Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (31988 totalt) |
Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
Hej. Jag har ett återkommande problem! Wastegate armarna på minn 996 GT2 (ej orginal) ligger mycket nära grenrören. Dom är 6 x 120 mm helgängade och går rakt av, det är endast drag/tryckande belastning från en vakumklocka och avgaserna. Det finns en liten vinkel på dom i var ände för att gå fri och oftast går dom av där. Den enda anlednig till att de hela tiden går av måste bero på värmen,eller?! Vilket material är bäst för ett sådant problem? 4.8, 8.8, 12.9 eller rostfritt? Eller finns det något bättre alternativ som går att få tag i någorlunda enkelt? Tacksam för hjälp med detta irriterande problem ![]() |
||||
Re: Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
rostfritt vore lämpligast isf. Men hur i h....te varmt går din motor om du smälter svartstål? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ett stål man ofta använder i applikationer likt detta är Incoloy A-286 (UNS S66286, W nr 1.4980, SS (14)2570-04) ett varmhållfast austenitiskt stål.
http://www.haraldpihl.se/attachments
Med högre temperatur sjunker hållfastheten avsevärt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re: Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
Problemet är vanligt på dessa bilar med lite modd! Flera företag har kommit med "lösningar"på problemet, det var det jag köpte sist... Jag tro dock inte att det smälter men den extrema värmen i kombination med lite flexande gör att den går av. Det är som sagt en liten z formad knäck på pinnen. Pinnen ligger typ 2 cm ovanför grenröret där är det varmt ![]() Funderar på att svetsa på en förstärkning men vill ha ett tåligt material att arbeta med. |
||||
Re:
Är det typ Inconell? känns F1! Går det att få tag på det som gängad m6 stång tro? Och vårt då? |
||||
Inconel och Incoloy är varumärken från Special metals corporation. Och ja, visst är det mycket F1 över det!
![]() Du kan säkerligen få tag på 6 mm stång som du själv kan gänga. Vem som kan sälja till dig vet jag inte riktigt, men hör med Harald Pihl AB, har du tur så kan/vill de leverera till privatpersoner. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
Strålande slinker in i Täby och kollar med dom! Hur är incoloy att jobba med typ svarva och gäng i? Funkar det med vanliga svarvstål såg att dom hade rundstång i 10 mm behöver få ner den till 6mm. Det nummer som du nämnde är det det nummer passar bäst? Dom hade massor av olika nummer! |
||||
Re:
Strålande slinker in i Täby och kollar med dom! Hur är incoloy att jobba med typ svarva och gäng i? Funkar det med vanliga svarvstål såg att dom hade rundstång i 10 mm behöver få ner den till 6mm. Det nummer som du nämnde är det det nummer passar bäst? Dom hade massor av olika nummer! |
||||
Re:
Kan bara säga att sågning är inte det lättaste , men det har inte nått med svarv bearbetning att göra , vissa matrial är väldigt svåra att såga , men ok att bearbeta . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Det finns ingen möjlighet att få in en liten plåt mellan grenrör och wg-arm också? Det borde göra skillnad.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Re:
Borde inte en stång av 2390-90 eller 95 klara den miljön , med tanke på vad vi använder det matrialet till . Och det är nog mer lätt arbetat än 2570-04. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Det finns stål med högre hållfasthet vid högre temperaturer, Harald Pihl har garanterat koll på detta.
![]() Kilopriset på dessa stål är, som man kanske kan lista ut på egen hand, ganska högt. Det är inga problem att bearbeta 2570-04. 2390-90 -95 har jag inga erfarenheter utav öht. Är det ett fjäderstål? Finns det en bild på wastegatearmen? Vore intressant att se hur den ser ut. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
Används till varma delar på turbiner , och är till viss del rostfritt , men inte som 2337-02 som vi kallar syrafast rostfritt . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re:
Normalt sett har grovgängad metrisk stång en färgmarkering i änden för att indikera hållfasthet. Omärkt - 4.8 Gul - 8.8 Vit - 10.9 Röd- RF A4 50-70 Orange - RF A4 80 Grön - RF A2 70 _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
Både två, men även 2335-64 och 2337-02. "Vi"...= Siemens?? ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Kvalar inte titan in här som möjligt materialval? Troligtvis billigare än superstålen och med erkänt god styrka i höga temperaturer? Aningens lättare också vilket borde göra WG-responsen lite rappare.
![]() _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
153MA, 253MA och 353MA är andra värmetåliga rostfria stål som borde funka om man kan få tag i dom.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Annars används ju tex material som 13CrMo14 till turbinrör för höga temperaturer, det är ett väldigt elastiskt material men jag vågar inte rekommendera det för det brukar vara MKT gods i dessa rör, gissar på att det är små dimensioner i din wg
![]() 353MA & Incoloy materialen har en tendens att bli som glas när det är riktigt varmt, en smäll med hammaren och det spricker. så visst tål det höga temperaturer (används i Ugnar på raff m.m.) men frågan är hur elastiskt det är när det är varmt. 321 kan kanske vara mer elastiskt. Hade jag haft tid (är på jobbet) så hade det vart och kollat materialen i spänning och töjningsdiagram. detta kan du iofs googla på. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (31988 totalt) |