Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2531 besök totalt |
Porsche 944 verkar intressant..
..men vad sitter under huven? Har spanat runt lite och funnit följande (om jag inte läst fel) : 1. Standard 944 2. 944 med fläskigare motor 3. 944 turbo ![]() Alternativ 1 är inte intressant alltså återstår 2 och 3. Vilken av 2 och 3 är att föredra? 3-liters sugisen låter onekligen intressant, men turbo är inte dumt det heller. och, inte minst, vad är det för eminent motorstyrsystem i dessa bilar? Motronic nämns här och var, vilka modeller gäller det för? Slipper gärna K(E)-Jetronik och fördelare. |
||||
Tidiga 944or har en 2,5liters 8 ventilers motor på 163 (tror jag) hästar, senare har en 2,7 liters 8 ventilers. Tror att 944S har 2,7 liter men 16 ventiler och 944S2 har 2,7 l/16V med variabelt insug?
3,0liters fyran finns väl bara i 968an? ![]() /M, go basic, go 924! ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
oj nu kommer jag att framstå som en riktig messerschitter, eller vad det heter ;-) 944 2.5 8v 163 hk Enstaka årsmodell (87?) 944 2.7 8v ?hk 944S 2.5 16v 190 hk 944S2 3.0 16v 211 hk S2:an har inga "vario-system". 968:an som oxo är 3.0 16v liknar S2.motorn mycket med har variocam och annan luftmängdsmätare. Kanske nått med som skiljer. Ska man ha rejäl skillnad från vanliga 2.5 8V så ska man nog satsa på S2, med då pratar vi i runda slänga dubbla pengen. 2.5 8v är prisvärd..... Ingen av dom har K-jet. Vet ej vad den heter på tidiga 944 L-H-Jet? Turbon finns orginal i 2 motorutförande, fram till 88 2.5 8v 220 hk, 88:ans turbo S och 89 och framåt 2.5 8v med 250 hk. Annat turboagg, programvara, spridare och kanske nått mer. Säg hur mkt pengar du vill lägga så ska jag klämma ur mig vad jag tycker! Edit: sen finns det ju med tillval med lite sportigare chassi, sena turbo har lite större bromsar etc. Med och utan LSD etc. _________________ Pär Hylander |
||||
jag hade satsat på en s2 hade en vanlig -83a så köpte jag en turbo hade den i nån vecka o körde med visst gick den snabbare med det var mycket roligare att köra den andra den kändes kvickare så jag sålde turbon o kvar har jag min gamla dock med 3liters motor o lite annat så prova dem o se vad du tycker
_________________ Jörgen Nilsson |
||||
Beror nog lite på vad du har tänkt att göra med bilen.
Ska du inte trimma så kan du lika gärna ta en S2a i stället för en turbo. Jag kör själv en S2;a o har provkört en orginal turbo 250hk. Jag tyckte inte att den kändes så mycket snabbare än min S2;a! Käns som om det är mer botten vrid i S2;an ![]() Ska man se trimma så är ju möjligheterna (priserna) helt andra på turbon. Pratade dock med Dr Ernie (erkänd motor trimmare) förra helgen o han sade med ett stort leende att han lätt skulle kunna plocka ut 400hk o 500nm ur min motor ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Får väl vara ännu mera messersmitter än Pär
![]() 2.7 8 v har samma effekt men 15 nm mera vrid. Har precis köpt en 163 hästars 85:a och måste säga att jag blev mycket överaskad av motorn. Var lite skeptisk till effekten men efter provtur så ![]() okej lite överdriven smilie. Ingen raket men ska man som jag åka bana och konbane träffar så tror jag denna motor räcker alldeles utmärkt. Hade en 88:a Turbo S förut, den gick utav bara h-e men effekten var svårdoserad på bana. Ska man åka landsväg eller gillar att accelerera, så javisst turbon är en mkt trevlig bil.( Nu får jag alla turbo freaks efter mig) Sist men inte minst, vikten. Turbo och S2 bilarna är inga lättviktare precis (mkt utr). De gamla 944:orna väger in strax under 1200 kg medans Turbo/S2 närmar sig 1450 kg. Det märks när det börjar svänga. Som sagt vad ska du använda bilen till? Åk och prova olika motor alternativ. Lycka till och berätta gärna vad det blev, om det blev. Mvh Jocke Rydell. _________________ Jocke Rydell |
||||
Med tanke på forumets titel "Banåka..." lär jag få mäster Thomé efter mig
![]() Däremot, "åka landsväg och gillar att accelerera", det är min melodi ![]() En körmaskin för landsväg (och rödljus ![]() Vilket ställer krav på mycket vrid/effekt (inom rimliga gränser förstås, plånboken tål ju inte vad som helst). Återstår bara att hitta lämplig bil att provköra. och ett garage att ställa framtida köp i. Pär, mitt prisintervall är ganska brett, mellan 100-200000 kr. Kan man hitta bra ex för under 100000 kr? |
||||
Då borde väll även 968;an vara et bra alt. ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Beror på vad man definerar som fin! Du hittar nog ingen S2 eller turbo med mindre än 15 kmil och i som jag anser som fin för mycket under 100. För 130-140 kan man hitta lågmils turbo som är riktigt fin. Men ska du åka mkt bana ska du ju inte ha en som är riktigt fin!! Då ska den ju vara lagom fin så att man vågar använda den. För 200k går det ju att få en äkta TurbOCup, men den tar du det försiktigt med, skrotar du en sådan (dom är ovanliga) så pryglar jag dig ![]() ![]() Personligen tycker jag S2 är lite slö faktiskt, men det är en cab vi har så den väger väl lite extra. Däremot så känns det inte rimligt att det skulle skilja 250kg med en 944 N/A och en S2/turbo. Tror inte en N/A har så låg tjänstevikt som 1200 kg. Snarare strax över 1300 skulle jag tro, obs tror. I ditt läge som hade jag nog letat efter ett påbörjad/delvis färdig lite lagom preppad turbo att bygga vidare på. Lagom fin så att man vågar använda den. Hade velat ha LSD i den och den hade gärna fått vara utan targalucka (ovanligt tyvärr) för att lättare få plats med hjälm. Edit, jag har haft en turbo -89 med "standardprepp" dvs lite sänkt, hårdare stötdämpare, större turbo, mer bränsletryck, schimsad wastegate, pysventil och annan mjukvara. Dvs sånt som brukar anses ju runt 300 hk. Jag tyckte inte den var så svårdoserad på bana. _________________ Pär Hylander |
||||
Enligt manualen (DIN 70020) så väger en standard 944 1180kg och efter 1985/2 1210kg... _________________ ![]() |
||||
Som jag sa tidigare, jag är inte så intresserad av banåka.
Det ska vara en "vanlig" bil, dvs ingen blivande pärla eller klassiker, jag har haft en pärla (900 Aero -85) som jag skrotat, pga "pärlan" inte tålde rost. Det räcker. Bilar ska kunna användas. Bilen får gärna vara original då sådana är lättare att avyttra den dagen man vill sälja. Dessutom borgar det förhoppningsvis för att den inte är alltför hårt körd av tidigare ägare. Vilket leder oss in på trimm. Finns det bara pystrimm till dessa? Låter stenåldersaktigt, och hur mår motorn av den behandlingen? Saabar bruka spika sönder om dom pystrimmas alltför mycket. Borde även gälla Porsche. Kanske man ska gå på 3-litersfyran så slipper man turbotrimmträsket ![]() Vad är det för prisbild på 968:an, om man ska satsa på en något modernare Porsche? |
||||
Kan detta vara nåt?
http://www2.blocket.se/view/2093288. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Gahh den är ju så jädrans fin!!! Nån som vet om bilen motsvarar bilden? Lite synd att det är ljus inredning ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Förvisso, men kunnandet om vad som är en lämplig bil i grunden blir ju inte sämre för det. Man kör ju inte bana _hela_ tiden ![]() Det är därför jag frågar här ![]() Trimma är inte prio ett, ser man till att köpa en bil med rätt motor från början känns trimmbehovet litet. Apropå trimm, en tanke vore iofs att skaffa en fräsch 924/928/944-kaross och sätta en Saabturbomotor i, a là kids och beepbeeps Saabturbo-911 ![]() Snygg 968 förresten, ska ta och kolla lite på den modellen också. Vilka motoralternativ fanns den med? |
||||
Endast ett motoralternativ (realistiska motoralternativ)...... Rak 4:a 16v 3liter variokam 241hk. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Kul att du är nöjd med den vita Schweizerbilen Jocke! Har du fått bort katten ännu?
![]() Jag har en 87 års 944:a till salu med de åtråvärda sportstolarna, fina 993 17" och lite annat godis, kolla i köp/sälj forumet efter den. Jag kan släppa iväg den billigt om du lovar att åka bana med den.. ![]() Jag har begärt 65kkr men det kan slipas ganska ordentligt eller så kan jag bjuda på en installation av Sandéns Bilstein-kit för de pengarna. _________________ Anders Hansson |
||||
Exactemente! Rejsa.nu är inte ett Porscheforum. Det är ett banåkaforum. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2531 besök totalt |