| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckvalsåsikter för en lätt bil med orutinerad förare?
|
1987 besök totalt |
|
Däckvalsåsikter för en lätt bil med orutinerad förare?
okej, första inlägget
Jag har läst en massa inlägg om R-däck vs gatdäck men jag känner mig fortfarande om villka däck jag skall skaffa till min Golf GTI MK1 -84. Ett par åsikter från andra hade varit Förutsättningarna för valet beskrivs nedan Bilen - Nyinförskaffad och kommer inte genomgå några större förändringar denna säsong då körning prioriteras. Lättning kommer dock att genomföras. Effekt: 112 hk Vikt: 850-900 kg Föraren - Har kört några varv på bana men får anses vara en nybörjare i sammanhanget. Skall gå en licenskurs i Maj och hoppas få köra en hel del i år. Har mycket att lära mao
Ekonomin - Ansträngd då bilar inte är mitt enda dyra intresse samt en massa dyra delar skall införskaffas för nästa säsong tex Bur, Coilovers, Stol, Bälte mm :rolleyes Mina funderingar och frågor: Tror ni det är ok att köra med gatdäck av bättre kvalitet då bilen inte är speciellt motorstark eller tung eller skall man leva på grus och köpa R-däck? Har tittat lite på www.dackonline.se och deras priser på tex Toyo Proxes är grymt bra ca 500 spänn i de dimensioner jag är ute efter. (Har tillgång till både 14" och 15" fälgar)
Eller bör man rent av köpa begagnade gatdäck, som har några milimeter kvar, och köra på dem tills man har råd med R-däck?
Lägg gärna in en åsikt om modell på gatdäck eller R-däck som kan vara lämpligt. Tack på förhand för svar _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 -
|
||||||
|
Beggade gatdäck röstar jag på som bra val en bunt träffar iaf. Då kan du få dyra kvalitetsgatdäck för en struntsumma... Sen när du blir varm i kläderna så kan du ju fundera på r-däck.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Jag sitter juh med en väldigt snarlik bil som du (Scirocco mk1) och har precis köpt Yokohama A539 till den.
Pga lite otur så sitter just nu de däcken på min 206:a men du kan läsa lite om mina första reaktioner på dem i en annan tråd här i däckforumet. Beggade Rdäck kan nog vara ett alternativ, kompisen köpte 4st A032 för 1000kr och de har nog ett antal banträffar kvar i sig.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Man kanske skulle sluta att slänga sina gamla R-däck när de gått en säsong.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re: Däckvalsåsikter för en lätt bil med orutinerad förare?
Till den bilen skulle jag använda de mjukaste R-däck som går att få tag i (jag har ungefär samma vikt, men nästan dubbelt så mycket effekt, som du; och jag åker på SuperSoft, i alla hörn utom ett). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
En åsikt om r-däck: originalbromsar är oftast inte dimensionerade för banåka (små skivor,
värmekänsliga belägg). Med värmetåligare belägg kan det fungera, ett tag i alla fall. Med r-däck tigger du snart om bromsfading eller, ännu värre, pedalen i botten p.g.a. kokande bromsvätska. Av den anledningen avstår jag själv från r-däck i kombination med bilen i min avatar. Med gatdäck ligger jag på rätt sida om gränsen. Reservation: Din relativt lätta bil med moderat motoreffekt kanske är snällare mot bromsarna. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Jag körde på gratisdäck från däcknasarens container fram till för två år sedan. Det var då jag tyckte att jag var mogen för R-däck... Drygt 10 år av banträffar utan att ha lagt ett öre på däck.
Inte snabbast, men väl så roligt! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
Mkt intressanta åsikter, man tackar!!
Med alla inlägg i åtanke lutar det åt att börja med begagnade gatdäck av bra kvalitet, för att få upp känslan för bankörning i allmänhet och spårval / bromsning i synnerhet. Angående bromsarna i MK1:an är det nog rätt att de är lite underdimensionerade. Har tom upplevt det där med pedalen i durken....inte kul Föratt det förhoppningsvis inte skall hända igen har lite bättre skivor, belägg, motul olja samt renoveringssats till huvudbromscylindern införskaffats. Kanske inte räcker föratt köra på R-däck ändå.
_________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 -
|
||||||
Jag tror dock att bilen i din avatar kan ha lite underdimensionerade bromsar, ivarjefall min mors alfa 147 1.6 TS led av bromsfading efter lite entusiastisk gatkörning på en kulig väg!! (detta med gatdäck och original skivor och belägg) _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Jag kan rekommendera bridgestone S03 någon hundring dyrare än yoko och toyo men ack vilket fäste, och på vatten sen ett väldigt förlåtande däck man känner när det är på väg att släppa , både på vått och torrt i 15" och 195/50 ca 750:- st. garanterat ett roligare däck än både toyo t1s och yoko A539. Nä jag är inte sponsrad av bridgestone bara väldigt nöjd med däcken.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
Min erfarenhet av SuperSofta R-däck; är att de är precis lika hala som gatdäck, när de är kalla (läs nybörjare med lätt bil), men att de släpper snällare. Det här berömda "håller i, håller i, håller i , Swoosh"-fenomenet som alla är så rädda för, 'har jag aldrig råkat ut för med nya däck, utan det fenomenet brukar man hitta i högarna bakom GummiGubben. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
OJ! Var det så man skulle göra, jag trodde det var tvärtom. Inte undra på att befälen vart lite sura då. >
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Däckvalsåsikter för en lätt bil med orutinerad förare?
|
1987 besök totalt |
