| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstruera avgassystem till en sugmotor 3,0l V6
|
38 besök senaste veckan (12322 totalt) |
|
Re:
Ska ta en sväng till Raka rör och diskutera med dem om de kan bygga en ljuddämpare som jag vill ha. De har ingen i listan i alla fall, men de har ju kunskapen och materialet. Ska ändå dit och köpa rör till kylsystemet tänkte jag. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Upp till en viss gräns. Men det kostar effekt. Det är inga större problem att dämpa utan större effektförluster om man har tillgång till volym för dämparna. Har man inte det så får man ta till andra metoder som har sina brister. Mycket av det hela rör sig om att få till akustiska impedansanpassningar som tar ut varandra utan att man får resonanta problem. Man kan då titta lite på hur man lämpligen fördelar dimensioner i akustiska sammanhang med gyllene snittet och liknande. Ett sätt om man har ett system som detta med två identiska dämpare är att fördela längden av rören enligt följande; kollektor - rör - dämpare - rör - dämpare - rör där rören har längderna 1.62, 1 resp 0.62 normerat till mittenröret (som anges till ett). _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Stämmer det att det är en fördel att dämparna är olika när man har två dämpare efter varandra? För att de är mer effektiva inom ett visst frekvensområde och därmed tilsammans täcker ett bredare spektrum än två likadana.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
I det nämnda fallet har jag satt min ca 0,5m innan utblåset. Tanken är att montera en efter down pipen också.
där ja. Dessa kände jag faktiskt inte till, men det verkar ju som om jag inte varit helt fel ute i mina tankegångar
Tackar för info & bilder _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Hej!
Systemet är inte byggt än, men kommer se ut som följer. Efter primärrören kommer det sitta en Simons U346351R som är en dämpare med 2*2" in och 2,5" ut, SBF kat, 90° krök, 2,5" fullflödesdämpare från Raka Rör och avslutas med en bit 2,5" rör med ev en till 90° krök för att rikta ljudet ner i backen(bort från ljudmätaren). Blir ljudet lagom lågt kommer sista kröken tas bort eller moddas till en med mindre krökning. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Kan meddela att Simons 2*2"-2,5" dämpare i rostfritt ser riktigt fin ut. Det är ett perforerat Y-rör inne i dämparen som går över hela dämparkroppens längd, dvs väldigt snälla vinklar. Återstår att se om den dämpar något bara. Återkommer med bild ikväll. Pris med lite rabatt blev 740kr, känns överkomligt.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Den är marginell, men jag får några procent från lokala bildelsleverantören. Så även utan rabatt tycker jag att den var rätt prisvärd. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Inte provlyssnat systemet än. Skall helsvetsas först och kompletteras med en krök som mynnar mot asfalten. Hoppas komma under 95dB.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Konstruera avgassystem till en sugmotor 3,0l V6
|
38 besök senaste veckan (12322 totalt) |