Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29703 besök totalt |
Re:
Lysande ... Om vi landar på Renaultspåret är det definitivt intressant.. men vi är inte riktigt där ännu. Vi ska tänka till och samla data i ett par dar . Återkommer ... _________________ Vidar Steen |
||||||
Re: Lotus Europa S1 1968
De drivande kraven på motorn är: 1) den ska gå igenom besikningen 2) Driftsäker ...eller lätt och billig att få tag i och att byta ut 3) Så långt som möjligt slippa öppna motorn för att trimma. 4) inte för tung 5) ... Vi ska nog först se efter växellåda och det kommer att styra vilken rova vi tar _________________ Vidar Steen |
||||||
Re:
Ja du har en poäng... Det var ju faktiskt på pappret ett stort plus att det satt en saab turbo i. Den finns i överflöd på skrotarna, billgt, driftsäker vill man ha mer effekt sätt på en större snigel. Förvisso togs beslutet att inte sätta i den igen i affekt men det finns en del goda skäl.. 1) Utrymmet är helt enkelt inte stort nog så ramen måste komprometteras 2) tyngd-för tung 3) tyngdpunkten förskjuts bakåt. _________________ Vidar Steen |
||||||
Re:
Det är lite dåligt med detaljer kring den motorn, men det sitter en turbo på den som kan förklara de påstådda 295 hästkrafterna. Insprutningen är tyvärr K-jetronic villket inte är nåt jag vill hålla på med längre. Hela motorn andas "1979 års värsting" men jag är inte säker på att vi använder den som den är ens om motorn fungerar (vilket vi inte vet). Det har åkt ner många olika motorer i Europor runt om i världen, men transaxlar är det inget vidare utbud av. Det blir nog att börja i den ändan och sedan se vad växellådsvalet får för konsekvenser. Valet av transaxel kommer att bland annat påverka hur vi bygger ramen och bakvagnen. /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||||
Re:
FRÄNT! Tyrbo förklarar ju helt klart effekten. Men man undrar ju hur körbar den är? Ah fan va coolt!!! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
_________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||||
reservmotorn och låda
Var nere i garaget ikväll och tog lite bilder på renaultmotorn + lådan som följde med .. Jag tar tacksamt emot tips om vad koderna betyder! ![]() ![]() ![]() från framsidan ![]() engelsk snigel: 603189 och 600584-27 ![]() höger sida av motorn (i färdriktningen) ![]() baksidan av växellådan 7700598016 och FD5/N 07790011 ![]() _________________ Vidar Steen |
||||||
Är det där möjligen en Fuego turbo motor? Fast det vore kanske lite för enkelt för att vara sant och jag har faktiskt inte en aning om hur en sådan ska se ut. Eftersom det redan är en choppad Europa, så tycker jag att Alfa V6 är rätt coolt. Annars hade jag hållit mig till trimmade Renaultmotorer av TS-typ. Men enklast lär ju definitivt Saabalternativet vara, eftersom det faktiskt satt en sådan i som gick att köra med. Att rätta till ett befintligt koncept är nog enklare än att göra ett helt nytt.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Vad är det för motornummer? Titta på motorns avgassida i övre högra hörnet mot ventilkåpan. Skulle själv inte lägga för mycket krut på motorn, Arne berättade att han aldrig fick någon turbomotor att fungera riktigt bra.
_________________ jakob rydh |
||||||
Ser ut som en R18 5 växlad låda. motorn ser ut att vara en vanlig 16TS maskin men grenröret ser ju inte hembyggt ut så det kanske är en fuego turbomaskin (blev dock osäker på om de byggde på detta block)
En som har koll på detta är dennis h här på forumet. PM a honom ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Jag håller med, det ser ut som en 16 TS motor. Så här ser tydligen en Fuego turbo motor ut:
http://www.syer.net/fuego_turbo_843_teardown.htm _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Re:
Då köper ja dom gärna av dej om det går ? Försöker ha 1 par extra hemma ifall en kompis 47a skulle råka gå med röven av banan _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Det ER en R16 TS motor med crossflow topp.
Vanlig R16TS har ca. 80 hk. Med crossflow ca. 100 hk. Med turbo?? Min Europa var udrustet med en 1.649 Arne Berg motor med crossflow, 2 x dubbla dell'orto och ca. 140 hk. En Arne Berg motor med Turbo er väldigt ovanlig? Lådan ni har er en std. Renault låda, den fins med 4 eller 5 växler. Jeg skulle gissa på, at denne er en 5-växlad, jeg tror växel-armen er annorlunde på den 4-växlade. Eneste skelnad på Europa vs. std. Renault er slutväxlingen i diffen. Den 5-växlade er den model, som använs på Twincam modellerne, t.eks. "john player special" och er et vanligt uppgrade. _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||||
Re:
Lustig att jag missade det.. Tack för tipset. ![]() Hittade även ett nytt nummer på växellådans vänstra sida ![]() och om jag inte missat fullständigt ska det vara en NG3 låda _________________ Vidar Steen |
||||||
Verkar vara en sån här med turbo
R20 motorkod 843 720 1647cc 71kw Hatchback 77.05 - 83.12 en fuego turbo FUEGo 1.6 Turbo motorkod A5L 750 1565cc 97kw http://www.syer.net/donor_cars.htm _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Re:
Jag kommer inte att sälja dem för de ska ligga på någon annans hylla. Då kommer de att ligga kvar på min hylla ifall att vi väljer att gå orginalrutten med bilen. _________________ Vidar Steen |
||||||
Re:
Växellådan är av NG-typ sitter i bla R18, Fuego, 20 dock ej sv.sålda. 21 (ej turbo) 25/espace 4cyl. Kopplingskåpor varierar mellan motoralternativen och i vilken kaross det är monterat i. Det är dock INTE ngn 12,17 gordini låda, men den ser lika dan ut för ett otränat öga. Motor kod 843 är en 1647cc med oringtätade foder istället för papperschims. 843 kom i 16TX och monterades från och med årsmod-76 i sv.sålda 16 843koden finns i en jäkla massa olika modeller 12,15,16,17,18,20,fuego,Traffic!! Topplock och i vilken ände vattenpumpen sitter på skiljer mellan de olika modellerna. Både crossflow och normal finns för vattenpumpsmontering i ena eller andra änden. Den topp som visas är en 16TS 18turbo / Fuego turbo's motor hette A5L var 1565ccm men oringtätade foder, Trycksatt förgasare och intercooler. Den fuego motor som visas i länken är en USA / sweitch motor de hade 3vägsKatalysator och därför insprutning som lambdaövervakades. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29703 besök totalt |