Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Volvo 240 "touringcar"
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8078 totalt)
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



bulldog skrev:
Audi och volvo delar ju en del motorblock så han kan ha använt sig av veven och kanske tom blocket ifrån en audi 5cyl diesel???

Precis som KRB Trading använde sig av ett volvoblock i deras audifemma som sitter i supermegaextrem audi "sportquattron"
http://www.bruze.nu/galleri/2011-juni-gatebil-festival-mantorp-park-F1 . . . .

Bara tankar å gissningar ifrån min sida


Tror bara att det rörde den 5-cyl. gjutjärnsdieseln Volvo hade innan de släppte sin egna D5. De 5-cyl. bensinmotorerna är Volvos egna aluminiummotorer om jag inte minns helt fel.

_________________
/David Söderblom
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Jovani skrev:
Förstår fortfarande inte effekten om detta som skrivs nedan stämmer (vilket de antagligen gör)..
Men då skulle man göra:
*Att borra motorn +200ccm större (40ccm@5cyl) borde gå? eller finns det en marinvev även till 5orna med större slag?
*Nya kolvar, javisst, låt oss säga 11->12,5 i komp? (högre tror jag ej på)
*Ganska mycket vassare kammar (dock låter inte motorn så på tomgång)
*En VÄLDANS bearbetad topp med annorlunda ventiler etc. etc.

Ger detta då +150hk så kan jag för mit liv inte förstå varför inte fler har använt volvos motorer i byggen innan??
För de jag skriver ovan är inga jättesummor i delar, å som brukar vara en regel är att varje "riktig" 1hk brukar
kosta ca 1000kr, så skulle denna oansenliga motor (på utsidan) ha kostat 150'kr?! eller??


Specs på motor er ikke offentlig, men i grove trekk er det:
- 2600 ccm
- 20 ventiler
- Gronne R dyser og fem seperate spjeld
- Custom innsug og grenror
- NIRA i3+
- Smidde stempler + H-profil råder
- MYE sliping, porting og balansering.

Gir:

MakTrak 6 tr. sekvenviell kasse, kalkulert fart på 1. gir: 80,2 km/t v/8200 rpm, 6. gir: 230 km/t v/8400 rpm.
Egenkomponert F1 giring på ratt der hendlene folger rattets posisjon!
3,54 sluttveksel med forsterket LSD!


den har nog kostat mer

- Smidde stempler + H-profil råder
- MYE sliping, porting og balansering.

står ju där att mycket är gjort med portning och topp. smida kolvar och stakar
resten är hemligt
http://www.motordesign.se/ kent löser det mesta i volvo väg

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Helt otroligt! Måste vara rekord i intresse på så kort tid i rejsas historia om ett inlägg om Volvo 240
Känns ibland som 240 bara klassas som traktor här annars

Hoppas detta tas med glimten i ögat.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

jonne skrev:
Helt otroligt! Måste vara rekord i intresse på så kort tid i rejsas historia om ett inlägg om Volvo 240
Känns ibland som 240 bara klassas som traktor här annars

Hoppas detta tas med glimten i ögat.


Fast i det här fallet är ju traktorn så pass ombyggd att den kan börja klassas som en bil, därav intresset

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42289

Forumägare
Forumägare

Att det går ypperligt att bygga banbil på 240 har bevisats många ggr. Både proffesionellt när det begav sig (fråga Peggen t.ex. ) men också för hobbyracing. Fråga SLC-Fredrik om olika 240's som gått i SLC thumbs up

Men det här bygget är i en helt annan klass IMHo, uppe i stratosfären. Tappade hakan på bilden "nä jag tog ut grenröret (som ju redan var kanonfint, (min kommentar)) för att slipa ner och kroma" Huvva!!! Vilken motor, och vilken BIL! och vilken galen byggare (i bästa bemärkelse!!!!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719


Trådstartare
Genomgående "skitsnyggt" bygge som förmodligen skulle få mig att stå å dregla länge över bygget.

Det jag gillar extra mkt är hur han har löst å byggt växelpaddlarna och funktionen av dem thumbs up

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Grymt bygge. Det är konstigt hur man reagerar på olika bilar och modeller. Är det en gammal 240, Capri, Micra eller dylik som någon modifierar till banbil måste jag bara läsa tråden. Gör någon samma sak med en modern Porsche t.ex. bryr jag mig oftast inte för fem öre. Man är skadad på något vis, det är helt klart

_________________
Andreas Andersson
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Magnus Thomé skrev:
Att det går ypperligt att bygga banbil på 240 har bevisats många ggr. Både proffesionellt när det begav sig (fråga Peggen t.ex. ) men också för hobbyracing. Fråga SLC-Fredrik om olika 240's som gått i SLC thumbs up

Men det här bygget är i en helt annan klass IMHo, uppe i stratosfären. Tappade hakan på bilden "nä jag tog ut grenröret (som ju redan var kanonfint, (min kommentar)) för att slipa ner och kroma" Huvva!!! Vilken motor, och vilken BIL! och vilken galen byggare (i bästa bemärkelse!!!!)


Jo tack.Är själv 240 Grp A frälst och åker delvis banpreppad 240turbo

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



jonne skrev:
Helt otroligt! Måste vara rekord i intresse på så kort tid i rejsas historia om ett inlägg om Volvo 240
Känns ibland som 240 bara klassas som traktor här annars

Hoppas detta tas med glimten i ögat.


Jag blir lika förvånad varje gång nån höjer på ögonbrynen åt en Volvo överhuvudtaget då alla är så insnöade på BMW , Porsche mm

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



jonne skrev:
Jo tack.Är själv 240 Grp A frälst och åker delvis banpreppad 240turbo

Jonas din bil är bara så LÄCKER thumbs up
och att den är 4 dörrars thumbs up är bara så rätt .
Se till å trimma nu så du hänger med bara

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42289

Forumägare
Forumägare

Maciek Matwiejczuk skrev:
jonne skrev:
Jo tack.Är själv 240 Grp A frälst och åker delvis banpreppad 240turbo

Jonas din bil är bara så LÄCKER thumbs up
och att den är 4 dörrars thumbs up är bara så rätt .
Se till å trimma nu så du hänger med bara


Trimdjävulen är en förförisk men dyr jävel att umgås med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Maciek Matwiejczuk skrev:
jonne skrev:
Jo tack.Är själv 240 Grp A frälst och åker delvis banpreppad 240turbo

Jonas din bil är bara så LÄCKER thumbs up
och att den är 4 dörrars thumbs up är bara så rätt .
Se till å trimma nu så du hänger med bara


OJ! tackar så mycket Nja,trimma... Lite mer ska det bli men aldrig så mycket så man hänger med
din raket. Du vet K-jetronic har ju sina begränsningar och jag är reeedigt insnöad på det.
Lägger gärna tid å pengar på att få resten av bilen att bli som jag vill.

Liten men ständig och hållbar utveckling är målet...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Magnus Thomé skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
jonne skrev:
Jo tack.Är själv 240 Grp A frälst och åker delvis banpreppad 240turbo

Jonas din bil är bara så LÄCKER thumbs up
och att den är 4 dörrars thumbs up är bara så rätt .
Se till å trimma nu så du hänger med bara


Trimdjävulen är en förförisk men dyr jävel att umgås med

Men så underbar skön att känna när plattan åker i golvet Magnus

_________________

--VVTS--
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Kul att se en så fin bil, oavsett modell

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Bilder o videos
Volvo 240 "touringcar"
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande