Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (31988 totalt)
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Vilket stål tål värme & sträckning bäst?

Hej.

Jag har ett återkommande problem!

Wastegate armarna på minn 996 GT2 (ej orginal) ligger mycket nära grenrören.

Dom är 6 x 120 mm helgängade och går rakt av, det är endast drag/tryckande belastning från en vakumklocka och avgaserna.

Det finns en liten vinkel på dom i var ände för att gå fri och oftast går dom av där.

Den enda anlednig till att de hela tiden går av måste bero på värmen,eller?!

Vilket material är bäst för ett sådant problem?

4.8, 8.8, 12.9 eller rostfritt?

Eller finns det något bättre alternativ som går att få tag i någorlunda enkelt?

Tacksam för hjälp med detta irriterande problem

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re: Vilket stål tål värme & sträckning bäst?

rostfritt vore lämpligast isf. Men hur i h....te varmt går din motor om du smälter svartstål?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett stål man ofta använder i applikationer likt detta är Incoloy A-286 (UNS S66286, W nr 1.4980, SS (14)2570-04) ett varmhållfast austenitiskt stål.
http://www.haraldpihl.se/attachments/082_Incoloy%20alloy%20A-286.pdf



Jovani skrev:
rostfritt vore lämpligast isf. Men hur i h....te varmt går din motor om du smälter svartstål?


Med högre temperatur sjunker hållfastheten avsevärt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Re: Vilket stål tål värme & sträckning bäst?

Jovani skrev:
rostfritt vore lämpligast isf. Men hur i h....te varmt går din motor om du smälter svartstål?


Problemet är vanligt på dessa bilar med lite modd!
Flera företag har kommit med "lösningar"på problemet, det var det jag köpte sist...
Jag tro dock inte att det smälter men den extrema värmen i kombination med lite flexande gör att den går av.

Det är som sagt en liten z formad knäck på pinnen.
Pinnen ligger typ 2 cm ovanför grenröret där är det varmt

Funderar på att svetsa på en förstärkning men vill ha ett tåligt material att arbeta med.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Ett stål man ofta använder i applikationer likt detta är Incoloy A-286 (UNS S66286, W nr 1.4980, SS (14)2570-04) ett varmhållfast austenitiskt stål.
http://www.haraldpihl.se/attachments/082_Incoloy%20alloy%20A-286.pdf



Jovani skrev:
rostfritt vore lämpligast isf. Men hur i h....te varmt går din motor om du smälter svartstål?


Med högre temperatur sjunker hållfastheten avsevärt.


Är det typ Inconell? känns F1!
Går det att få tag på det som gängad m6 stång tro?
Och vårt då?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inconel och Incoloy är varumärken från Special metals corporation. Och ja, visst är det mycket F1 över det!

Du kan säkerligen få tag på 6 mm stång som du själv kan gänga.
Vem som kan sälja till dig vet jag inte riktigt, men hör med Harald Pihl AB, har du tur så kan/vill de leverera till privatpersoner.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Inconel och Incoloy är varumärken från Special metals corporation. Och ja, visst är det mycket F1 över det!

Du kan säkerligen få tag på 6 mm stång som du själv kan gänga.
Vem som kan sälja till dig vet jag inte riktigt, men hör med Harald Pihl AB, har du tur så kan/vill de leverera till privatpersoner.


Strålande slinker in i Täby och kollar med dom!
Hur är incoloy att jobba med typ svarva och gäng i?
Funkar det med vanliga svarvstål såg att dom hade rundstång i 10 mm behöver få ner den till 6mm.

Det nummer som du nämnde är det det nummer passar bäst?
Dom hade massor av olika nummer!

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Inconel och Incoloy är varumärken från Special metals corporation. Och ja, visst är det mycket F1 över det!

Du kan säkerligen få tag på 6 mm stång som du själv kan gänga.
Vem som kan sälja till dig vet jag inte riktigt, men hör med Harald Pihl AB, har du tur så kan/vill de leverera till privatpersoner.


Strålande slinker in i Täby och kollar med dom!
Hur är incoloy att jobba med typ svarva och gäng i?
Funkar det med vanliga svarvstål såg att dom hade rundstång i 10 mm behöver få ner den till 6mm.

Det nummer som du nämnde är det det nummer passar bäst?
Dom hade massor av olika nummer!

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re:

barth skrev:
Anton Lillsund skrev:
Inconel och Incoloy är varumärken från Special metals corporation. Och ja, visst är det mycket F1 över det!

Du kan säkerligen få tag på 6 mm stång som du själv kan gänga.
Vem som kan sälja till dig vet jag inte riktigt, men hör med Harald Pihl AB, har du tur så kan/vill de leverera till privatpersoner.


Strålande slinker in i Täby och kollar med dom!
Hur är incoloy att jobba med typ svarva och gäng i?
Funkar det med vanliga svarvstål såg att dom hade rundstång i 10 mm behöver få ner den till 6mm.

Det nummer som du nämnde är det det nummer passar bäst?
Dom hade massor av olika nummer!


Kan bara säga att sågning är inte det lättaste , men det har inte nått med svarv bearbetning att göra , vissa matrial är väldigt svåra att såga , men ok att bearbeta .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2991



Det finns ingen möjlighet att få in en liten plåt mellan grenrör och wg-arm också? Det borde göra skillnad.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re:

Anton Lillsund skrev:
Inconel och Incoloy är varumärken från Special metals corporation. Och ja, visst är det mycket F1 över det!

Du kan säkerligen få tag på 6 mm stång som du själv kan gänga.
Vem som kan sälja till dig vet jag inte riktigt, men hör med Harald Pihl AB, har du tur så kan/vill de leverera till privatpersoner.


Borde inte en stång av 2390-90 eller 95 klara den miljön , med tanke på vad vi använder det matrialet till .

Och det är nog mer lätt arbetat än 2570-04.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns stål med högre hållfasthet vid högre temperaturer, Harald Pihl har garanterat koll på detta. thumbs up
Kilopriset på dessa stål är, som man kanske kan lista ut på egen hand, ganska högt.

Det är inga problem att bearbeta 2570-04.


2390-90 -95 har jag inga erfarenheter utav öht. Är det ett fjäderstål?



Finns det en bild på wastegatearmen?
Vore intressant att se hur den ser ut.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



M6 gängstång, är det inte nästan alltid 4.8? Provat med att ta en vanlig M6 skruv och bygga på, dvs 8.8?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re:

Anton Lillsund skrev:
Det finns stål med högre hållfasthet vid högre temperaturer, Harald Pihl har garanterat koll på detta. thumbs up
Kilopriset på dessa stål är, som man kanske kan lista ut på egen hand, ganska högt.

Det är inga problem att bearbeta 2570-04.


2390-90 -95 har jag inga erfarenheter utav öht. Är det ett fjäderstål?



Finns det en bild på wastegatearmen?
Vore intressant att se hur den ser ut.


Används till varma delar på turbiner , och är till viss del rostfritt , men inte som 2337-02 som vi kallar syrafast rostfritt .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
M6 gängstång, är det inte nästan alltid 4.8? Provat med att ta en vanlig M6 skruv och bygga på, dvs 8.8?


Normalt sett har grovgängad metrisk stång en färgmarkering i änden för att indikera hållfasthet.
Omärkt - 4.8
Gul - 8.8
Vit - 10.9
Röd- RF A4 50-70
Orange - RF A4 80
Grön - RF A2 70

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Re:

krister Andersson skrev:


Borde inte en stång av 2390-90 eller 95 klara den miljön , med tanke på vad vi använder det matrialet till .

Och det är nog mer lätt arbetat än 2570-04.


Både två, men även 2335-64 och 2337-02.

"Vi"...= Siemens??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Kvalar inte titan in här som möjligt materialval? Troligtvis billigare än superstålen och med erkänt god styrka i höga temperaturer? Aningens lättare också vilket borde göra WG-responsen lite rappare.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8349



153MA, 253MA och 353MA är andra värmetåliga rostfria stål som borde funka om man kan få tag i dom.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Titan NEJ!

Möjliga alternativ:
321 (RF Högtemp)
353MA
Inconel/Incoloy

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Annars används ju tex material som 13CrMo14 till turbinrör för höga temperaturer, det är ett väldigt elastiskt material men jag vågar inte rekommendera det för det brukar vara MKT gods i dessa rör, gissar på att det är små dimensioner i din wg

353MA & Incoloy materialen har en tendens att bli som glas när det är riktigt varmt, en smäll med hammaren och det spricker. så visst tål det höga temperaturer (används i Ugnar på raff m.m.) men frågan är hur elastiskt det är när det är varmt.

321 kan kanske vara mer elastiskt.

Hade jag haft tid (är på jobbet) så hade det vart och kollat materialen i spänning och töjningsdiagram.

detta kan du iofs googla på.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Fastlane skrev:
Titan NEJ!
Ok, varför? Du har säkert bättre koll på detta än jag, men man får väl fråga?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Racetech
Vilket stål tål värme & sträckning bäst?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (31988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande