Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BOMpelW E30 16v mit awesome Åpel-powah! SLC klass
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 102, 103, 104   >>
40 besök senaste veckan (248880 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

nya lådan verkar fin! Trodde jag var klar för provkörning igår men så hittade jag den här på golvet bredvid när jag plockade undan verktygen...

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Nisse skrev:
För mycket effekt för lådorna

Du bör formulera dig så att det blir bra......

"För mycket defekter för lådorna" låter mera sanningsenligt

Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003

Re:

steffe skrev:
Nisse skrev:

Se till att göra som det är tänkt. Sätt dit alla delar, fyll olja, växla mjukt så ska ni se att det håller bättre,

#88 Stötdämparexperten
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003

Re:

steffe skrev:
Nisse skrev:

Se till att göra som det är tänkt. Sätt dit alla delar, fyll olja, växla mjukt så ska ni se att det håller bättre,

#88 Stötdämparexperten
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Så här kan man göra:

Stockholm
Här sen Dec 2002

grymt! smart sätt att hissa upp den, bra mag o benträning!

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Släpat hem aset till mig som en liten förberedelse inför helgens vedermödor.

Onödigt svårstartad. Kan konstatera att den funkar bra mycket bättre om kontakstycket till sprutet sitter itryckt ordentligt...
Kebaben är en underbar vagn.

Rice and shine
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator
Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Släpat hem aset till mig som en liten förberedelse inför helgens vedermödor.

Onödigt svårstartad. Kan konstatera att den funkar bra mycket bättre om kontakstycket till sprutet sitter itryckt ordentligt...
Kebaben är en underbar vagn.

Lycka till, kolla oljan i växellådan samt att spakstället är bra justerat

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Allt utom seger är ett misslyckande!

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Tord är den person som just nu är minst omtyckt på Mantorp...

Men den Falkiska ingenjörskonsten löser alla problem.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Marcus Gustafsson skrev:

Ähh, sluta gnäll och kör lite snabbare. Ni vinner inte i depån!

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Tord skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Regnar det eller varför går det så långsamt?

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Tord skrev:
Tord skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Regnar det eller varför går det så långsamt?

Växellådsoljan som läcker ut från givarna som saknas i lådan gör det halt...

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Här kommer en liten film från Mantorp, där jag fick förtroendet att köra.
Bilen går ju bra, faktiskt. thumbs up

I alla fall lite i taget...

Här sen Apr 2003

Bättre sent än aldrig? Njaäe... Men här är lite minnesbilder från förra tävlingen på Mantorp.

Efter besvikelsen på andra Anderstorpstävlingen så var det dags för en ny tävling, denna gången med en ny växellåda. Det är ju bara femhundraelfte "nya" lådan i år så förhoppningen var ju att den skulle hålla. Allt annat hade ju fungerat bra nu, motorn fungerade, den slänger inte längre iväg generatorremmen, så det fanns hopp om en kul dag!

Den här gången skulle en ny förare göra debut i bilen, Niklas Falk som är en snabb E30-ryttare sedan gammalt. Allaredan innan kände jag på mig att jag nog inte kommer att vara snabbast under dagen i bilen.

Falk senior och Falk junior drog ner bilen och vi möttes på Mantorp för förarmöte mm. Sen var det dags för träningen som Nicklas körde på, bortsett från att det inte blev några tider så stod det klart att något var fel, mycket fel. Bilen rök ordentligt emellanåt och det skall den väl inte göra? Så Nicklas fick komma in och vi lånade/snodde domkraft och pallbockar från våra depågrannar.

Under bilen blev det lite blött när den stod stilla, med växellådan var det värre för den var dyngsur av växellådsolja.

Jaha... skit, pest och kolera. Det tog en stund att hitta varifrån det läckte pga all oljan, men det visade sig att hastighetsgivaren i lådan saknades. För de trogna läsare av tråden så minns ni kanske att det inte är första lådan som har haft det "felet"? Tex så missade vi det när vi bytte växellåda under natten på Winterhell.

Jag kan eventuellt ha svurit lite, jag kan även ha haft tankar på att hämta handsläggan och gå lös på bilen för att avreagera mig. Fast allt det där avbröts av Falk seniors "-Jag har en ide...". Efter en stunds förklarande och måttande så sprang vi till skogs. Falk senior tillverkade snabbt en plugg av bästa naturmaterial, vi lindande den med gängtejp och tryckte sedan in i hålet och försökte spänna fast den med spännband. En ide och lösning som får thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Lagom till vi var klara så var det dags för start, Niklas tog den.

Ny på att köra bilen = lite långsam i början? Fan heller... Ganska snabbt stod det klart att han körde runt den där asfaltsbanan med bilen snabbare än vad jag har gjort. Och det gjorde han på andra gången han körde på Mantorp... thumbs up

Fast vi kanske skulle ha pratat ihop oss bättre innan loppet, nu blev det mest bilfixande innan. Vi sa innan att vi skulle köra halvtimmespass, fast när Niklas körde så snabbt och förhoppningsvis hade kul så tänkte jag låta honom köra ett tag till och att vi vinkade in honom lite senare (bilrackarn verkade ju hålla iaf). Så lagom till jag hade börjat fundera på att börja byta om så kom Niklas in i depån. Argghhh... Vad har gått sönder nu då???

Det visade sig att Niklas är alldeles för punktlig, så han kom in efter en halvtimme för förarbyte...
Vid det laget låg vi trea i vår klass. thumbs up
Nåja, inte mycket att orda om det som hände sen, jag körde långsammare än Niklas och efter ett tag blev jag invinkad i depån. Det visade sig att det läckte olja igen.

Pluggen hade hoppat ut, vi modifierade pluggen lite och drog vi dit den både med kattstrypare och spännband. Jag kommer inte ihåg om vi fyllde på växellådsolja då eller om vi gjorde det senare under pausen mellan två lopp, men 1 liter gick det iaf i lådan innan den var full. 27 minuter höll vi på att roa oss i depån.
Niklas fick ge sig ut nu, och det gick snabbt igen... med några minuter kvar på loppet bytte vi förare så att alla förarbytena var avklarade.

Vid målflagg var vi femma i vår klass, hade vi inte ägnat oss åt växellådan så länge hade vi kanske kunnat ge Butterfly och Stötdämparexperten lite bättre motstånd.

När Dude kom ner så hade han med sig vad vi behövde, nya bromsbelägg. Så pausen ägnades åt att byta bromsbelägg, äta en varmmacka (thumbs up) och sen hanns det inte mer så mycket mer vad jag minns. Hjullagret höger fram hade börjat dumma sig igen, med skakningar och annat och efter racet så var det inte i det bästa skick. Diskussioner om att åka till Biltema och köpa nytt och byta det grusades av att det är lite special så vi kan inte bara sätta dit det direkt. Men va fan... Är det racedags så är det.

Strax innan start i race 2

Strax innan start i race 2

Strax innan start i race 2, 6'e startruta.

Strax innan start i race 2, 6'e startruta. Notera den fina racetejpen...

I race två var det min tur att starta, Startade som 6'a, men minnesbild är att ganska snabbt så låg jag trea, efter Stötdämparexperten och Butterfly i ledning. Jag vet inte vem som körde för Stötdämparexperten, men jag hade iaf kul och var lite frustrerad ett tag. Under några varv låg jag precis bakom hela tiden utan att kunna komma förbi. Jag litade inte helt på bromsarna heller med de "nya" beläggen utan tog det lugnt vid inbromsningarna för att inte riskera att göra något dumt. men trots att jag låg bakom och försökte stressa så gick det inte att komma förbi. Men jag hade kul och jag hoppas att den som körde Peugoten inte tog illa vid sig av att jag låg nära emellanåt och försökte stressa lite.

Som trea totalt och två i vår klass lämnade jag över till Niklas som fortsatte att köra snabbt. Sen tog jag över igen, det som märktes under dagen var att hjullagret bara blev sämre och sämre. När Niklas tog över igen åkte vi och tankade upp dunkarna, på macken ringde Falk senior och sa att nu var det färdig kört. Hjullagret var alldeles för dåligt...
Vi kom iaf i mål på en femte plats i vår klass 3 varv efter vinnaren. Utan hjullagerproblem och om vi övade upp snabbheten i förarbyten så hade vi kanske kunnat utmana Butterfly och Stötdämparexperten.

Det som slog mig under dagen var att Niklas är snabb och duktig. Att sätta sig i en ny bil, köra tävling för första någonsin, på sitt andra besök på Mantorp är imponerande. Jag däremot undrar mest vad jag gör för fel...

Andra reflektioner:
* Butterfly börjar bli alldeles för snabb, deras snabbaste varvtid var 1:37.852.
* Strular inte bilfan så mycket så är den nog konkurrenskraftig

Att göra lista:
* Sätta dit en hastighetsgivare i växellådan
* Byta hjullager höger fram

Vad funderade vi över här efter att hjullagret gett upp?

Tack Butterfly för lån av verktyg och hjälp när det strulade. Det uppskattas enormt mycket!

Tack Falkarna för en trevlig dag, ni är alltid trevliga (och dessutom alldeles för snabba )!

Jag har en del andra funderingar kring Mantorp jag vill dryfta här, men dels har jag ordbajsat tillräckligt allaredan, klockan börjar bli sent och jag måste ju posta något imorgon också...

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Marcus Gustafsson skrev:

Att göra lista:

* Byta hjullager höger fram (fixa i ordning två på en gång eftersom de är special och tenderar att krokna då och då...)
* Växellänkaget måste fixas till. Det svajar i sidled.
* Stolsjusteringen kärvar. Måste fixas för snabba förarbyten (om förarna är olika långa)...
* Säkra kontaktstycket vid sprutdatorn.

Nå't mer?

Rice and shine
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Att göra lista:

* Byta hjullager höger fram (fixa i ordning två på en gång eftersom de är special och tenderar att krokna då och då...)
* Växellänkaget måste fixas till. Det svajar i sidled.
* Stolsjusteringen kärvar. Måste fixas för snabba förarbyten (om förarna är olika långa)...
* Säkra kontaktstycket vid sprutdatorn.

Nå't mer?

Köpa bromsbelägg
Mappning
Splitter

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Tord skrev:
Köpa bromsbelägg

Dude har skaffat nya, på bilen sitter nu de belägg som satt i oken innan de sattes på kebaben.

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
*Sammanfattning från Mantorp*

Spot on. Bra sammanfattat. Tack för allt beröm.

Jag måste säga att trots att bilen pajjade, så hade vi himla kul.
Men, Butterflys 1.37'or blir svåra att slå. Jag kom väl ned på 1.39.2. Hade jag fått mer tid hade jag nog satt nå'n 38'a.
Tyvärr fortfarande en bit kvar. Men, som vi alla vet, tid vinner man i depån.

Här sen Jun 2004

Hjullager demonterat och fraktas nu till obducent Anders

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Hjullagret färdades med porsche och båt och har överlämnats till obducenten, det fanns många delar att överlämna...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BOMpelW E30 16v mit awesome Åpel-powah! SLC klass
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 102, 103, 104   >>
40 besök senaste veckan (248880 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande