FUEGo 1.6 Turbo motorkod A5L 750 1565cc 97kw

http://www.syer.net/donor_cars.htm

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

Andreas T skrev:
wilmer skrev:
Andreas T skrev:
Behöver du möjligtvis korrekt bakljus ?

orginal bakljus kom med vid köpet så det behövs inte men tackar som frågar.. Svär kanske i kyrkan nu ... men jag tycker nog att dessa som sitter på är snygga(re)

Då köper ja dom gärna av dej om det går ? Försöker ha 1 par extra hemma ifall en kompis 47a skulle råka gå med röven av banan

Jag kommer inte att sälja dem för de ska ligga på någon annans hylla. Då kommer de att ligga kvar på min hylla ifall att vi väljer att gå orginalrutten med bilen.

Timmernabben
Här sen Aug 2007

Re:

Magnus Janard skrev:
Ser ut som en R18 5 växlad låda. motorn ser ut att vara en vanlig 16TS maskin men grenröret ser ju inte hembyggt ut så det kanske är en fuego turbomaskin (blev dock osäker på om de byggde på detta block)
En som har koll på detta är dennis h här på forumet. PM a honom

Växellådan är av NG-typ sitter i bla R18, Fuego, 20 dock ej sv.sålda. 21 (ej turbo) 25/espace 4cyl. Kopplingskåpor varierar mellan motoralternativen och i vilken kaross det är monterat i. Det är dock INTE ngn 12,17 gordini låda, men den ser lika dan ut för ett otränat öga.

Motor kod 843 är en 1647cc med oringtätade foder istället för papperschims. 843 kom i 16TX och monterades från och med årsmod-76 i sv.sålda 16
843koden finns i en jäkla massa olika modeller 12,15,16,17,18,20,fuego,Traffic!! Topplock och i vilken ände vattenpumpen sitter på skiljer mellan de olika modellerna. Både crossflow och normal finns för vattenpumpsmontering i ena eller andra änden.
Den topp som visas är en 16TS

18turbo / Fuego turbo's motor hette A5L var 1565ccm men oringtätade foder, Trycksatt förgasare och intercooler. Den fuego motor som visas i länken är en USA / sweitch motor de hade 3vägsKatalysator och därför insprutning som lambdaövervakades.

Alpine 310 4cyl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 1968
<<   1, 2, 3, 4   >>
29703 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande