Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (28578 totalt)
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Benci skrev:
Då har domen fallit över bilen, eller snarare buren i bilen.
Spaltar upp punkterna, det som behöver fixas för att kunna få vagnbok.

----------------------------------------------------------------------------
1. Buren

- Fastsättning i karossen behöver kompletteras.
Jag kan använda mig av varianten "253-50", som innebär en förstärkningsplatta under golvet och sedan bulta igenom med 3 bultar.
Detta behöver göras i alla de 6 st. infästningspunkterna.


- Hjälmkrossarstag måste kompletteras med.
Detta är ett generell krav, i och med att jag har helbur.

- Toyotastag behövs inte
med tanke på vindrutans lutning så skull det vara nästan omöjligt att ta sig ut ur bilen.

- Burstoppning skall vara av den "hårda" typen och helst FIA-märkt.



2. Taklucka
Behöver svetsas igen, istället för att vara limmad (som den är idag).


3. Huvudströmbrytaren och avstängningsvajern fick godkänt.


4. Batteriet
Bör flytta in den till mitten på reservhjulsbaljan, så den skyddas bättre.


5. Bogseröglor
Tänker skaffa FIA-remmar fårn Trendab, så det är godkänt.


6. Stol o bälten är godkända

7. Katalysatorär godkänd

-----------------------------------------------------------------------------------

- Buren blir det lite jobb med, fast på ett annat sätt, än vad jag hade räknat med.

- Takluckan hade jag på känn, men hade hellst sluppit svetsa igen.

- Allt det andra är bara småsaker.

----------------------------------------------

Så nu måste jag ta mig en funderare på, om det är värt mödan att modda om buren/taket för att få vagnbok.



om du nu bestämmer dig för att fixa plattorna tänk på att det skall vara en viss vinkel mellan bultarna (60grader) så du inte sätter dom på rad. Vet inte om Sune nämnde det.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det med takluckan hade inte jag väntat mig. Man får ju tävla med bilar helt utan tak så vad är problemet med en limmad taklucka? Måste det helsvetsas eller räcker det att bränna fast den med ett antal punkter?
Min RX-7 hade för övrigt vagnbok för Roadsport och den hade taklucka som varken var limmad eller svetsad utan helt i originalskick. Han som besiktade min bil såg inte det som ett problem. Men det kanske är annorlunda med de bilar som går med bara båge och strävor i Roadsport (eller har reglerna ändrats kanske).

Tycker det låter som enkla punkter förutom hjälmkorssarstaget och luckan som ju kräver svets. Klart du ska se till att fixa detta och ta ut en vagnbok! thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Är det verkligen Roadsport du besiktigat bilen för, med tanke på att det fanns krav på hjälmkrossarstag?
Bur reglementet för Roadsport lyder:
Citat:
2.8.4 Roadsport.
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Som jag fått det beskrivet av "min" besiktningsman så fungerar det så att SBF godkänner att man får köra Roadsport med enbart huvudbåge och bakåtsträvor som minimikrav. Bygger man däremot något utöver minikravet (i realiteten innebär det väl något som går framför huvudbågen) så gäller samma regler som för skyddburar i "vanliga" raceklasser även om bilen är avsedd för Roadsport. Dvs Toyotastag, dörrsträvor, hjälmkrossarstag osv krävs alltid (om nu inte dörröppningen är så liten eller har sån form att det inte behövs för den sakens skull).
Så enligt hans resonemang kan man antingen nöja sig med bara båge och strävor bakåt eller så bygger man en komplett skyddsbur enligt de regler som gäller för den. Det låter ju som att man resonerat likadant i detta fall.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Niklas Falk skrev:
Mao kommer SBF inte att införa några ändringar på dimensioner heller.
och nu finns SBFs tekniska för 2012 ute
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2012.pdf

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Idag kom en trevlig regbessare på besök och lät domen falla över mina ansträngningar under vår-sommar.

- Buren -> Godkänd
- Hjälmkrossarstag behövs inte i Roadsport
- Gick bra med den mjuka, svarta flamsäkra typen av burstoppning
- dock behöver jag borra 2 st inspektionshål, en i huvudbågen och en i framsträvan, längst ner

- Takluckan -> Godkänd

- Huvudströmbrytaren -> Godkänd

- Batteriet -> Godkänt
- med beröm för den överdimensionerade konstruktionen

- Bogseröglor -> Godkända
- fick beröm för den hemgjorda konstruktionen, med den stora vikbara metallringen i plattjärn framtill.
------------------------------------------------------------------------------------

- I övrigt var stol, bälten, fönsternät och katalysator OK.
- Fick anmärkning på att min Snapp-Off ratt har svarta pluppar, som man lossar ratten med, så de behöver jag måla/tejpa gul.

Men jag kommer ändå inte att ta ut vagnsboken för i år.
Säsången har redan gått och nu måste jag riva ner och fixa växellådan för att klara av Svensk Bilprovningens nålsöga.

Vagnsboken tar jag ut i Januari 2013.

Så vi syns på banorna nästa år.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Bara att gratulera thumbs up

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Jag som har funderingar på att ta ut vagnbok på min bil och ev testa Roadsport nästa år blir bara snurrigare ju mer jag läser

Ska man borra hål i buren?
Takluckan..?

Verkar inte vara nån som kan svara på frågorna heller utan det är helt beroende på vem som besiktigar?

Men kul att din bil är klar!

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Re:

Peppe Fröjd skrev:
Ska man borra hål i buren?

Ja, för att inte vissa bilar ska bli alltför styva och skada de mjuka brittiska klassikerna som tävlar med oss borras lite strategiska hål i buren på modernare bilar. Det är ingenting alls att oroa sig för!

Näääää jag skojar bara. Då buren inspekteras borras ibland något litet hål för att besiktningsmannen ska kunna mäta godstjockleken i röret. Det är allt.

Rätt person att svara på frågorna är alltid besiktningsmannen / besiktningsmännen. De kan såklart inte hålla koll på alla bilar och bilsorter som finns, men de är som regel både hjälpsamma, kompetenta och seriösa. Vad som gäller för en taklucka (som kanske var ombyggd?) gäller inte nödvändigtvis för en original taklucka, t ex.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Peppe Fröjd skrev:
Jag som har funderingar på att ta ut vagnbok på min bil och ev testa Roadsport nästa år blir bara snurrigare ju mer jag läser

Takluckan..?

Om man har kvar takluckan helt i originalskick, med fäste och kasett och hela baletten, så är det ok då.

Men jag hade avvecklat hela kasettkonstruktionne och hade "bara" limmat takluckans plåt mot karossen kant i kant med silikon.
Och det var inte godkänt.
Det skall svetsas eller göras så som jag gjorde, limmade överlappande + popnitade.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (28578 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande