Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (47344 totalt) |
Nu var det dags att lägga ut nyköpet.
Jag har suktat efter en 911 ända sedan barnsben och satt och dreglade i biltidningarna och drömde om en "röd" med svart skinn.... Till slut var det dags att göra slag i saken och ta beslutet att jag aldrig kommer bli nöjd om jag inte får en 911 i garaget. Att det skulle vara en 993 eller äldre var givet och efter en del letande så kontaktade jag Jerker via Rejsa och det blev en tur till Årjäng för att titta på skönheten. I 20 minusgrader och snö så kom jag överens både med ägaren och bilen att det skulle bli affär. Så här såg bilen ut vid affären: Efter en vecka så kom den ner på släp och nu börjar vinterns pyssel inför sommaren. Jerker har gjort en hel del saker på bilen men chassit finns det mkt kvar att göra på. Målet är ett det ska bli ett par bankörningar och konkörningar varje sommar och mycket sommarturer på härliga kurviga sommarvägar så bilen kommer anpassas för att passa till både och... Men väghållning och körglädje kommer stå i fokus. Att göra/köpa in är bla: -Nya däck 265/35-18 / 225/40-18, någon som har några till salu? -Halvbur -Bussningar runt om (beställt) -Styrstag, "antibumpsteerkit" (beställt) -Camberplattor och fjäderbensstag fram (Beställt) -Uppdatera lite på motor (externt nu när den andas bra, tips?) Och andra saker som goa gubbar här på rejsa lurar i mig Har ni något roligt att sälja till 911 eller tipsa om så släng iväg ett PM eller skriv i tråden! Här kommer lite info om bilen: Exteriör: 964 Face lift Luft sccop fram till bromsar 3,8 spliters 3,8 vinge 993 dörrhantag Cromodora magnesium fälgar 18" Motor/drivlina: Motor renoverad 2011 Portade toppar (Halvarson racing) Balansad och kontrollerad vev Mira frästa ventilsäten SSI värmekamare och Headers Dansk slutburk Växellåda: G50 Diff Chassi: Club Sport dämpare 27 torsions stavar bak Blå Pagid Stålomspunna slangar runt om Insidan: Gt3 stolar i kolfiber (kopior) OMP 2 ekrad djup mocka ratt Mer bilder kommer när jag fått fixat lite och det blir plusgrader så man kan tvätta av den _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Grattis Petter! Vet precis hur det känns själv eftersom jag gjorde samma inköp för 18 månader sedan.
Hoppas vi ses på träffarna i sommar. :-) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Håller helt med, jag gillar dom och har inte sett dom på någon 911:a förrut.
Tack det hoppas jag Jag började helgen med att riva ner allt så klart Billigaste effektökningen är ju ofta att lätta Det satt en tung hatthylla i bilen med en massor med högtalare som åkte ur, även alla kablar så halva inredningen fick tas ur men då lär man ju sig känna bilen direkt Ut med den tunga hyllan (visade 12 kg på vågen) och en med en lätt (och snygg) matta istället. Sedan så satt det ett larm monterat i bilen med massor "tjuvar" på kablarna och skit. Centrallåset började hoppa upp och ner när jag ryckte i det så då skulle det bort! Jag passade också på att ta bort alla andra eftermonterade saker inkl. ett slutsteg m.m. Rörigt värre... (vikt 7 kg ) ] Skönt när allt var ute och bagaget städat _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Sitter och letar bussningar på alla Porschesidor... Bilen har ju rullat ganska långt så jag hade tänkt mig att byta ut alla bussningar både i fram och bakvagnen men vet inte riktigt vilka jag ska köra på
Bilen kommer ju köras mycket på gatan plus några banmöten/slalomkörningar så den ska ju vara en lagom mix av allt. Bättre än original men inte stenhårda... Tipps, länkar och erfarenheter mottages varmt! _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
När jag hade min 84á så bytta jag alla bussningar.
Jag köpte nytt orginal och det var en stor skillnad mor 20-25 år gamla saker. Jag körde nästan bara bana och hade Bilstein CS rennen runt om, 26mm stavar bak, gula pagid och lite bättre bromsvätska. Många varv på Ringen och många varv i Sveriga och det kändes alldeles utmärkt. På min nuvarande 911á så gör jag om samma sak, nya orginal saker. Vi får se hur det känns. Jag tror man kommer långt med nya orginalgummi. _________________ Jens Lanvin |
||||
Jag har också tänkt lite i dom banorna men funderar på om jag skulle gå ett litet steg till. Du har ju haft i stort sett samma set-up som jag har nu fast nya bussningar och det har fungerat så det låter ju bra Jag kommer även köra nya camberplattor och stag emellan. Jag har tittat på Weltmeisters bussningar/satser och där kan man välja mellan "Restoration" eller "Performance" och jag undrar om man ska köra på Restoration som verkar vara ett steg upp från originalhårdhet. Någon som har koll? http://www.weltmeister.com/productslist.aspx?CategoryID=33&selection=2 http://www.paragon-products.com/SearchResults.asp _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Hej,
Glöm Weltmeister, de säljer mest bara skräp... Det är är bättre grejor http://www.elephantracing.com/suspen http://www.erpparts.com/porschesuspe Jag är f.ö. tveksam till plastbussningar i svärden, tanken med bakvagnsdesignen är liksom inte att bananerna ska vara stumma. Använd därför antingen uniballs (typ 935 yttre svärd och inre monoball) eller vanligt standardgummi. I ditt fall, om du mest tänkt köra gata så skulle jag alltså köra med gummi, eventuellt byta den inre till monoball. Fram kan man däremot köra hårdare bussningar om man vill. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Ok, bra feedback! Jag har tittat på Elephant racing men samma där. Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Om man kör på denna setup fram (camberplattor och stag mellan tornen redan beställt): -PolyBronzeT Control Arm Bearings -Low-Friction Control Arm Mounts -Rack Spacer Bump Steer kit -(kanske Turbo Tie Rod pair?) Låter detta som en bra setup fram? Denna setup bak (bak kommer nog i andra hand/steg 2): -OEM Spring Plate Bearings set (och inte PolyBronze?)? -Weathersealed Rear Monoball kit eller Trailing arm OEM bushing set? -Trailing arm OEM bushing set Verkar detta som en bra setup? http://www.elephantracing.com/suspension/packages/911packages.htm _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Nu var det ett tag sedan jag joxade med G-modell upphängningar så det finns säker de med färskare minne, men nånting åt det hållet, ja.
Turbostyrstag är ett måste, men sitter det inte redan på bilen? Likaså spacerbrickorna till styrväxeln ("rack spacer bump steer kit" = två st dryga centimetern höga brickor...), borde varit gjort redan om bilen är sänkt. Eller istället för brickorna kan man också satsa en slant på bump-steer kitet (en uniball styrstagsände justerbar i höjdled, men det är kanske lite överkurs. Beror på budget MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Kör själv Elephant Racing monoballs + Elephant OEM rubber Springplate bushings i bak med Toyo R888 295/30R18 och det känns faktiskt riktigt tajt och fint, inget kännbart flex i bakvagnen. Funkar också utmärkt att åka med på gatan utan rassel å pling.
Vill du ha nåt lite stummare så skulle jag titta på Rebelracings bussningar! Fram Bak _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||
Bilen har inte turbostyrstag idag och jag tror inte heller den har brickorna till styrväxeln (liten kostnad för brickorna så det spelar mindra roll). När jag tittade på mina styrstag idag så förstår jag varför man ska gå på turbons Jag har även tittat på det mer exklusiva bumpsteer kitet men det här springer iväg lite i pengar så jag tror jag kör på att brickorna för nu.
Rebelracings är ju underbara bara att titta på . Jag tycker din setup på bakvagnen låter som en bra lösning. Tack för inputen En bonusfråga, vad är det för plastbehållare som sitter i vänster hjulhus mellan hjul och främre stötfångarhölje? Jag bara böjde mig in i hjulhuset igår och såg att hjulen skaft hål på alla slangar till den och även behållaren i sig var skavd. Lätt fixat men jag han inte mer än att titta igår. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Nu har jag plockat ihop en "önskelista" som jag hoppas jag får råd med innan sommaren
Jag körde nästan som min tidigare lista men jag valde PolyBronze Spring Plate Bearings till bakvagnen då dom rekommenderades av Elephant Racing på både gatsetup och bansetup. Det känns ju som en bra lösning med låg friktion vid in/utfjädring (eller kontrollerad friktion jämfört med gummibussningen som har en mer svårkontrollerad "tröghet" i gummit vid in/utfjädring) plus att den också har ett yttre hölje som tillåter lite flex. http://www.elephantracing.com/suspension/bushings/911bushings.htm Låter detta som en bra lösning: _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Själv resonerar jag som så att de där polybrons-bussningarna kanske tillåter för liten rörelse på svärden i jämförelse med vanligt gummi eller en uniball. De ska ju inte bara gå upp/ner utan även kunna vinklas en aning in/ut. M.a.o., jag skulle valt exakt samma setup på bakbärarmarna som zeb930, alltså monoball inne och gummi ute, och jag köpte faktiskt det till den sista 911:an jag hade (med den bakvagnen alltså) men hann aldrig testa set-upen innan jag sålde iväg bilen.
Men men, det kanske funkar bättre. Rimligen är det testat och utprovat... MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Jag lyssnar på alla och försöker lära mig så mkt som möjligt så därav mina frågor. Jag har ju "samma" bakvagn på Speedstern och därför har man ju funderat på detta en del tidigare. När det gäller rörelsen upp/ner så sker ju rörelsen i gummit om man använder sig av gummibussning vilket inte känns optimalt (men det kanske det är!), detta måste ju betyda att precis som med torsionsstaven så ökar bussningen motståndet ju mer den vridit sig i själva gummit!? Så upp och upp/ner rörelsen borde ju vara bättre med: http://www.elephantracing.com/suspension/bushings/911bushings.htm men man tappar en del av rörelsen i andra vinklar som gummibussningen ger. Jag förstår absolut att man inte ska välja en stenhård plastbussning för då tycker jag inte att man verkar få det bästa av något... Du skrev att man vill att den ska vinklas en aning, kan någon bara ge en kortare förklaring till varför man vill det? När vill man att hjulvinkeln ska "ändras"? Gummibussning: Rörelse, nu är bilderna från framvagnen och där kanske det är mer naturligt att man inte vill ha rörelse men principen är ju liknande bak: Jag vill inte verka jobbig, bara lära mig mer _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (47344 totalt) |