Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 verkar intressant..
1, 2   >>
2531 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Porsche 944 verkar intressant..

..men vad sitter under huven?

Har spanat runt lite och funnit följande (om jag inte läst fel) :
1. Standard 944
2. 944 med fläskigare motor
3. 944 turbo

Alternativ 1 är inte intressant alltså återstår 2 och 3.

Vilken av 2 och 3 är att föredra?
3-liters sugisen låter onekligen intressant, men turbo är inte dumt det heller.

och, inte minst, vad är det för eminent motorstyrsystem i dessa bilar?
Motronic nämns här och var, vilka modeller gäller det för?

Slipper gärna K(E)-Jetronik och fördelare.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Tidiga 944or har en 2,5liters 8 ventilers motor på 163 (tror jag) hästar, senare har en 2,7 liters 8 ventilers. Tror att 944S har 2,7 liter men 16 ventiler och 944S2 har 2,7 l/16V med variabelt insug?

3,0liters fyran finns väl bara i 968an?

/M, go basic, go 924!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Karlsson skrev:
Tidiga 944or har en 2,5liters 8 ventilers motor på 163 (tror jag) hästar, senare har en 2,7 liters 8 ventilers. Tror att 944S har 2,7 liter men 16 ventiler och 944S2 har 2,7 l/16V med variabelt insug?

3,0liters fyran finns väl bara i 968an?

/M, go basic, go 924!


oj nu kommer jag att framstå som en riktig messerschitter, eller vad det heter ;-)

944 2.5 8v 163 hk
Enstaka årsmodell (87?) 944 2.7 8v ?hk
944S 2.5 16v 190 hk
944S2 3.0 16v 211 hk

S2:an har inga "vario-system". 968:an som oxo är 3.0 16v liknar S2.motorn mycket med har variocam och annan luftmängdsmätare. Kanske nått med som skiljer.

Ska man ha rejäl skillnad från vanliga 2.5 8V så ska man nog satsa på S2, med då pratar vi i runda slänga dubbla pengen. 2.5 8v är prisvärd.....

Ingen av dom har K-jet. Vet ej vad den heter på tidiga 944 L-H-Jet?

Turbon finns orginal i 2 motorutförande, fram till 88 2.5 8v 220 hk, 88:ans turbo S och 89 och framåt 2.5 8v med 250 hk. Annat turboagg, programvara, spridare och kanske nått mer.

Säg hur mkt pengar du vill lägga så ska jag klämma ur mig vad jag tycker!

Edit: sen finns det ju med tillval med lite sportigare chassi, sena turbo har lite större bromsar etc. Med och utan LSD etc.

_________________
Pär Hylander
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



944 turbo är ju en jäkla trevlig bil! Har en till salu ifall du är intresserad dock är den här nere i skåne

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



jag hade satsat på en s2 hade en vanlig -83a så köpte jag en turbo hade den i nån vecka o körde med visst gick den snabbare med det var mycket roligare att köra den andra den kändes kvickare så jag sålde turbon o kvar har jag min gamla dock med 3liters motor o lite annat så prova dem o se vad du tycker

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Beror nog lite på vad du har tänkt att göra med bilen.
Ska du inte trimma så kan du lika gärna ta en S2a i stället för en turbo. Jag kör själv en S2;a o har provkört en orginal turbo 250hk. Jag tyckte inte att den kändes så mycket snabbare än min S2;a! Käns som om det är mer botten vrid i S2;an !
Ska man se trimma så är ju möjligheterna (priserna) helt andra på turbon.
Pratade dock med Dr Ernie (erkänd motor trimmare) förra helgen o han sade med ett stort leende att han lätt skulle kunna plocka ut 400hk o 500nm ur min motor thumbs up ! Men det skulle inte bli billigt ! Så jag får nog fortsätta att dröma... är dock kanon nöjd med bilen så som den är idag ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 326



Får väl vara ännu mera messersmitter än Pär
2.7 8 v har samma effekt men 15 nm mera vrid.
Har precis köpt en 163 hästars 85:a och måste säga att jag blev mycket överaskad
av motorn. Var lite skeptisk till effekten men efter provtur så
okej lite överdriven smilie. Ingen raket men ska man som jag åka bana och konbane träffar så tror jag denna motor räcker alldeles utmärkt.
Hade en 88:a Turbo S förut, den gick utav bara h-e men effekten var svårdoserad på bana.
Ska man åka landsväg eller gillar att accelerera, så javisst turbon är en mkt trevlig bil.( Nu får jag alla
turbo freaks efter mig)
Sist men inte minst, vikten. Turbo och S2 bilarna är inga lättviktare precis (mkt utr). De gamla 944:orna väger in strax under 1200 kg medans Turbo/S2 närmar sig 1450 kg. Det märks när det börjar svänga.
Som sagt vad ska du använda bilen till?
Åk och prova olika motor alternativ.
Lycka till och berätta gärna vad det blev, om det blev.

Mvh
Jocke Rydell.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Med tanke på forumets titel "Banåka..." lär jag få mäster Thomé efter mig , men banåka är primärt inte vad som intresserar mig mest.

Däremot,
"åka landsväg och gillar att accelerera",
det är min melodi .

En körmaskin för landsväg (och rödljus ) är vad jag söker.
Vilket ställer krav på mycket vrid/effekt (inom rimliga gränser förstås, plånboken tål ju inte vad som helst).

Återstår bara att hitta lämplig bil att provköra.
och ett garage att ställa framtida köp i.

Pär, mitt prisintervall är ganska brett, mellan 100-200000 kr. Kan man hitta bra ex för under 100000 kr?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



poh99 skrev:
Med tanke på forumets titel "Banåka..." lär jag få mäster Thomé efter mig , men banåka är primärt inte vad som intresserar mig mest.

Däremot,
"åka landsväg och gillar att accelerera",
det är min melodi .

En körmaskin för landsväg (och rödljus ) är vad jag söker.
Vilket ställer krav på mycket vrid/effekt (inom rimliga gränser förstås, plånboken tål ju inte vad som helst).

Återstår bara att hitta lämplig bil att provköra.
och ett garage att ställa framtida köp i.

Pär, mitt prisintervall är ganska brett, mellan 100-200000 kr. Kan man hitta bra ex för under 100000 kr?


Då borde väll även 968;an vara et bra alt. thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Vad har 968 för företräden framför 944, annat än ett högre pris?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nr1, Snyggare utseende!
Treliters maskinen fast här med 240hk.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



poh99 skrev:

Pär, mitt prisintervall är ganska brett, mellan 100-200000 kr. Kan man hitta bra ex för under 100000 kr?


Beror på vad man definerar som fin! Du hittar nog ingen S2 eller turbo med mindre än 15 kmil och i som jag anser som fin för mycket under 100. För 130-140 kan man hitta lågmils turbo som är riktigt fin.

Men ska du åka mkt bana ska du ju inte ha en som är riktigt fin!! Då ska den ju vara lagom fin så att man vågar använda den.

För 200k går det ju att få en äkta TurbOCup, men den tar du det försiktigt med, skrotar du en sådan (dom är ovanliga) så pryglar jag dig

Personligen tycker jag S2 är lite slö faktiskt, men det är en cab vi har så den väger väl lite extra. Däremot så känns det inte rimligt att det skulle skilja 250kg med en 944 N/A och en S2/turbo. Tror inte en N/A har så låg tjänstevikt som 1200 kg. Snarare strax över 1300 skulle jag tro, obs tror.

I ditt läge som hade jag nog letat efter ett påbörjad/delvis färdig lite lagom preppad turbo att bygga vidare på. Lagom fin så att man vågar använda den. Hade velat ha LSD i den och den hade gärna fått vara utan targalucka (ovanligt tyvärr) för att lättare få plats med hjälm.

Edit, jag har haft en turbo -89 med "standardprepp" dvs lite sänkt, hårdare stötdämpare, större turbo, mer bränsletryck, schimsad wastegate, pysventil och annan mjukvara. Dvs sånt som brukar anses ju runt 300 hk. Jag tyckte inte den var så svårdoserad på bana.

_________________
Pär Hylander
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Pär Hylander skrev:
Personligen tycker jag S2 är lite slö faktiskt, men det är en cab vi har så den väger väl lite extra. Däremot så känns det inte rimligt att det skulle skilja 250kg med en 944 N/A och en S2/turbo. Tror inte en N/A har så låg tjänstevikt som 1200 kg. Snarare strax över 1300 skulle jag tro, obs tror.


Enligt manualen (DIN 70020) så väger en standard 944 1180kg och efter 1985/2 1210kg...

_________________
/ Jocke
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Som jag sa tidigare, jag är inte så intresserad av banåka.

Det ska vara en "vanlig" bil, dvs ingen blivande pärla eller klassiker, jag har haft en pärla (900 Aero -85) som jag skrotat,
pga "pärlan" inte tålde rost. Det räcker. Bilar ska kunna användas.

Bilen får gärna vara original då sådana är lättare att avyttra den dagen man vill sälja. Dessutom borgar det förhoppningsvis
för att den inte är alltför hårt körd av tidigare ägare.
Vilket leder oss in på trimm.

Finns det bara pystrimm till dessa? Låter stenåldersaktigt, och hur mår motorn av den behandlingen?
Saabar bruka spika sönder om dom pystrimmas alltför mycket. Borde även gälla Porsche.
Kanske man ska gå på 3-litersfyran så slipper man turbotrimmträsket

Vad är det för prisbild på 968:an, om man ska satsa på en något modernare Porsche?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



poh99 skrev:
Som jag sa tidigare, jag är inte så intresserad av banåka.


Ahem .. Dom flesta svar här ges ju med banåkaperspektiv, namnet på forumet kan vara en ledtråd ibland

Ska du trimma så är mitt råd att köpa en Turbo!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



SciroccOMats skrev:
Kan detta vara nåt?
http://www2.blocket.se/view/2093288.htm?l=0&c=1&city=0


Gahh den är ju så jädrans fin!!! Nån som vet om bilen motsvarar bilden?
Lite synd att det är ljus inredning !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Ahem .. Dom flesta svar här ges ju med banåkaperspektiv, namnet på forumet kan vara en ledtråd ibland

Förvisso, men kunnandet om vad som är en lämplig bil i grunden blir ju inte sämre för det. Man kör ju inte bana _hela_ tiden
Det är därför jag frågar här

Trimma är inte prio ett, ser man till att köpa en bil med rätt motor från början känns trimmbehovet litet.
Apropå trimm, en tanke vore iofs att skaffa en fräsch 924/928/944-kaross och sätta en Saabturbomotor i,
a là kids och beepbeeps Saabturbo-911 . Med det är lite off-topic.

Snygg 968 förresten, ska ta och kolla lite på den modellen också. Vilka motoralternativ fanns den med?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



poh99 skrev:
Dan Hovang skrev:
Ahem .. Dom flesta svar här ges ju med banåkaperspektiv, namnet på forumet kan vara en ledtråd ibland

Förvisso, men kunnandet om vad som är en lämplig bil i grunden blir ju inte sämre för det. Man kör ju inte bana _hela_ tiden
Det är därför jag frågar här

Trimma är inte prio ett, ser man till att köpa en bil med rätt motor från början känns trimmbehovet litet.
Apropå trimm, en tanke vore iofs att skaffa en fräsch 924/928/944-kaross och sätta en Saabturbomotor i,
a là kids och beepbeeps Saabturbo-911 . Med det är lite off-topic.

Snygg 968 förresten, ska ta och kolla lite på den modellen också. Vilka motoralternativ fanns den med?


Endast ett motoralternativ (realistiska motoralternativ)...... Rak 4:a 16v 3liter variokam 241hk.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10597



Kul att du är nöjd med den vita Schweizerbilen Jocke! Har du fått bort katten ännu?

Jag har en 87 års 944:a till salu med de åtråvärda sportstolarna, fina 993 17" och lite annat godis, kolla i köp/sälj forumet efter den. Jag kan släppa iväg den billigt om du lovar att åka bana med den..

Jag har begärt 65kkr men det kan slipas ganska ordentligt eller så kan jag bjuda på en installation av Sandéns Bilstein-kit för de pengarna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Dan Hovang skrev:
poh99 skrev:
Som jag sa tidigare, jag är inte så intresserad av banåka.


Ahem .. Dom flesta svar här ges ju med banåkaperspektiv, namnet på forumet kan vara en ledtråd ibland

...


Exactemente!

Rejsa.nu är inte ett Porscheforum.

Det är ett banåkaforum.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 verkar intressant..
1, 2   >>
2531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande