Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Rekord försök på Kinnekulle
2956 besök totalt
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=nL5d9QNJwiU

Litet klipp från körningen på kullen igår (2011 09 03)
Tanken va att slå mitt tidigare rekord men så blev inte fallet....
Men ska titta under dagen hur mycket jag tappade på att få köra i trafik.
Tror jag tappade minst 1.5sec på Ferrarin och sju till nio tiondelar på Porschen.

Tidigare Rekord 58.7
Varvet med stoppklossen Ferrari 59.8
Varvet med den slöa Porsche 59.3

Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är det inte bättre att jaga Haavard Liens tider om du vill kalla det rekordkörning?

Det är ju ingen formelbil direkt det heller.

Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Är ju jakten på gatbils rekordet.
Bilen du la bild på är ju väldigt långt där ifrån och kör med Slicks.
Jag skulle nog kunna kapa minst 2 sec med Slicks, men då lämnar man ju gatbils delen igen.

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

OK, ett chassinummer som är besiktat UA och i trafik på E-märkta däck då, eller är det alltför begränsat

Utan annat reglemente att bry dig om så borde RoadsportA-tiderna vara småpotatis att plocka (låga 58or som bäst de senaste åren, med 58orna duggar inte tätt).
Men du har vikten emot dig (nåt som Lien bevisar inte måste vara ett absolut problem så länge du hittar däck som fungerar, det är ingen extrem lättviktare han kör, men ingen elefant heller).

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är "gatbilsrekordet" som du jagar?
Har för mig att Stellan Hedenby körde sub 59 med en gammal 240 med B23 sugis och 205 breda gatdäck (inte r-däck) i mitten av 90-talet på en SLC-tävling.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Dude skrev:
Har för mig att Stellan Hedenby körde sub 59 med en gammal 240 med B23 sugis och 205 breda gatdäck (inte r-däck) i mitten av 90-talet på en SLC-tävling.

57.2
Satt av en Porsche i porsche kuppen.
race dämpare å lite annat på den så kanske inte 100% gatbil men en bra tid att sikta på.

Ang 240in så har jag otroligt svårt att tro det.
om det skulle vara sant så är ju frågan varför nästa ingen kommer under minuten med riktigt moddade moderna gatbilar på R-däck.

Luktar BS

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Kolla på vad ercup bilar ligger på...

Tror även det sattes en ganska bra tid när norska gt var där i år, en Corvette var nere på riktigt låg tid.

Det är ju duktigt vanskligt att jämföra tider så här mellan klasser och så kallade "gatbilar"

Även om det börjar gå riktigt snabbt i eran time attack på kullen (jag är ju numera helt chanslös med pb på 1.05:2) så går det undan riktigt med låg effektbilar på smala r däck tex ercup

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jupp, de snabbaste i ER-Cup (lång-lopp och inte time-attack) är under minuten med i sammanhanget blygsamma effekter och max 205'or.

Rice and shine
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jupp, de snabbaste i ER-Cup (lång-lopp och inte time-attack) är under minuten med i sammanhanget blygsamma effekter och max 205'or.

Vad väger bilarna ?
Är dom gatreggade ?
R-däck eller slicks ?

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Phantom skrev:
Dude skrev:

57.2
race dämpare å lite annat på den så kanske inte 100% gatbil men en bra tid att sikta på.

om det skulle vara sant så är ju frågan varför nästa ingen kommer under minuten med riktigt moddade moderna gatbilar på R-däck.

Luktar BS

Jag har kört 59,7 med min Speedster på 205/50-15 Toyo 888 Hard och 160hk på första shakedown med den.
Stellan hade väl 230-250hk och är fd Europamästare i Kart ( köra bil, det kan han :-D ) och kört några tusen varv på kullen med den bilen.

Tror Fredrik SLC har lite tider kvar för Johan Racings 240 vid samma tidpunkt och som låg där i faggorna också (Ircc är väl bäst att lägga till)

Men hur som helst, så är 57s jävligt snabbt thumbs up thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Phantom skrev:
Vad väger bilarna ?
Är dom gatreggade ?
R-däck eller slicks ?

Reglemente: http://www.ercup.se/index.asp?D=158

ER-cupbilarna är ju inte "gatbilar". Vet inte vad dom väger...
Tror det är max 2liter n/a som gäller och 2.5liter för 8-ventilare.
Vanliga e-märkta 205'or R-däck.

Rice and shine
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Dude skrev:
Phantom skrev:
Dude skrev:

57.2

Luktar BS

Jag har kört 59,7 med min Speedster på 205/50-15 Toyo 888 Hard och 160hk på första shakedown med den.
Stellan hade väl 230-250hk och är fd Europamästare i Kart ( köra bil, det kan han :-D ) och kört några tusen varv på kullen med den bilen.

Tror Fredrik SLC har lite tider kvar för Johan Racings 240 vid samma tidpunkt och som låg där i faggorna också (Ircc är väl bäst att lägga till)

Men hur som helst, så är 57s jävligt snabbt thumbs up thumbs up

Speedstrern och bilar som Eliser är ju som gjorde för Kullen, men 59.7 är riktigt bra.
Lite annat med 1700 kg (ink förare och bränsle)
Saken med kullen är ju den att du inte har någon nytta av dina hk, på baksidan (inte stockholm) så är det bara en ren naktdel med turbo och mycket effekt.
På rakan kanske du kan vinna 2 sec, men att en 1500kg bil kan hänga på en 800kg bil tycket jag imponerar.

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Du har ju börjat lätta den ta krafttag & skicka ut 400kg
Så kommer det gå fortare på alla banor även kullen

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Jag tappar hur mkt som helst på rakan... På baksidan ångar jag på ok. Så visst har du nytta av effekt även på kullen.

Hur som kollade din film och nu jäklar sitter ditt spår bra! Det krävs balls att komma på sladd ut under bron thumbs up

Riktigt imponerad av både din körning och din tid du satt, ska du ner lägre så börjar det bli svårt och krångligt.

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Phantom skrev:

Speedstrern och bilar som Eliser är ju som gjorde för Kullen, men 59.7 är riktigt bra.
Saken med kullen är ju den att du inte har någon nytta av dina hk, på baksidan (inte stockholm) så är det bara en ren naktdel med turbo och mycket effekt.
På rakan kanske du kan vinna 2 sec, men att en 1500kg bil kan hänga på en 800kg bil tycket jag imponerar.

Det är ingen som försöker ta något ifrån dig. Det är en sjukt bra tid du satt. Jag såg fram imot att se dden och dig på banan och räknade med att bli varvad mest hela tiden.

Men allt snack om rekord hit och dit för gatbilar etc som det hålls på med i många trådar är det ännu fler som tröttnat på för det leder ingenstans.

Det jag reagera lite över när det gäller detta är klagan över andra långsamma bilar.
Det var en trackday där alla försökte nöta lite varv och förbättra sig själva.
Att köra time attack mitt i det förstör andras flyt lika mycket som du stördes. Enda gången jag hade turen att se din kärra på banan var det 4- 5 bilar som låg bakom och ville köra fortare.

Jag körde två pass på eftermiddagen i snabba gruppen utan nästan någon trafik alls. Låg på 1.03 tider 15 varv i rad under ett pass varken kom jag ifatt eller blev ifatt åkt av någon. Då tror jag du skulle haft bra chanser att hitta ett fritt varv.

Synd att du inte lyckades med ditt mål.

Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Klagan va med aningens glimten ögat.
Jag körde många pass och försökte ställa in bilen. Den va inte bra alls på morgonen och jag fick åka runt å ställa in den. Kändes lite pinsamt att vara ivägen på förmiddagen men försökte släppa förbi så gott jag kunde.
Har inte blivit många varv detta året så varje träff känns som att komma med en helt ny bil nästan då mycket har skruvats från träff till träff.

ILiveTORide skrev:
Phantom skrev:

Det är ingen som försöker ta något ifrån dig. Det är en sjukt bra tid du satt. Jag såg fram imot att se dden och dig på banan och räknade med att bli varvad mest hela tiden.

Men allt snack om rekord hit och dit för gatbilar etc som det hålls på med i många trådar är det ännu fler som tröttnat på för det leder ingenstans.

Det jag reagera lite över när det gäller detta är klagan över andra långsamma bilar.
Det var en trackday där alla försökte nöta lite varv och förbättra sig själva.
Att köra time attack mitt i det förstör andras flyt lika mycket som du stördes. Enda gången jag hade turen att se din kärra på banan var det 4- 5 bilar som låg bakom och ville köra fortare.

Jag körde två pass på eftermiddagen i snabba gruppen utan nästan någon trafik alls. Låg på 1.03 tider 15 varv i rad under ett pass varken kom jag ifatt eller blev ifatt åkt av någon. Då tror jag du skulle haft bra chanser att hitta ett fritt varv.

Synd att du inte lyckades med ditt mål.

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Jag ska inte ta gift på saken då jag inte hittar varvtiderna, men Fredrik Nilsson (Falkenberg) vill jag minnas slog till med 55-56 s. runt Kinnekulle på r-däck i sin gatregisterade silvriga BMW E36M3 som senare fick vagnbok och tävlade i BMW Cup (#20).
Detta var runt år 2006-2007.
Att M3:an var en gatreggad "rallybil" kanske spelar mindre roll - gatreggad som gatreggad

Vi som var där och blev omkörda av Fredrik vet att det gick ruskigt fort

EDIT: Köhlertrimmad 3.2L på 350-360 hk och rensad E36-kaross.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Sorry för lite OT..

Citat:
har kört 59,7 med min Speedster på 205/50-15 Toyo 888 Hard och 160hk på första shakedown med den.

också väldigt snabbt thumbs up kom inte närmare än låg 1.01 i år med Elisen att kämpa för nästa år
Var det 205/50/15 runt om ?

Tack

Joachim

Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Lika imponerande och snyggt kört som vanligt Robin..... synd man inte kunde vara med

Man kanske skulle bygga en Jdm bil så du inte hade en walk in the park varje gång

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Bilder o videos
Rekord försök på Kinnekulle
2956 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande