Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (60387 totalt) |
Jaha, köpte mig en gammal Elan för ett tag sedan och slogs av den fantastiska körglädjen i kärran. Jag och den här bilen har setts innan, den annonserades ut i Göteborg för många år sedan när dåvarande ägare gått bort.
Karossen var lyft från chassit, motorn låg i en låda, renoverad trodde man, delar låg lite här och där, påbörjad konvertering till vänsterstyrning osv osv. För mycket jobb för mig, så jag struntade i den. Några år senare dök den upp igen, fortfarande inte körbar, men karossen på plats, motorn i, ingen el, inga pedaler, ingen ratt, inga förgasare. Jag slog till och en veckas tokmekande senare så körde den för egen maskin. Men fy fan en sån motor, jag vet inte vad det var, men jag gillar inte gången i den där lilla fyran. Den var nog lite trimmad också för den gick hårt och elakt och det kändes som den skulle gå sönder när som helst. Hmm, bra bil, trist motor, vad göra? Zetec, 150 hästar - trimma, duratec lite till, trimma. krångel. Haverier. Det får bli Honda, fina varviga motorer. Driftsäkra och fina. Sagt och gjort, ner till Holland och köpa en hel kraschad bil får det bli. Nu är det hemkommet och arbetet i full gång. ![]() Här är han stackaren _________________ Magnus Arnoldsson |
||
![]() Det har sagt förut och det kan sägas igen, det är mycket plast och paneler i nya bilar. Imponerande byggkvalite på honderiet må jag säga. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Låt mig bli den förste att säga...Hurra! Det här blir hur tokigt som helst (på ett bra sätt). Anglofilerna lär väl sätta i halsen
![]() _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Haha, helt rätt!! Kul bygge, lycka till och håll oss uppdaterade ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Kul att kunna följa bygget här på rejsa!
Jag har ett avgassystem till s2000 som jag va lite överambitiös och trodde skulle få plats på min Miata ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Haha, jadu, när man inte varit på plats ser det banne mig ut som den hänger i taket. Hela bilden ser lite surrealistisk ut men nån slags mio min mio svävande elan i bakgrunden. Faktum är att den står på taket, fast på andra sidan, på golvet på ett loft. Upplyft med gaffeltruck med korta gafflar så hjulen står långt ut mot kanten, du ser lysrören under den. Eller stod rättare sagt, nu är den nere på marken igen. Ang anglofiler som kan ha något emot detta så kan jag säga att det är ingalunda en fin gammal originalbil som fått falla offer för kniven. Den här kärran har levt ett händelserikt liv och är en ärrad och delvis amputerad gammal krigare. Mycket märkliga lappar och lagningar har kommit fram. bland annat har bilen varit med om en rejäl krasch vänster bak, så illa att slutväxeln har spruckit och sen blivit ihopsvetsad. Omgjorda stötdämpare, uniballs i bakre länkarmar för att kunna ställa camber å toe, teflonbussningar både fram och bak, osv osv. Jaja, lite bilder är väl på sin plats. Det har varit några rejält långa pass i garaget det sista. ![]() Ut med dig ![]() Lotus byggkvalité imponerar inte fullt så mycket som Honda, mina pappmallar däremot, ujujuj. ![]() Mja, sådär ser det ut. ![]() Och pappersmotorrummet följer med ut! ![]() Tur man har en fin liten tågvagn som står och skräpar. Det var väl allt för den här gången. Jag kan säga att det är tur att jag inte mätte alltför noga på hondamotorn innan. Då hade jag aldrig gett mig in på detta. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Härligt bygge !
Otroligt läcker bil...och med den drivlinan blir den en killer ![]() Jag är tydligen inte ensam om att gilla Honda motorn, jag har en som väntar på att ta plats i en Manta A ![]() /S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
kapa, såga, slipa, mäta, räkna, titta, känna, dona,
![]() Någon sådant här månne? ![]() Mycket fyrkantsprofil blir det. Trevligare än den gamla vobbliga plåten. ![]() Nya länkarmsinfästningar ![]() Så där någonting kanske? Hålet i framvagnsbalken är för att få plats med remskivan. Det är jäkligt trångt överallt. men det ska nog gå vägen. ![]() Förhoppningsvis är det lika bra att du gör dig hemmastadd lilla v-tec _________________ Magnus Arnoldsson |
||
roligt att ni gillar det. Jag tycker själv att bilen är väldans fin att titta på. Ganska muggig, men snygg. Kul också att fler gillar motorn, vad är planen för Mantan? Vad väger en sådan bil? Kan man hamna runt 750 kg tror jag det kommer röra på sig ordentligt. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Tack! Hur gör man för att quota flera stycken samtidigt i samma inlägg? Känns så fånigt att göra ett nytt inlägg stup i kvarten. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Du får kopiera och klistra lite i svaret. Ganska enkelt om du kollar hur "quotarna" ser ut när du skriver svaret. Hmm, satt och sökte lite på Honda på Google när jag hittade den här tråden. Jag är god vän med herr "marnoldsson". Och jag till stora delar inblandad i detta bygge, kommer att stå för det mesta i elkopplingsväg på bygget. Men har varit med lite både här och där under byggets gång. Det tog en stund att klippa loss motorns elsystem ur Hondan, utan att få med sig hela elsystemet ifrån bilen. Men det gick! Det kommer att bli en tokigt snabb bil av detta! _________________ Kjell Niklasson |
||
Haha, Jag visste att det bara var en tidsfråga innan du skulle hitta hit.
Du har verkligen varit med väldigt mycket under byggets gång och det hade varit riktigt svårt å få ihop det utan dig. Som mamma och pappa kan man säga. Ang vikten på Honda spisen kontra lotusen så väger hondas motor, komplett med grenrör, generator, insug, växellåda mm. 196 kg. Vet inte vad motsvarande för lotus är. Det är ju trots allt en gjutjärnsväxellåda. Men sannolikt är den lättare. kan man tro som cirka någonstans kring 150 kg? Motorn kommer helt bakom framhjulen och sittställningen kommer bli mkt längre bak än original så tror inte det blir några jätteproblem all in all. Oavsett, lite fler bilder. ![]() massa profil ![]() lite plåt ![]() klippa svetsa ![]() svetsa svetsa svetsa svetsa _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Snygg bil och snabbt tempo - det verkar välplanerat
![]() Finns det utrymme för eller behov av förstärkningar mellan stötdämpartornen? _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||
Nu vet jag inte om denna redan uppgraderats, men jag såg ett avsnitt av Wheeler Dealers härom veckan där dom fixade till en Elan! Original sitter det stela drivaxlar och nästan en form av hardyskiva, på engelska kallade dom det för "rubber donuts" vilket nog förklarar bättre hur dom ser ut
![]() Sånna borde de ju ska sitta i ett sånt här bygge ![]() ![]() Förövrigt ett stenhårt projekt! Jag hade mer än gärna skohornat ner en S2000 motor i en lite för liten och lite för lätt bakhjulsdriven bil! ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Fasen vad glad jag blir när folk gillart! kul att höra.
Ang drivknuteriet så, jajamän, har jag, och Kjell. Lurat och klurat och nu blir det på detta viset. Som mycket riktigt påpekats så sitter det en ytterst märklig lösning med medbringare ut ur slutväxeln - en hemlig svart gummihistoria -, som mycket rikigt är förbrukningsvara, - axel, - gummigrunka - medbringare hjul. Eftersom jag lever i tron att prylar som är byggda för varandra också tycker om att vara med varandra så blir det Honda slutväxel. kortade Honda drivaxlar ända fram till sista knuten som modifieras så att den splinesade axeln kapas och en rund platta svetsas på som bultas ihop med Lotusens medbringare. Voila, CV joints och själv är bästa dräng. Axlarna är kapade, slipade spetsiga i de kapade ändarna, svetsade sen en hålborrad hylsa som skjutits över den första svetsen, svetsade i hålen och ändarna. Tror den svagaste punkten i drivbiten faktiskt är mr Chapmans prylar. Den som lever får se. På en av bilderna syns de moddade drivknutarna (och axlarna) när de är grundmålade. Sorry för suddiga bilder, vet inte vad jag gör med kameran ibland. ![]() Grundat med epoxi ![]() ![]() ![]() ![]() Å så lite polyurethan ![]() Jag ska måla hela världen lilla mamma, lalaladidumdidum ![]() Jojo, det händer ditt å datt då och då, måste lägga in en liten bild på min älskade super sjua också. Zetecare med 220 hp. Går som ett spjut och en helt fantastisk kärra på alla sätt. Den målade jag förra året så den är redan lite blästrad här och där, men fortfarande ball. Året innan var den målad i Gulf färgerna men det blev lite mkt leksaksbil över den då så den blev svart istället. fin va? ![]() _________________ Magnus Arnoldsson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (60387 totalt) |