| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (28578 totalt) |
|
Re:
om du nu bestämmer dig för att fixa plattorna tänk på att det skall vara en viss vinkel mellan bultarna (60grader) så du inte sätter dom på rad. Vet inte om Sune nämnde det. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Det med takluckan hade inte jag väntat mig. Man får ju tävla med bilar helt utan tak så vad är problemet med en limmad taklucka? Måste det helsvetsas eller räcker det att bränna fast den med ett antal punkter?
Min RX-7 hade för övrigt vagnbok för Roadsport och den hade taklucka som varken var limmad eller svetsad utan helt i originalskick. Han som besiktade min bil såg inte det som ett problem. Men det kanske är annorlunda med de bilar som går med bara båge och strävor i Roadsport (eller har reglerna ändrats kanske). Tycker det låter som enkla punkter förutom hjälmkorssarstaget och luckan som ju kräver svets. Klart du ska se till att fixa detta och ta ut en vagnbok! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Är det verkligen Roadsport du besiktigat bilen för, med tanke på att det fanns krav på hjälmkrossarstag?
Bur reglementet för Roadsport lyder:
|
||
|
Som jag fått det beskrivet av "min" besiktningsman så fungerar det så att SBF godkänner att man får köra Roadsport med enbart huvudbåge och bakåtsträvor som minimikrav. Bygger man däremot något utöver minikravet (i realiteten innebär det väl något som går framför huvudbågen) så gäller samma regler som för skyddburar i "vanliga" raceklasser även om bilen är avsedd för Roadsport. Dvs Toyotastag, dörrsträvor, hjälmkrossarstag osv krävs alltid (om nu inte dörröppningen är så liten eller har sån form att det inte behövs för den sakens skull).
Så enligt hans resonemang kan man antingen nöja sig med bara båge och strävor bakåt eller så bygger man en komplett skyddsbur enligt de regler som gäller för den. Det låter ju som att man resonerat likadant i detta fall. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek |
||
|
Re:
Idag kom en trevlig regbessare på besök och lät domen falla över mina ansträngningar under vår-sommar. - Buren -> Godkänd - Hjälmkrossarstag behövs inte i Roadsport - Gick bra med den mjuka, svarta flamsäkra typen av burstoppning - dock behöver jag borra 2 st inspektionshål, en i huvudbågen och en i framsträvan, längst ner - Takluckan -> Godkänd - Huvudströmbrytaren -> Godkänd - Batteriet -> Godkänt - med beröm för den överdimensionerade konstruktionen - Bogseröglor -> Godkända - fick beröm för den hemgjorda konstruktionen, med den stora vikbara metallringen i plattjärn framtill. ------------------------------------------------------------------------------------ - I övrigt var stol, bälten, fönsternät och katalysator OK. - Fick anmärkning på att min Snapp-Off ratt har svarta pluppar, som man lossar ratten med, så de behöver jag måla/tejpa gul. Men jag kommer ändå inte att ta ut vagnsboken för i år. Säsången har redan gått och nu måste jag riva ner och fixa växellådan för att klara av Svensk Bilprovningens nålsöga. Vagnsboken tar jag ut i Januari 2013. Så vi syns på banorna nästa år.
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Jag som har funderingar på att ta ut vagnbok på min bil och ev testa Roadsport nästa år blir bara snurrigare ju mer jag läser
Ska man borra hål i buren? Takluckan..? Verkar inte vara nån som kan svara på frågorna heller utan det är helt beroende på vem som besiktigar? Men kul att din bil är klar!
_________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
|
Re:
Ja, för att inte vissa bilar ska bli alltför styva och skada de mjuka brittiska klassikerna som tävlar med oss borras lite strategiska hål i buren på modernare bilar. Det är ingenting alls att oroa sig för!
Näääää jag skojar bara. Då buren inspekteras borras ibland något litet hål för att besiktningsmannen ska kunna mäta godstjockleken i röret. Det är allt. Rätt person att svara på frågorna är alltid besiktningsmannen / besiktningsmännen. De kan såklart inte hålla koll på alla bilar och bilsorter som finns, men de är som regel både hjälpsamma, kompetenta och seriösa. Vad som gäller för en taklucka (som kanske var ombyggd?) gäller inte nödvändigtvis för en original taklucka, t ex. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Re:
Om man har kvar takluckan helt i originalskick, med fäste och kasett och hela baletten, så är det ok då. Men jag hade avvecklat hela kasettkonstruktionne och hade "bara" limmat takluckans plåt mot karossen kant i kant med silikon. Och det var inte godkänt. Det skall svetsas eller göras så som jag gjorde, limmade överlappande + popnitade. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (28578 totalt) |