Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 102, 103, 104 >> 40 besök senaste veckan (248880 totalt) |
Re:
Du bör formulera dig så att det blir bra...... "För mycket defekter för lådorna" låter mera sanningsenligt ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Re:
Se till att göra som det är tänkt. Sätt dit alla delar, fyll olja, växla mjukt så ska ni se att det håller bättre, _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||||
Re:
Se till att göra som det är tänkt. Sätt dit alla delar, fyll olja, växla mjukt så ska ni se att det håller bättre, _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||||
Släpat hem aset till mig som en liten förberedelse inför helgens vedermödor.
Onödigt svårstartad. Kan konstatera att den funkar bra mycket bättre om kontakstycket till sprutet sitter itryckt ordentligt... Kebaben är en underbar vagn. ![]() |
||||||
Re:
Lycka till, kolla oljan i växellådan samt att spakstället är bra justerat ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Re:
Ähh, sluta gnäll och kör lite snabbare. Ni vinner inte i depån! _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Re:
Regnar det eller varför går det så långsamt? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Re:
Växellådsoljan som läcker ut från givarna som saknas i lådan gör det halt... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Bättre sent än aldrig? Njaäe... Men här är lite minnesbilder från förra tävlingen på Mantorp.
Efter besvikelsen på andra Anderstorpstävlingen så var det dags för en ny tävling, denna gången med en ny växellåda. Det är ju bara femhundraelfte "nya" lådan i år så förhoppningen var ju att den skulle hålla. Allt annat hade ju fungerat bra nu, motorn fungerade, den slänger inte längre iväg generatorremmen, så det fanns hopp om en kul dag! Den här gången skulle en ny förare göra debut i bilen, Niklas Falk som är en snabb E30-ryttare sedan gammalt. Allaredan innan kände jag på mig att jag nog inte kommer att vara snabbast under dagen i bilen. ![]() Falk senior och Falk junior drog ner bilen och vi möttes på Mantorp för förarmöte mm. Sen var det dags för träningen som Nicklas körde på, bortsett från att det inte blev några tider så stod det klart att något var fel, mycket fel. Bilen rök ordentligt emellanåt och det skall den väl inte göra? Så Nicklas fick komma in och vi lånade/snodde domkraft och pallbockar från våra depågrannar. ![]() Under bilen blev det lite blött när den stod stilla, med växellådan var det värre för den var dyngsur av växellådsolja. ![]() Jaha... skit, pest och kolera. Det tog en stund att hitta varifrån det läckte pga all oljan, men det visade sig att hastighetsgivaren i lådan saknades. För de trogna läsare av tråden så minns ni kanske att det inte är första lådan som har haft det "felet"? Tex så missade vi det när vi bytte växellåda under natten på Winterhell. Jag kan eventuellt ha svurit lite, jag kan även ha haft tankar på att hämta handsläggan och gå lös på bilen för att avreagera mig. Fast allt det där avbröts av Falk seniors "-Jag har en ide...". Efter en stunds förklarande och måttande så sprang vi till skogs. Falk senior tillverkade snabbt en plugg av bästa naturmaterial, vi lindande den med gängtejp och tryckte sedan in i hålet och försökte spänna fast den med spännband. En ide och lösning som får ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lagom till vi var klara så var det dags för start, Niklas tog den. Ny på att köra bilen = lite långsam i början? Fan heller... ![]() ![]() Fast vi kanske skulle ha pratat ihop oss bättre innan loppet, nu blev det mest bilfixande innan. Vi sa innan att vi skulle köra halvtimmespass, fast när Niklas körde så snabbt och förhoppningsvis hade kul så tänkte jag låta honom köra ett tag till och att vi vinkade in honom lite senare (bilrackarn verkade ju hålla iaf). Så lagom till jag hade börjat fundera på att börja byta om så kom Niklas in i depån. Argghhh... Vad har gått sönder nu då??? ![]() Det visade sig att Niklas är alldeles för punktlig, så han kom in efter en halvtimme för förarbyte... ![]() Vid det laget låg vi trea i vår klass. ![]() Nåja, inte mycket att orda om det som hände sen, jag körde långsammare än Niklas och efter ett tag blev jag invinkad i depån. Det visade sig att det läckte olja igen. ![]() Pluggen hade hoppat ut, vi modifierade pluggen lite och drog vi dit den både med kattstrypare och spännband. Jag kommer inte ihåg om vi fyllde på växellådsolja då eller om vi gjorde det senare under pausen mellan två lopp, men 1 liter gick det iaf i lådan innan den var full. 27 minuter höll vi på att roa oss i depån. Niklas fick ge sig ut nu, och det gick snabbt igen... med några minuter kvar på loppet bytte vi förare så att alla förarbytena var avklarade. Vid målflagg var vi femma i vår klass, hade vi inte ägnat oss åt växellådan så länge hade vi kanske kunnat ge Butterfly och Stötdämparexperten lite bättre motstånd. När Dude kom ner så hade han med sig vad vi behövde, nya bromsbelägg. ![]() ![]() ![]() ![]() Strax innan start i race 2 ![]() Strax innan start i race 2 ![]() Strax innan start i race 2, 6'e startruta. ![]() Strax innan start i race 2, 6'e startruta. Notera den fina racetejpen... ![]() I race två var det min tur att starta, Startade som 6'a, men minnesbild är att ganska snabbt så låg jag trea, efter Stötdämparexperten och Butterfly i ledning. Jag vet inte vem som körde för Stötdämparexperten, men jag hade iaf kul och var lite frustrerad ett tag. ![]() Som trea totalt och två i vår klass lämnade jag över till Niklas som fortsatte att köra snabbt. Sen tog jag över igen, det som märktes under dagen var att hjullagret bara blev sämre och sämre. När Niklas tog över igen åkte vi och tankade upp dunkarna, på macken ringde Falk senior och sa att nu var det färdig kört. Hjullagret var alldeles för dåligt... Vi kom iaf i mål på en femte plats i vår klass 3 varv efter vinnaren. Utan hjullagerproblem och om vi övade upp snabbheten i förarbyten så hade vi kanske kunnat utmana Butterfly och Stötdämparexperten. Det som slog mig under dagen var att Niklas är snabb och duktig. Att sätta sig i en ny bil, köra tävling för första någonsin, på sitt andra besök på Mantorp är imponerande. Jag däremot undrar mest vad jag gör för fel... ![]() Andra reflektioner: * Butterfly börjar bli alldeles för snabb, deras snabbaste varvtid var 1:37.852. * Strular inte bilfan så mycket så är den nog konkurrenskraftig Att göra lista: * Sätta dit en hastighetsgivare i växellådan * Byta hjullager höger fram ![]() Vad funderade vi över här efter att hjullagret gett upp? Tack Butterfly för lån av verktyg och hjälp när det strulade. Det uppskattas enormt mycket! Tack Falkarna för en trevlig dag, ni är alltid trevliga (och dessutom alldeles för snabba ![]() Jag har en del andra funderingar kring Mantorp jag vill dryfta här, men dels har jag ordbajsat tillräckligt allaredan, klockan börjar bli sent och jag måste ju posta något imorgon också... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Re:
![]() ![]() * Sätta dit en hastighetsgivare i växellådan * Byta hjullager höger fram (fixa i ordning två på en gång eftersom de är special och tenderar att krokna då och då...) * Växellänkaget måste fixas till. Det svajar i sidled. * Stolsjusteringen kärvar. Måste fixas för snabba förarbyten (om förarna är olika långa)... * Säkra kontaktstycket vid sprutdatorn. Nå't mer? ![]() ![]() |
||||||
Re:
Köpa bromsbelägg Mappning Splitter _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Re:
Spot on. Bra sammanfattat. Tack för allt beröm. ![]() Jag måste säga att trots att bilen pajjade, så hade vi himla kul. Men, Butterflys 1.37'or blir svåra att slå. Jag kom väl ned på 1.39.2. Hade jag fått mer tid hade jag nog satt nå'n 38'a. Tyvärr fortfarande en bit kvar. Men, som vi alla vet, tid vinner man i depån. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 102, 103, 104 >> 40 besök senaste veckan (248880 totalt) |