Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9000 besök totalt |
Bollplank med funderingar kring projektbil
Hej! Det här blir min första tråd på rejsa, men förmodligen inte den sista. Jag är 23 år gammal och har lite erfarenhet av bankörning, tidigare har jag kört gokart men just nu åker jag motorcykel. Syftet med tråden är jag vill bolla mina funderingar med andra som är mer insatta i val av bil,motor osv., eftersom min sambo börjar tröttna på allt prat om bilar. ![]() De krav jag har på bilen är att den ska kosta högst 150 000kr och kunna köras på allmän väg, så det är ingen ren racingbil jag är ute efter. Det är en ren nöjesbil och skall därför inte tjäna något praktiskt syfte eftersom jag inte blir nöjd med en sådan kompromiss. Vad jag vill ha ut av bilen är jag inte helt klar med men den ska ha potential att vara riktigt snabb på bana. Den ska också vara tillräckligt billig i drift för en person med normal inkomst ska kunna hantera det, hoppas ni förstår vad jag syftar på annars förtydligar jag det. Just nu funderar jag på en super seven variant, ett MK indy R chassi med en hayabusa motor men jag skulle gärna vilja höra lite alternativ till det här. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter! _________________ Joel Olsson |
||||
Jag har en kompis som jag, öhhhh, råkade övertala att köpa Seven (nåja, det var nog trots allt ett bättre alternativ än den S60 T5 han först yrade om. eller nåt sånt
![]() Är din plan att köpa en färdig bil, eller bygga en bil? En Seven blir i.o.f.s. sällan färdig, då de flesta ägare vill sätta lite personlig prägel/använda egna lösningar. Men för att det där skall bli bra behöver man en del kunskap och mekvana (därför kommer jag aldrig att äga en). För det skiljer en del på att bygga om en befintlig konstruktion och att bygga en helt egen. Som motorcyklist har du nog lite andra komfortkrav än oss bilister (för det är väl inte gungvilde vi snackar här?), och det är tur det. De mil jag kört har i.o.f.s. varit i bilar utan vindruta, så det är ju lite extra jäkligt, men där har allt över fem mil och 100km/h varit riktigt plågsamt. Undantaget små krokiga vägar, där man är fullt upptagen med att faktiskt köra bil... Du skriver inte vart du bor, men hur nära har du till närmsta "lekplats"? Det för oss in på driftskostnader. På en så lätt bil är de ju bättre än på de flesta, men du kanske skall ta med en dragbil och släp i ekvationen? Sen en fråga jag själv ställt mig, och som kanske inte ens har nån verklighetsförankring: BEC kommer väl ifrån Storbrittanien? Men... jag tycker inte att det verkar byggas såååå mycket nytt sådant därborta, utan de är tillbaka och trimmar Ford-motorer till oanade höjder igen. Varför? (Och kompisen? bilen han köpte var långt ifrån utsorterad och han är inte uthållig nog att göra det, så den rullar kanske 20 mil om året... att drömma vidare hade nog varit det rätta i hans fall, och inte lyssna på illasinnade vänner) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Jag kan börja förtydliga lite saker kring min tanke med seven bilen. Jag har tänkt köpa ett färdig svetsat chassie anpassat för Ford sierra. Tanken är också som du säger att kunna sätta sin egen prägel på bilen, sen lockas jag av tanken att nästintill helt bygga sin egen bil. I Uddevalla bor jag så det som ligger närmast är kinnekulle eller Rudskogen i Norge. Självklart finns ju Göteborg city race track i Göteborg. Helst skulle jag vilja slippa dragbil och släp, det kanske är naivt men inledningsvis vill jag göra så just eftersom att slippa den organisation det innebär med släp och dragbil. Det krävs mycket för att kunna driva igenom ett sådant projekt, men jag tror jag har det och därför funderar jag i de här banorna. Många projekt avstannar i brist på tid och energi därför vill jag lägga det rätt i tiden i förhållande till andra projekt, som barn, hus osv. ![]() Om vi jämför bantider och pris på bilen skulle det då göra seven modeller outstanding? _________________ Joel Olsson |
||||
Bantider: Det är omöjligt att säga på förhand. Det har god chans att vara det, men det handlar om så mycket mer än bara vad det är för bil. Uppbyggnad, utsortering och förare är ju inte oviktigt i sammanhanget.
Då och då dyker det upp bilar som bara är... mer, bättre, snabbare, kalla det vad du vill. De är utvecklade till ett stadie dit de flesta inte når. För 150k kan jag tänka mig att du får ihop en M3, en 944 Turbo, en Civic, kanske en Elise, en absolut värsting-Miata eller lite vad som helst annat. Alla kapabla att med rätt förutsättningar jaga livet livet ur så kallade värstingbilar. Sen är det upp till dig vad du vill ha och kan hantera. Såväl ekonomiskt som mekaniskt. (De åren jag tävlade körde jag för det mesta med släp, och du anar inte hur skönt det var med en stoppad stol, fungerande ventilation och ljudisolering efter en helg i räsern. Avslappning i sin skönaste form ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Om du vill bygga lite mindre men fortfarande ha många av fördelarna med låg vikt så finns ju högerstyrda Elise i samma prisklass.
Lite annorlunda än en seven, men fortfarande inget tråkigt och onödigt driftsäkert ![]() Tröttnar du på effekten och vill pula lite så går det ju alltid att Hondakonvertera dem... Det känns onödigt att ens tänka på saker som väger över tonnet med förare ![]() |
||||
Re:
Bantider och chassiförbättringar för att slipa tiderna får nog komma när chassit kan rulla och man kan få en aning om vad som är bra och dåligt. Nu kom jag och tänka på en allmän fråga kring chassit, är det en naturlig fördel att bygga ett rörram, under förutsättning att det har svetsats rätt och finns kunskap kring dess uppbyggnad? Det kanske låter konstigt men jag funderade på om det ger en stelare och bättre konstruktion än en "vanlig" kaross. Tack för de olika alternativ du listade, det ska jag definitivt kika närmare på. Min egen förmåga har ju långt kvar innan den når bilens tilltänkta nivå, men med tiden så ska det gå. Jag får väl ha en kudde och öronproppar för transportsträckorna, ventilationen ser jag inget problem med i en seven. ![]() _________________ Joel Olsson |
||||
Re:
Det jobbigaste tillfället jag upplevde med att köra i tävlingsbilen var inte att fastna i låg hastighet under skyfall på motorvägen (så fartvinden inte hjälper till att undvika vattenpöl i sätet), det var att rulla av färjan från Gotland i Oskarshamn kl åtta på söndag kväll och sen bara ha 30 mil hem med blandat bröl och växelådsvinande (4.875 i bakaxeln hjälper inte till)... Pigg på jobbet dagen efter, tror inte det... Men dragbil och släp (eller transport) ger mer saker som ska ha plats och fungera/besiktas etc. |
||||
Re:
Där var dom rejält mycket billigare än här hemma men hur är det att ha styrningen på höger sida, vänjer man sig verkligen till det efter ett tag? Jasså, de är inte helt driftsäkra ![]() Det verkar helt klart intressant, byter man bara motor eller även växellåda? Snabba bilar är lätta ![]() _________________ Joel Olsson |
||||
För att släpa på en Seven behövs ingen jätte till dragbil, och har du sambo antar jag att det finns ett behov/ en vilja till att ha en normal bil i hushållet? Köp en med dragkrok och hyr släp på en mack. Sevens och hundkojjor är väl ungefär det enda man lagligt får ta på ett sådant
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Jag ska nog överväga att ha en biltransport ändå, men först ska jag tröttna på att köra till och från banan. Jag kan väl på sikt se vissa fördelar med en biltransport ![]() I nuläget har vi en Honda accord, med dragkrok, och visst går det alltid att motivera en bil med dragkrok i hushållet. Min förhoppning är att ta BE kort längre fram så det finns möjlighet att dra lite tyngre. _________________ Joel Olsson |
||||
Re:
Precis som alla andra bilar så visar de sina sidor när man börjar pressa dem, det gäller bara att vara lite förberedd och justera/fixa allteftersom. Fördelen med att välja nåt som redan är utprovat är att det går att undvika att "förbättra" saker som redan är bra nog. Bygger du allt själv så har du ju hela rubbet att bry dig om och det tar tid innan du kan börja med finlir (och riskerar att lära dig köra runt en massa inbyggda fel). En motorstark seven behöver ju inte ha nåt chassi alls för att gå fort, det räcker att ha bra acceleration och bromsa rakt så kan det bli bra tider ändå. Men det är inte riktigt den bästa plattformen att lära sig köra med. Det finns ju kit för att "ploppa i" hela paketet från Civic K20, men du får kolla upp med SFRO över vilket paket det ska vara på pappret för reggning om du inte bara ska köra med annan ventilkåpa... Man lär sig att köra högerstyrt, i Elise är det ju inte så långt från mitten oavsett. På banan är det få som är exakt lika snabba i höger som vänsterstyrda (Rydell är en), det beror väl på vad man tränat upp sig med. Att "sitta i Apex" på de flesta kurvorna anses vara en fördel (om inte annat viktmässigt). Vette katten iofs om du inte får bättre viktfördelning om du kör vänsterstyrt i en Elise (eftersom motorn hänger lite till höger), precis som högerstyrt nästan är ett krav på MC-motoriserad seven (vikten blir bättre, rattstången är enklare att dra etc). 800kg Elise (tjänstevikt minus förare borde väl vara det de räknar på?) på en 1300kärra borde väl gå bakom ganska många bilar? |
||||
Kolla framförallt i vilka serier du kan tänkas vilja tävla lite i, man behöver ju inte sikta på vinst, men det kan vara kul som fan att få rejsa lite mot andra likasinnade också om man nu ändå ska lägga 150' på en bil.
Har du intresse av att bygga banracingbil så bör du se till att inte gå på motorlösningar osv som gör att bilen inte går att klassa in nånstans. Om ovan går att lösa, så är dock just hondamotorerna som nämndes bland det bästa du kan få tag i - race hästar right out of the box fast med 25.000 mils livslängd, bara byta olja, köra och beställa slitdelar från mecken på hörnet och trimprylar i mängder över internet = perfekt. Ang trailerbehov så kommer det som ett brev på posten då du tex garanterat inte kommer vilja släpa speciellt mycket däck med dig i en seven och som nån sa, en vanilg bil med krok och hyrsläp räcker alldeles utmärkt för en så lätt bil. Ang specifikt rovermotorer... en bra regel är - om engelsmän gör det, ge fan i det.. . ![]() Skämt å sido, klart engelsmännen gör en del bra, men ofta har de en EXTREMT bestämd uppfattning om vad som är "bäst" och sen spelar det ingen roll om nån annan är snabbare, har bättre driftsäkerhet och kör billigare, deras lösningar är ändå "så som man ska göra". Dvs det är lite Corvette-bakvagn stuket över det hela, alltså nöter man tillräckligt länge på en dålig grundkonstruktion och lägger nån miljon mantimmar på att jobba runt problemen, så kan man även få bladfjädrar att gå hyfsat snabbt... Oomstritt är dock att en del av prylarna faktiskt pga allt nötande därför också fungerar, kan vara billigt etc. Så kan man bara titta förbi "måsten" så kan man självklart sno en del av deras recept på saker. Men man bör vara medveten om att saker i england ofta är som de är för att om man inte kan mecka, så kan man alltid härma någon annan, härmar man sen den som kör snabbast så brukar det iaf gå ganska fort - allt enligt "det är så man gör" metodiken - men det kan fan bli hur jävla tokigt och krångligt som helst. (läs allt ovan som en "rant" mot just rovermotorer) ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Re:
Det känns som ett uppenbart ev. problem är att ,som du säger Niklas, allt arbete kring bilens inställningar måste göras på nytt och det är svårt att använda sig av beprövade lösningar som fungerar. Jag måste dock erkänna att jag tycker om utmaningar, bara det inte blir ohanterligt. För mig är det en del av tjusningen att göra något annorlunda och sticka ut lite från mängden. Eftersom jag inte är så gammal så finns det gott om tid till att utveckla andra projekt efter det här, med en annan agenda utifrån vad man lärt sig av föregående projekt. Det är intressant att du tar upp förarens position i förhållande till bäst balans i bilen, det är tänkvärt inför ett projekt. Att bygget av bilen sedan tar ca 2år är ju inte heller något att underskatta, även om jag själv hoppas/tror att det kommer gå snabbare för min egen del. Att dra bilen på släp verkar ju inte bli ett problem, vilket är skönt när man väl står där och har tröttnat på transportsträckorna. _________________ Joel Olsson |
||||
Registrera dig på locostsweden.se och läs lite där, finns säkert en hel del byggen i trakten som du kan få komma och kika på och prata med folk som bygger för att du ska få en uppfattning om hur långt tid och pengar räcker.
I övrigt så är det väl alltid så att om du har budget på 150' och ska bygga själv så kommer det sluta på 200' innan bilen är klar & FUNGERAR. Köper du en färdig utsorterad bil för 120'-130' och har 20-30' för uppgraderingar och service så kommer du få mer körning per investerad krona. Skulle jag bygga busbil idag för den budgeten så hade en högerstyrd Boxster S från England legat bra till. Köpa ett vettigt ex, toklätta (kanske behålla manuell AC eftersom det det är enklare att koncentrera sig på banan om det inte är 50 grader i bilen....?) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Det är en intressant vinkel du bidrar med, som jag inte riktigt har tänkt på innan då jag främst hade tänkt åka hobbymässigt på bana. Det som jag inte riktigt håller med på är att välja lösning efter racingserie, såsom det känns nu vilket säkerligen kommer ändras några gånger till innan det är dags. Det känns som det är på sin plats att jag motiverar varför jag just har tänkt mig en MC-motor, så kanske ni kan slå hål på några av mina föreställningar. De tre främsta skälen är vikten, sekventiell växellåda och varvvilligheten. Jag lever i uppfattningen att det är av dom skälen en seven med MC-motor är snabbare än en med Bil-motor. Tack för du utvecklade det kring England, det underlättar enormt när man försöker göra sina egna efterforskningar. _________________ Joel Olsson |
||||
Finns ju olika sätt att tänka. Det finns ett antal olika racinklasser att kör där man rejsa ordentligt, Alfasklubben, Bmw osv. men även SSK, Modsport, roadsport osv. samtliga är det enklare och billigare att köpa färdig bil.
Ska du åka lite track day är frågan om du vill försöka vara snabbast, ballast för dan och bygga någon 600hk japs? Annars en trackdaybil som seven, elise av något slag enbart för trackday. Ett annat förslag är att backa lite köpa en Porsche boxter, BMW M3 eller liknande som du även kan ta med tjej på fikaträff på sommaren osv. Själv kommer jag bara ha en Alfa 156 v6 framöver som trevlig sommar och mysbil men även ta ett varv eller två på någon trackday och kanske lyckas åka ner på Nürburgring. Då kan man ha den på semestern med kvinna och barn mysa runt nere i Moseldalen en dag och själv smita väg en dag och gasa eller till gotland osv. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
En bra idé är att försöka få provköra eller i alla fall åka med i ett par Sevens, med hojmotor och med bilmotor.
Jag som har kört ganska många, har ännu inte kört en enda bil med MC-motor som inte har varit jobbig att köra på gata. Till viss del handlar det förstås om inlärning (av föraren) och utsortering (av bilen) men det ÄR lättare att hamna utanför motorns register. Ett flertal av de personer jag besiktat åt har också berättat att de tycker att MC-motoriserade Sevens är betydligt mer svårkörda på bana, just för att man så lätt faller utanför registret. Man får liksom växla jämt, vilket ju är kul...men... De roligaste Sevens jag kört har istället haft lagom trimmade bilmotorer, sugmotorer på kanske 1800-2000 kubik, lätta svänghjul, tätstegade vanliga lådor. Då finns det vrid så man inte behöver växla jämt och eftersom bilen är så lätt klarar man sig med lättare svänghjul utan bekymmer (jämfört med en "vanlig" bil). Hojmotorerna är skitkul en stund och jag älskar att köra dem, en stund. Länge trodde jag att "min" sjua skulle ha hojmotor men jag har insett att smaken är väldigt olika och att man måste testa för att veta. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Då har du provat fel bilar ![]() ![]() Det enda som man möjligen behöver vänja sig vid är kopplingen och avsaknaden av svänghjul. Men det är det enda, inga problem i övrigt. Men jag håller med, försök få provköra/åka med lite olika bilar för att få en uppfattning. |
||||
Re:
Eller i fel skick :-D Tyvärr får jag ju köra dem mest innan byggaren hunnit sortera ut dem ordentligt. Jag kanske skulle vara tydligare med den brasklappen... :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En kort reflektion som förhoppningsvis inte låter alltför spydig.
Du strävar efter låga driftskostnader och vill ha en seven med hojmotor? I min värld låter det som en bil som kräver en hel del speciallösningar och som lätt kan börja kosta skjortan när (inte om, när) något går sönder. Det som jag ser som störst problem är att en sån bil lätt blir "jobbig" att ta till och från banorna. Och det kanske inte är helt optimalt att åka och äta glass med den heller. ![]() Vettefasiken om jag inte hellre skulle satsa på nån mera konventionell bil (race-preppad 944? tidigare nämnda elise?) och fokusera mera på att få köra så många banor som möjligt. Men å andra sidan är det ju en helt annan sak att bygga något själv och sedan få köra med det.. Svår fråga. Vet inte om jag bidrog med så mycket ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Re:
Det blir så många bra inlägg av er, så det tar ett tag att reflektera och försöka ge ett lika bra svar tillbaka. Hej Mats! Sen något år tillbaka är jag medlem på locost forumet, men tack för tipset, det är en sida där jag kan få mycket svar kring seven byggen. Syftet med bilen är dels att köra den på bana/gata men också vägen till en färdig bil, och det man lär sig på tills den är klar. Jag vill alltså inte bara lägga fokus på finliret med bilen, för att den ska bli optimal för bana utan även mer grundläggande saker som motorbyte, uppbyggnad av drivlina, oljesmörjning osv. Åren som är kvar innan ett ev. projekt hoppas jag kunna ha en billigare bil med mycket lägre ambition, så när det väl är dags kan jag lika gärna vara mätt på meckandet och istället välja en färdig lösning. Jag ska kika närmare på boxster alternativet som det kanske kunde vara något. _________________ Joel Olsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9000 besök totalt |