| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Std. däck med bra....
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3038 totalt) |
|
Std. däck med bra....
kurvegenskaper/sidgrepp. Skall vara i storlek 205x55/50x16" Har kollat lite på: Michelin Pilot sport Pirelli P9000 Pirelli sport xxx Svåra val om man inte skall tro på en gummigubbe som vil sälja... Har/kör någon på ett bra däckfabrikat som skall hålla för bana oxå samt är "vanligt" däck och inga R-puckar. Tacksam för svar!
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re: Std. däck med bra....
Nej, inte jag iaf. Frågan är om någon däckfabrikant vågar påstå att de har däck som skulle klara både och? Det går inte. Med reservation för vilken sorts kompromiss man kan tänka sig att leva med förstsås. Jag körde en säsong på Fulda Carat Extremo (billiga och inte så jättebra däck). Gategenskaperna var ok med en liten stjärna i kanten för uppträdande i vått. Banegenskaperna var inte bra för de överhettade jättefort med följden att det gick lite på bredden här och där men de höll i gengäld 5 banträffar med BMWSC, två förarträningar på Tullinge och en tur och retur till ringen inkl. 17 varv. Däremellan rullade de dessutom nästan 4000 mil. När jag bytte var det fortfarande lagligt mönster på dem. Mitt tips är istället att köpa vettiga gatdäck och komplettera med R-däck. Initialt kan det kanske handla om mer pengar men inte i det långa loppet. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Du vet vad jag syftar på när jag säger bana iaf.
Vad hadde/har din BMW på fötterna? Jag utgår från att den är av sport utförande, eller har du bytt märke? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
ok, om det är den "enda" bana du skall köra kanske det är overkill att köpa både gatdäck och R-däck. Då räcker det kanske med schyssta gatdäck. Vilket märke man då skall välja har jag ingen aning om. Tillbaks på ruta ett där.
På min f.d. 328 hade jag Fulda som sagt och på banan körde jag med Toyo Trampio R1R. Jag kan egentligen inte rekommendera något av dem. Till R-däckens försvar vill jag dock säga att de nog inte är byggda för en så tung bil som en 328. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Bridgestone S03.
oslagbart! IMHo... Bra på regn oxå. Bara att kolla "vad som gällde" i tex SLC innan R-däcken blev tillåtna. |
||||
S03 hade jag också valt. Har det på min porsche och kommer köpa det till mina andra bilar också i forsättningen om det inte kommer nåt som är ännu bättre. |
||||
|
Kör på Kuhmo MX , som jag tycker är mycket bra , och nästan ännu bättre i väta , hur de står sig mot s03 vet jag inte då jag aldrig haft dessa på min bil . MX har destutom hållt över förväntan 25 varv på "banan" och runt 1000-1200 landsvägs mil tycker jag är bra för ett ändå såppas "extremt däck" , och det finns fortfarande lite liv dem
|
||||
|
Kuhmo MX ligger väl i gränslandet mellan gatdäck och R-däck.
Det är nog det jag skulle testat om jag inte ville ha två set däck men ändå åka bana relativt flitigt. Inbillar mig iaf att det är liiiiite extremare än S03, som jag håller som vassaste, rena, gatdäcket. |
||||
Det är nog korrekt...men jag är egentligen oxå
Halv OT: Micke, vad gjorde att du inte gillade R1R? Eller var det bara det att däcken inte gillade bilen? Dina intryck av dom vore intressant.
|
||||
|
jo MX'en är nog kanske inte det mest ekonomiska alternativet men jag har lyckats få ut rätt många mil ur mina , har åkt på mina sep/okt/nov (ca 700-800 mil) och ca 300 mil nu i mars inkl. 25 varv på ringen i sep. Och det är några hundra mil kavar i dem som jag sa tidigare . Blir mx igen när det är dags att byta , men det är väl bara 7,5 mm mönster nytt så några 2000 mil tror jag aldrig dessa däck kommer att klara oavsätt hur snäll man är mot dem
|
||||
|
Är det ingen som har utlåtande på tex. Michelin Pilot sport & Continental Sport Contact 2?
Borde ju vara en och annan bil här på forumet som har dessa däck... Men uppenbarligen verkar S-03 ge reaktioner hos däckgubbar! "ett riktigt racing däck" "skall du verkligen ha så bra" "ja... det är ett kvalité däck de.." _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Det senare egentligen. Jag körde med drygt 3 kilo o dem för att de skulle funka bra. Annars kalvade dem. Slitbilden blev bra trots övertrycket, vilket förvånade mig. De fungerade egentligen bra, med övertryck då, så jag skall inte klaga. Men det är trots allt lite budget över dem plus att de inte är byggda för så tunga bilar som min var. Men grepp/slitage/överhettningsmässigt så var de ok. (Jag har inte mycket att jämföra med så ta det med en nypa salt!) _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Att det inte är "värsta sorten" vet jag ju, men priset avgör.
Ska bli spännande och se hur de trivs på 1080kg E30 då... Tror nog det kommer funka tillräkligt bra. |
||||
|
Yokohama AVS Sport fick juh hyfsade omdömmen på Tirerack i ett test mot S-02 och SP9000... ?
http://www.tirerack.com/tires/tests/ _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Yokohama AVS fick duktigt med pisk i TeknikensVärlds däcktest nu i senaste Nr.(tappade nästan sidgreppet först av de testade däcken i älg testet....)
Vann gjorde Pirelli P7.. Beundransvärt var dock att Khumo kh11 komm tvåa! Det jag inte vågar att lita på i ett sådant här test är just att de testar för "normal körning" å inget utlåtande på bana... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
och antagligen en helt annan bil än den egna. Och i en helt annan dimension. Här är ju märkesforum rätt bra. Samma bil och så, inga "objektiva" tester visserligen, men det brukar finnas folk som håller på med bankörning eller slalom som antagligen vet vad de pratar om. På ett engelskt forum hävdades till exempel med bestämdhet att S03 var "rätt" däck till min MR2:a, och via lite utflykter åt annat håll från min sida (snålhet, S03 är ju inte det billigaste) kan jag nu konstatera att de hade rätt! _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag tycker TV test var lite underligt när det gäller Yokohama däcket. Kan det bero på den osportiga(205/55-16) profilen inte passade ett toppdäck?
Att Kuhmo kom tvåa på deras egna bana kan också vara något att fundera på... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det kommer säkert fungera mycket bättre. Så här såg de ut efter en hel säsong med SC inkl. några varv på ringen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 1080 kg?
Hur har du lyckats med det? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
![]() |
Däck för banåka
Std. däck med bra....
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3038 totalt) |