Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 106, 107, 108 >> 27 besök senaste veckan (835746 totalt) |
Vi (Westcoast racing) har ca 6set begagnade (ca 200km) däck i dimensionerna:
Michelin slicks 30/68 -18 (de flesta S8H) 31/71 -18 (de flesta S8H) Pris vet jag ej, men gissningsvis 500kr/däck. om detta är intressant så skicka PM snarast, annars åker de till återvinning. OBS måste hämtas.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||||
Re:
Cupar 996/997 kör 24/640 och 27/680 RSR 2007-2010 kör 27/65 och 31/710 RSR 2011 kör 30/65 och 31/710 _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Taget, tar allt och hämtar upp _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Hej Alla,
Skulle behöva lite hjälp. ![]() Undrar om det är någon som är bra på detta med hur man undviker stående vågor i större ljuddämpare. Inser att man inte bör ha raka motstående sidor, men kan man inte bryta vågorna genom att sätta in någon form av reflekterande stag som splittrar pulsen när den kommer? Sedan har vi lite andra funderingar runt detta med pulskorrekthet kontra motstånd i dämparen. Tanken runt denna ljuddämpare är att om man gör den tillräckligt stor och även ser till att utblåset har en rejäl area så kommer motorn att uppfatta det som om den blåser rakt ut i fria luften. Motorn uppfattar det som om avgasröret slutar vid inblåset till ljuddämparen. Detta stämmer i sådana fall väl överens med avstämningen på vårt system. Det är pulsavstämt till att sluta just där för att få motorn att trivas så bra som möjligt. Själva dämparen kommer att bestå av en yttre och en inre del. Den yttre delen är den ni ser på min snabbskiss. Sedan finns det en inre del som består av hålad plåt (sådan plåt man brukar ha i genomströmningsröret i en fullflödesdämpare). Mellan dessa delar ligger det rejält med dämpmaterial. Utblåset består i princip av en rejält brett slitsat utblås av någon längd som är 3-4 cm hög. ![]() Mina frågor är alltså dessa: 1. Kommer motorn att uppfatta dämparen som fri luft? 2. Gör den det borde den bli "pulskorrekt" om systemlängden fram till inloppet i dämparen stämmer, eller hur? 3. Hur kommer motståndet för avgaserna att bli jämfört med en vanlig genomströmningsdärmpare? 4. Hur kan man bäst undvika stående vågor. Bilen måste ju komma ner till de förhatliga 95dB:na Tacksam för input! MVH/ Michael K P.S Kom ihåg att anmäla er till Rejsa-helgen i Vadstena! Eller varför inte önska den i julklapp?! ![]() _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
En riktigt dum fråga; skulle det gå att testa dämpnivåer och frekvensomfång med vanlig ljudanläggning?
Det skulle i så fall utgå från att dämpnivåer är något nära linjära (högtalare som ger 120dB är ju inte så arbetsvänligt). Det skulle ju bli enklare att testa sig fram på bänken (än att montera på bil varje gång). Testbygge i spånskiva? Luta sidorna så det inte blir en rektangel sett från sidan, hur mycket som krävs för att smeta ut reflexfrekvenserna kan du säkert läsa dig till i nån högtalarbyggnadslitteratur. En lucka i toppen för att ösa ner mer dämpmaterial efter varje heat är nog en bra idé. ![]() Hursom bör det nog vara möjligt att plocka isär och linda om det perforerade röret osv utan att pilla isär hela bilen (utan att det blir läckskarvar in till föraren ![]() |
||||||||
Är det den här typen vi pratar om http://www.flowmastermufflers.com/ca
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Re:
Idén med ljudanläggning är i och för sig inte så tokig, men hur tusan genomför man den? Har i och för sig en 18" subwoofer stående i källaren, för jag antar att det är ungefär de konareor du måste upp i för att fejka ett cylinderslag av en 5,9 liters åtta... Hmmm... Man kan kanske använda basporten... Tål att tänkas på! När det gäller hålat rör så tänkte vi ju inte använda det utan låta dämparen bara vara ett hålrum med perforerade innerväggar med dämpmaterial bakom. Detta för att försöka göra två flugor på smällen: - Få motorn att uppleva avgassystemet som om det slutar direkt vi inloppet så att avstämningen fungerar. Lägger du till en meter hålat rör efter slutmegafonen så måste det ju pulsmässigt bli fel. - Få maximal dämpvolym för det utrymme vi har tillgängligt, ca 50 liter borde det bli. Därför vill jag helst inte luta väggarna Frågan är bara hur ett sådant hålrum blir motstånds- och flödesmässigt...? ![]() Borde man inte kunna sno lite av Flowmaster-ideerna med inbyggda reflektorer för att slippa "slösa" med volym?
Bra länk! Vi har använt små rackarns Flowmaster-dämpare tidigare. Här finns definitivt material för lite kreativ stöld...! ![]() /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Jag var inne på samma sak på Nova-tiden.
I ventilationsanläggningar används "baffelljuddämpare" http://www.flaktwoods.com/0/0/2/8a84 Jag byggde en rund dämpare en gång för länge seda, med en rund baffel i mitten. Tyvärr tappade jag den vid första provkörningen....och hittade aldrig den igen.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Är det inte svårt att göra en dämpare med plana sidor utan att det blir resonans i sidorna?
Läs den här gamla goda rapporten: http://naca.central.cranfield.ac.uk/ Speciellt intressant tycker jag den här typen av konstruktion är: (Notera att experimenten inte är utförda med avgaser utan med ljudanläggning och rumstempererad luft) Dämpare nr 19 verkar ge högre dämpning än bara en expansionskammare och röret i mitten fungerar som bandstopp-filter vid den frekvens där kammaren har resonans och inte dämpar, vilket ger ett totalt sett brett spektrum som dämpas ![]() _________________ Johan Lekås |
||||||||
Vi provade att göra en stor 3 tums enligt lite Flowmaster riktlinjer , halva dämparen var av rakt genom typen , och sen en tom låda med 2 v ställda plattor , men av nån konstig anledning vart det väldigt högt motstånd i konstruktionen , men ljudnivån var av pys Cadillac nivå .
Mopar BB 440 + .060. 906 toppar Hollye 850 mm , att vi efter många om och men upptäckte att den inte gillade avgasystem , utan gick bäst utan , bara en kort förlägning av kollektorn . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Re:
Min dämpare såg ut som nr 20. jag hade stoppning både i ytterröret och i "torpeden!" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Re:
Sånt här är INTE bra för mig... ![]() Jag har inte tiiid! ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||||
Re:
Galning ![]() Jag kopplar till den snygga CAD du postade i din tråd här om dagen ![]() |
||||||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||||
Re:
Johan, ursäkta att jag glömt att tacka dig för denna rapport! ![]() Så nu gör jag det!!! ![]() /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Efter rejsa-helgen på Starby har nu arbetet startat med att få ut bilen på banorna i Sommar.
Först ut är utväxlingsbyte ettan i växellådan. Har dock en fråga! Är dessa doggar för slitna och bör bytas, eller räknas det här som i princip ingenting?! ![]() ![]() Någon som vet? För övrigt finns det mer att läsa om detta på hemsidan: http://www.speedlab.se MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Re:
Hur slitet det är har jag ingen uppfattning om, däremot har jag fått instruktioner att när växlar börjar hoppa ur o dyl är det dags att byta. _________________ Richard Johansson |
||||||||
Ang. ljuddämparen. Nu vet jag inte hur mycket det jag har att komma med tillför. Men dom stående vågorna borde gå stämma av med längden på rören för att kunna bli av med dom. Det är ett tag sen jag grävde ner mig i ämnet och jag kommer tyvärr inte ihåg allt just nu... Men jag läste på ett amerikanskt forum om en kille med en NSX som byggde ett avgassystem utan ljuddämpare där han med hjälp av ett "dö-rör" eliminerade resonanserna, vidare stämde han av 4st slutpipor för specifika frekvenser.
Den bilen lät ungefär som en M3 E46 med gruppe M system, fast betydligt tystare! ![]() Han satte sig verkligen in hur man stämmer av ett system, med avseende främst på låg restriktion och samtidigt lågt ljud, sen även för att få ljudet mer specifikt. Kanske finns det något där att hämta ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Re:
[quote="Michael Karpers"]Efter rejsa-helgen på Starby har nu arbetet startat med att få ut bilen på banorna i Sommar. Först ut är utväxlingsbyte ettan i växellådan. ------------------------------------------------ Såg att ni kör med nån pump till oljekyning .. Vad för pump och kylare ..effektiv..nivåproblem..eller bara ... _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||||||
Re:
Jo, med rätt avstämningar kan man göra fantastiska saker! ![]() På den punkten är vårt nuvarande system faktiskt bra beräknat. Det var ett av målen vi hade när Göran ritade det. ![]() ![]() Vi kör nästan helt dämparlöst (det enda vi har är en 25 cm lång genomströmningsdämpare) som det ser ut idag och hade väl någon from förhoppning om att det skulle kunna krypa under ljuddämpningskraven, 95 dB. Vi klarade ju oss på två tävlingar i år, trots allt! Men muren som numera finns på Falkenberg gör att ljudet reflekteras väldigt illa i vårt fall, så extra åtgärder behövs. Men vi har läst på dämparteknik och har en plan...! När det gäller kylsystemet till lådan:
Vi kör en Tilton-pump som den här: http://www.summitracing.com/parts/TI I kylkedjan sitter sedan sitter ett fullflödesfilter som tar bort metallspån samt en värmeväxlare från Laminova som kyler via kylarvattnet. Det enda vi gjort är att vi monterat och glömt bort. Funkar helt perfekt! ![]() Ev. har vi några extra Laminovakylare liggande om det finns intresse... Har lite gott och blandat kvar från ett tidigare samarbete med dem. MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 106, 107, 108 >> 27 besök senaste veckan (835746 totalt) |