Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5049 besök totalt |
Årsredovisning: Ett års Miata-ägande
Jag tänkte att detta kanske kan vara intressant för de som eventuellt funderar på att börja köra trackdays och dylikt för att få en uppfattning om vad saker och ting kostar: Det har nu gått ganska så exakt ett år sen jag köpte min Miata, så jag tänkte jag skulle våga mig på ett försök att räkna ut vad kalaset har kostat. Så här följer en redovisning över slantarna jag spenderat på min bil senaste året. Nedan finns en summering medans hela "rapportern" finns som en länkad PDF. Självfallet har jag inte lyckats få med allt, frakt för vissa grejer saknas samt vissa "smågrejer" man köper på Biltema/Mekonomen osv, men 95% av utgifterna törs jag nog lova finns med. Av intresse kan vara att jag lånade hela beloppet till bilen och betalar ca 1.500kr/mån på billånet och har en relativt normal inkomst, men lägger definitivt mer pengar på bilen än jag kanske borde och har således stundvis fått köra bröd/vatten-dieten. Samt att jag inte haft några arbetskostnader att tänka på tack vare hjälpsamma vänner och föräldrar. Även parkeringen på 500kr/mån kan man ju kanske bortse från om man inte bor i Sthlm eller någon annan stad med dyr parkering. Under årets lopp har jag hunnit med ganska precis 1.000mil, ett lagerras och dessa banträffar med följande varvtider: 05/09 -10 Locost Sweden: Gröndal 10/10 -10 Locost Sweden: Gröndal 07/04 -11 MK5100: Mantorp 1:44.60 17/04 -11 SBF Licenskurs: Sviestad 1:17.52 07/05 -11 Club Alfa Romeo: Gelleråsen 1:23.44 15/05 -11 Lotus CLub Sweden: Knutstorp 1:14.04 23/05 -11 MX-5 Racing Club: Gröndal 27/05 -11 Autolife: Mantorp 1:42.88 01/07 -11 JDM Faceoff: Kinnekulle 1:07.44 23/07 -11 MX-5 Racing Club: Gröndal och här är föresten lite info om bilen i fråga: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Gällande kategorierna har jag tänkt som följer: Bil: oundvikliga kostnader som är helt orelaterade till själva bankörningen Underhåll: Nödvändiga utgifter för att hålla bilen rullande Bensin: Gissa?! Säkerhet: Säkerhetsutrusning tillhörande bilen Personlig Utrustning: Säkerhetsutrusning tillhörande mig Prestanda: "Frivillig" uppgradering av bilens prestanda Medlemskap/Licenser: Nödvändiga utgifter för att få delta/dra ner priserna på trackdays Anmälningsavgifter: Anmälningsavgifter till trackdays kort och gott Trivsel: Lull-lull Långa versionen: www.timmylundin.com/storage/arsredovisning_mazda_miata_99.pdf Korta versionen: ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||
Detta ville jag inte se som nybliven Miata ägare
![]() Men fälgar, däck och coilovers är på väg ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
En sån här ekonomisk uppställning skulle inte jag våga göra...... skulle bli en siffra följd av mååånga nollor
![]() |
||||||
Instämmer med föregående talare... inget man egentligen vill ha på papper
![]() ![]() Men cred till dig som räknat samman och presenterar det... ![]() En tanke på de som gnäller på nån hundring extra i anmälningsavgifter för träffar.... inte direkt det som gör stora skillnaden ![]() _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||||
Re:
+1 på den! Faktiskt väldigt intressant att se och det hade varit roligt om andra med andra typer av bilar (typ 944, M3 och kanske nyare bilar i stil med Megane osv som är poppis) hade gjort samma sammanställning med samma poster...
Definiera det lite närmare... ![]() |
||||||
|
||||||
Re:
Ja, t.ex. inköpet av bilen är inte en kostnad, det är en utgift. Kostnaden för bilen är: - värdeminskning - ev alternativ användning för pengarna (om man betalat cash) t.ex. inlåningsränta eller om man lånat på den, räntan på lånet Sedan t.ex. däck räcker kanske inte bara ett år, utan två år, då är utgiften kanske 6000kr, men kostnaden är bara hälften eftersom du slipper köpa nya däck nästa år samt att du teoretiskt kanske kan efter ett år, sälja dem för hälften. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Riktigt skoj att se och avskräckande. Tänk om denna sida skulle länkas till flickvänner ute i landet, hemska följder det skulle få!
Skoj om fler gjorde denna uträkning, vore roligt med ett "äga/driva bil index" tråd. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Re:
![]() Jag tror jag ligger på ca 150kr / minut för egen del (en bil man inte tänker sälja kostar ju inget i värdeminskning, då är ju inköpet en punktkostnad som är avskriven för länge sen). Men om man ser byggprocessen som del av njutningen så kan ju kostnaden per minut bli riktigt låg (speciellt om det står helt stilla ett år, men då kanske man inte njuter så mycket iofs). |
||||||
Hur ska man räkna om man använder redan betalda delar från ett avslutat projekt?
Tex motor: 20 000, stötdämpare 15 000, däck 4000. Isf blev min Commodore ganska billig, själva bilen samt massor av medföljande delar kostade 5000 kr. Sen har jag köpt lite bussningar, bromsslangar, bromsbelägg mm för kanske ytterligare 3-4000. Det blir lite knepigare att sammanställa en budget tycker jag, utläggen flyter ju ihop lite grann. Kan ju tillägga att det föregående projektet landade på fel sida 100 000 grovt räknat, byggtid 5 år, körtid max 20 timmar... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Kul att höra att det uppskattats och höra synpunkter och kommentarer. Och vore som flera säger ganska roligt om fler gjorde liknande redovisningar så man kunde jämföra, även om det är lite otäckt.
![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||
Att åka kostar. många bäckar blir stor å tillslut. Det blir en rätt stor bunt pengar att åka folkrace oxå. Där bör man dessutom inte räkna kör tid för pengarna då man normalt får tre heat gånger 3-4 minuter på en hel dag. Då är långloppsracing betydligt billigare / minut.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Enkelt urklipp från excel för vår alfa 75a 2,0ts när vi kör 5-papp+.
Kalkylen är för ett 5-timmars och sedan 24-timmars i februari. Mycket köra för pengarna ![]() ![]() 5-papp 5-timmars + 24-timmars Kostnad Pris Anmälningsavgift 4500+6500 11000 Bilavskrivning 30.000:-/10 3000 Garage 12x625 7500 växelådsolja 3x250x2 1500 Däck 900x4 3600 Bensin 20liter a'15 x (5+24) 8700 Motorolja 8liter x 2byten x30:- + 2 x filter a'150:- 780 Bromsklossar 3250:- + 1600 4850 Bromsskivor, (svarvas Bosse) Växellåda 3000 Batteri 700 Hjullager 500 Bakvagnsbussningar 1000 Totalt 46.130:- Timpris prel. Vid 29-tim om bilen fungerar. 1590:- Tillkommer lite transporter, släp och hotell vid 24-timmars samt lite diverse runt omkring som eventuellt garagehyra på 24-timmars, redbull ![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Börjar tjejen gnälla är de bara att dra upp ett liknande papper på hur mycke hon lägger på kläder, skor, handväskor och liknande sen ställa det i relation till hur mycket din bil och hennes kläder har använts. Då blir de inte så farligt längre ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Vill man krånga till det riktigt mycket så kan du dessutom beräkna en kostnad som är fiktiv för förlorade intäkter för att du har köpt en bil istället för värdepapper. Räkna på tex 10% som är direktavkastningen på vissa värdepapper. Är tyvärr rejält miljöskadad när det gäller kalkyler genom tidigare arbeten men när det gäller räserbilen så gör jag inga kalkyler alls så de förmodligen skulle göra mig mörkrädd. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Värdepapper förorsakar dessutom ofta mycket stora förluster utan ha givit några minnen i g-krafternas värld.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Re:
Som börsen gick idag -6.2% så var det nog att jämföra med minst 2G. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Re:
Köp ett Bilspel till datorn om det är teoretiska G-krafter man söker det blir billigare än att leka guru på börsen. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5049 besök totalt |