Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen hon lever!
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 177, 178, 179   >>
48 besök idag (875613 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
I brist på annat drar jag upp ett par bilder som Lewan tog på Procedurals senaste träff, klockrena som vanligt!

Ner i kvällan, den börjar sitta nu men jag behöver lite fler varv där..

På väg mot idioten, här brukar jag knapra in på en hel del bilar, ett roligt parti.

PÅ väg mot kvällan, inte mitt starkaste parti och här finns att göra.

Samma här, känns ofta som jag får tveksamma spår här.

Tack Lewan för din insats! thumbs up thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Då var det bara 1344708855 ms kvar till knutan!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Efter att diffen lite tidigare varit på översyn så var det idag dags att sätta den på plats i kärran, samtidigt skulle diffbussningen bytas till en lite tuffare. Vi samlades 3 killar och en låda med diff i ett garage på förmiddagen, det blev dock först ett besök på Biltema för inköp av en växellådslyft sedan Mekonomen för lite packningsmassa. Efter det var vi tillbaka vid ruta ett men kaffesugna, efter att även det var avklarat körde vi på med jobbet.

Att lossa allt till reservdiffen gick som smort sa min vän då jag själv passade på att smacka ihop växellådslyften, så fort det var klart släppte vi ner åbäket och påbörjade arbetet på allvar. Av med finkåpan från reservdiffen och gjorde rent den från packningsrester o annat skoj, ett litet besök av herr tigersåg och sedan lite försiktigt knacka ut den gamla original Z3M bussningen, den nya delade bussningen i polyuretan var inte riktigt anpassad för M kåpan och vi fick karva bort lite på båda sidor, det var lite mekk att få in bussningarna utan prss men efter att ha fasat av kanterna lite och smörjt ordentligt med fett så gick det fint, efter det skulle stora stålbrickor i på båda sidor och även dessa var lite tricky, det blev lite bearbetning av dessa också något som vi dock var beredda på då jag blev förvarnad om detta av ett par stycken.

Efter att ha kämpat med bussningen en stund så satt allt som det skulle vilket kändes gött, får jag nu bara dit bärarmsbussningarna så är alla bussningar i baken bytta till samma kvalitet vilket känns bra.

Då diffen ändå var nere passade vi på att ge alla gängor en match med gängtappen och det behövdes sannerligen, den mängden skit som följde med upp var imponerande och faktum är att en av gängorna behövde verkligen ses över, det fanns en liten skada som dock inte innebar något problem och efter lite behandling var den hyffsad. Gängorna blev nästan vackra att titta på efter att det var klart.

Efter det så såg vi till att göra allt rent igen och smackade sedan i olja i diffen, på med packningsmassa och såg till att få diffkåpan på plats. Förresten så blev det den nya SAF-XJ oljan vilket bör bli alldeles underbart till min älskade diff :- ) Nu var det klart för återmontering och med lyften till hjälp gick allt som en dans, ja nästan så enkelt att vi vart oroliga då den nästan satte sig själva på plats. Efter att ha dragit alla bultar i toppen, genom diffkåpan, kardan samt monterat tillbaka drivaxlarna samt återmonterat givaren till hastighetsmätaren trippeldrog vi allt för att försäkrade oss om att det satt redigt ordentligt. Det sista vi gjorde var att toppa upp med finoljan till det droppade ut så fint från övre hålet, det var snabbt fixat alltihopa, i alla fall då vi inte stressmeckat och bussningen var lite mekkig om än relativt human att få på plats..

Då diffen inte genomgått något annat än en översyn som inte påvisade några avvikelser så hade jag förvisso inga förhoppningar om att mitt problem skulle ha upphört, missljudet eller rättare sagt klonkadet som stört mig rejält på sistone har till 85% varit ur världen med reservdiffen konstigt nog.

Nåja jag tog en snabb tur med kärran och den drev i alla fall bilen framåt och det var en bra start, tyvärr visade det sig att mina föraningar stämde, bilen började låta lite konstigt omgående, om det är lika illa som tidigare vet jag inte men något förändrades åt fel håll med ordinarie diff monterad. Att köra på Knutan med detta oroar mig inte men inför en resa till ringen och sedan bränna 30-40 varv där så känns det inte helt rätt, jag tror att fler få lämna sin åsikt i frågan för att försöka luska ut vad tusan som orsakar detta. Ett glapp finns det uppenbart om man drar i kardan och håller i en drivaxel, om det är av acceptabel karaktär vet jag inte men det känns allt lite väl saftigt. Oavsett vilket är jag glad att diffen är på plats. Det är inte lång tid kvar till Knutan nu och jag ser verkligen framemot detta.

Stort tack till alla inblandade, det var en trevlig stund och man behöver lite grabbtid ibland!

En gottlåda XL

Diffen av!

Kommande diffbussning

Gamla bussningen

Och här är den borta!

Nya bussningen är på plats!

Guud va vackert det är!

Innan gängan rensades

Efteråt

Och med trevligt verktyg

Diffen på plats

Drivaxlar på plats

En sista skvätt olja så ä saken biff

Även den yngre generationen fick lattja!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
En sak jag glömde säga vid senaste uppdateringen, jag behöver folkets hjälp i frågan om drivlinan och missljuden. Jag försöker beskriva missljudet igen. Det är alltså inget konstant ljud utan det är vid hantering av koppling,låda och gas som man kan få fram ljudet, smyger man med allt hörs det inte, är man mer brutal kommer det lättare. Det är inget skärande,malande missljud utan ett KLONK, som om metall rör sig och till slut möter ny metall. Jag tycker det låter som det kommer från bakre delen men ibland blir jag osäker.

Ljudet har inte funnits där tidigare och med reservdiffen var minst 80% av missljudet borta vilket jag får till ett mysterium.

Hardyskiva och stödlager SER vettigt ut (nya finns dessutom på hyllan vid behov)

Lådan låter mkt när man rör om men det är rent mekaniska ljud inget skärande eller malande här i heller, i noterade även att lådan släpper olja men det KAN vara från ventilen då det kommer ovanifrån.

Kardanen, jag jag vet inte vad som kan fela med en sådan men inte såå mkt väl?

Lådan, den kanske kan vara boven? Jag är lite trött på den då det krävs lite uppmärksamhet för att inte få i fel växel vid hård körning, den har en hel del mekaniska ljud osv.

Både kardan och låda finns det lite kraftigare grejer av på hyllan så detta går att åtgärda relativt kvickt isåfall.

Vad finns mer? Drivaxlar, kändes som att det fann ett litet glapp i den ena och ett lite större i den andra, inget alarmerande gissningsvis.

Koppling,svänghjul, kanske något där kan spöka det vet inte jag men det känns skumt om det skulle vara så.

Folk med känsla får mer än gärna komma med tips, vill någon provköra för att lyssna och luska så säg till bara, tex på knutan eller så.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Tråkigt med missljudet men nu är ju diffen genomgången så den borde kunna strykas från listan av misstänkta. Är ni inte ett helt gäng där nere med 6-cyl Compakter? Finns det ingen möjlighet att känna på någon annan bil hur mycket glapp som finns och hur den låter vid färd. Kände ni på kardan och drivaxlarna när diffen var lös?

Såg ut som du har en temperaturgivare på avtappningspluggen, hur hög temperatur kommer du upp i, stor skillnad mellan vardagskörning och banåka?

Dum fråga men det ser ut som de två rören efter kattarna har ungefär samma diameter som det ensamma röret in i slutdämparen. Har ett svagt minne av att du bytt till M3-kattar så kanske därför den bakre delen ser lite klen ut.

Edit: Du var lite snabbare än mig och hann skriva ett inlägg med mer info i mellan.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag hoppas kunna stryka difffen absolut, känns iallafall bra att kunnigt folk har kikat på den.

Jo här finns den del compactfolk så visst man man känna på deras, ja jag kände på drivaxlar och kardan, där var ett lite större glapp i ena knuten (den mot diffen) men inget jätteglapp.

Ja där sitter en tempgivare men den är inte kopplad än, dock tror jag inte den överhettar då jag vet hur det beter sig då och nu har jag både rätt olja och bättre kylning.

Avgaset är en mix av M3 Original och ett sportsystem till compacten, en lösning som skall ersättas och egentligen skulle jag tagit fatt i det men det är en dryg kostnad :-/ tanken är att få till något skräddarsytt med en SBF kat och bra passform hela vägen.

Magnus Lidholm skrev:
Tråkigt med missljudet men nu är ju diffen genomgången så den borde kunna strykas från listan av misstänkta. Är ni inte ett helt gäng där nere med 6-cyl Compakter? Finns det ingen möjlighet att känna på någon annan bil hur mycket glapp som finns och hur den låter vid färd. Kände ni på kardan och drivaxlarna när diffen var lös?

Såg ut som du har en temperaturgivare på avtappningspluggen, hur hög temperatur kommer du upp i, stor skillnad mellan vardagskörning och banåka?

Dum fråga men det ser ut som de två rören efter kattarna har ungefär samma diameter som det ensamma röret in i slutdämparen. Har ett svagt minne av att du bytt till M3-kattar så kanske därför den bakre delen ser lite klen ut.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

motorfäste som börjar ge sig?
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Jag har också ett lätt klonk i min, vill ha det till kardanen. Upplevs ibland från stillastående när man lägger i 1:an samt vid inspirerad körning men inte alltid. Jag har ny tät och fin vxl-låda och har precis haft nere bakvagnen ny olja i bakaxeln. Det som gör att jag hör klonket beror förmodligen på mina alu-silentblocks samt delrin bussningarna i hela bakvagnen/bakaxeln iom att det blir stumt i hela bilen "förutom motor/vxl låda" så hör man lite bättre vad som händer. Vet inte hur "stum" din bakvagn är men det fortplantar sig snabbt med minsta lilla "glapp"

Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Mats Karlsson skrev:
motorfäste som börjar ge sig?

Jag har relativt nya motor/vxl låds kuddar i min. Mina förra motorkuddar var den ena av och det märktes väl kändes som framvagnen "stegrade"

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Om det är kardanen som strular är det i knutarna då eller hur felsöker man en sådan?

Motorfästen var ett intressant tips som kanske skall kikas på, förvisso något förstärkta och bytta för typ 2 år sedan men såklart inte omöjligt. 100 passeringar i karusellen gör nog sitt till för att fresta sådant.

Eller så ser man detta som ett ypperligt tillfälle att byta låda och kardan, löser inte det problemet så har jag ändå vetskapen om att dessa inte var problemet i detta fall. Lite av en win-win

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007

Satt i hårda delrin växellådskuddar i min 328 å nu har jag också ett hårt klonk som garanterat kommer från lådan när den går från "ospänd" till att blir "spänd" när den driver, om du förstår vad jag menar. Tror inte de är nån fara utan sånt som bara låter, mer eller mindre.
Blir säkert exakt samma sak med diffen och hårda bussningar, är ju ett spel mellan pinjongen och kronhjulet (om en väldigt litet) så kommer ju även de att klonka, och med hårda bussningar går de rakt upp i karossen och låter i kupén.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Stödlagret hade du ju kollat, annars är ju gummit som håller själva lagret ganska tunt.

Det är inte så att det sitter dubbelmassesvänghjul på den som börjar ge sig då? Obs bara spekulerar så att du inte plockar ned lådan och kollar detta i onödan.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Stödlagret hade du ju kollat, annars är ju gummit som håller själva lagret ganska tunt.

Det är inte så att det sitter dubbelmassesvänghjul på den som börjar ge sig då? Obs bara spekulerar så att du inte plockar ned lådan och kollar detta i onödan.

Faktum är att en vän tipsat om svänghjulet, inte läge just nu men annars ligger ett väldigt raceaktigt svänghjul i garaget som skall in i bettan med tiden.

Så att en sjuåring förstår, hur kollar man om svänghjulet börjar packa då?

Tack för alla förslag folks det uppskattas enormt. Jag har fått en del trevliga tips via PM som är under investigation

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Johan Sjöström skrev:
Magnus Lidholm skrev:

Faktum är att en vän tipsat om svänghjulet, inte läge just nu men annars ligger ett väldigt raceaktigt svänghjul i garaget som skall in i bettan med tiden.

Tack för alla förslag folks det uppskattas enormt. Jag har fått en del trevliga tips via PM som är under investigation

Jag vet inte hur man kollar det, inte mekat sådant själv (kör ju veteran utan komfortprylar). Var bara något jag läst någon gång att det kan klonka och låta rejält. Men måste väl vara någon som känner igen symtomen isf.

Sverige
Här sen Jan 2007

Hoppas du får ordning på den till september så du hinner i kapp oss andra

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Franzetti skrev:
Hoppas du får ordning på den till september så du hinner i kapp oss andra

Dig kommer man ju i kapp med en trabant så DET oroar mig inte

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Känner igen klonk-symptomen från två bilar, ena gången var det Hardy-skivan och den andra gången hade en topplagring till den ena bakdämparen blivit lite glapp.. Har oxå haft problem med ett dubbelmassesvänghjul och det kändes mer som ett konstant vibrerande i växellådan vid vissa hastigheter..
- bara mina erfarenheter :-)

/ Johan

Magnus Lidholm skrev:
Johan Sjöström skrev:
Magnus Lidholm skrev:

Jag vet inte hur man kollar det, inte mekat sådant själv (kör ju veteran utan komfortprylar). Var bara något jag läst någon gång att det kan klonka och låta rejält. Men måste väl vara någon som känner igen symtomen isf.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Då kan vi nog utesluta detta, nya topplagringar bak, hardyskivan verkar finfin och dina tendenser med svänghjulet känner jag inte igen redigt. Tack för input sunk!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008

Jag tänker lite såhär. Du har ju nämt många "småglapp" i drivlinan.
Och många såna borde ju tillsammans bli ett större glapp
Jag menar när du startar bilen från stillastående och inget i drivlinan ligger i spänn,
så tycker ju jag att det borde hamna i spänn rätt fort när du släpper upp kopplingen.
Därav klonket.

Bara en teori, fri att motbevisas thumbs up

BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Absolut är det så Sebbe och ett litet blapp i ena ändan kan bli bra mkt större i slutet MEN detta gör inte att ja g egentlige kommer närmare problemet. Att banga åka till mossen pga bilen är ju lite mossigt men till ringen är liiite puligare om det rasar av någon anledning.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008

Tss

Bara så jag förstår helt rätt. Det är inte bara när du startar från stillastående du får fram ljudet.
Det är varje gång du lägger last och spänn på drivlinan? Även vid motorbroms?
Det borde (lätt att säga när man sitter i favvofotöljen och pillar naveln) vara ganska enkelt att hitta alla glapp
när bilen står på lyft. Kollat knutkorsen på kardanen? Kardanens "glidsplines" i delningen?
Drivaxlar inre/yttre knutar? Naven? Där är mycket som kan glappa där bak
Hade ju varit gött att bara kunna isolera felet liksom.
Lyft upp bilen och bromsa hjulen så borde man väl kunna lägga lite last på det om en sitter inne i bilen och hanterar koppling och en står under och lyssnar

Jag ställer gärna upp på att stå under, om du kommer till Vinslöv

BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen hon lever!
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 177, 178, 179   >>
48 besök idag (875613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande