| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tig-svetsning problem!?
|
10 besök senaste veckan (10969 totalt) |
|
Tig-svetsning problem!?
Knåpar med nytt avgassystem och tänkte bygga i rostfritt denna gången. Jag är nybörjare på tigsvetsning och får inte svetsningen att lira som jag vill. Svetsarna blir grå och fula! Kör ca 5-6 l/min gasflöde #5 gaskåpa Har putsat rent och torkat av ytorna + tillsatts med aceton Oavsett ström och puls/icke puls blir svetsarna grå och fula. 1.6 mm guld elektrod På bilden har jag fuskat och kört utan rotgas men resultatet blir samma om jag svetsar mitt på en plåt också Är det fortfarande för dåligt rengjort eller vad gör jag för fel?
_________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
|
Jag använder röd elektrod när jag kör rostfritt. Kolla in och ta till dig vad som står i den här artikeln så kanske du kan snappa upp några guldkorn.
http://www.burnsstainless.com/weldin Fast trots att jag läst artikeln så är inte mina svetsar lika fina som Burns Skumt. Det var nog inget bra råd jag gav att läsa den artikeln ...
![]()
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
Ja jag har fått för mig att det ska vara iaf lite renare. Ser ju ut som glödskal ovanpå svetsen nu... Svetsen går givetvis att putsa ren efteråt. Mina svetsar ser ju mer ut som figur 7a än 7b. Ibland finns det även tendenser till vågmönstret på bild 6c. Men hur jag än rengör och kråglar märkar jag ingen skillnad. http://www.millerwelds.com/resources/articles/common-TIG-GTAW-welding-problems-visual-guide-graphic _________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
|
Re:
Att nämna rostfritt säger ingenting om vad du använt för material
Vissa legeringar blir mer oxiderade vid svets, och att du ska få 'show' finish ska du nog inte räkna med. För det behöver du beta och sedan polera. även fyllnadsmaterial påverkar och det finns olika. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Röret på bilden är kapat ur ett kina avgassystem jag fick för länge sedan. Kineserna har iaf fått till mycket snyggare svets än vad jag fått. Jag kör med 316 tillsatts. _________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
|
Sättet att få blanka svetsar på rostfritt är att använda gaslinser som de använder för titan och sen en jädra massa gas.
|
||||||||
|
Men rent hållfasthetsmässigt behöver jag inte oroa mig för mina svetsar?
Inte för att det har någon betydelse på avgassystem men i framtiden kommer man troligen svetsa mer kritiska saker. Är bra att inte lära in fula ovanor nu i början. _________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
|
Jag har märkt att det är en jäkla skillnad om man inte ser till att elektroden är riktigt spetsig.
Råkar man doppa en gång, så blir det genast fulare svetsar med med lite glödskal och gråaktig. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
testa med lite mer gas, vi brukar ligga på runt 10l/min på jobbet. kör iof mest lite grövre. kan vara lite varmt oxå med tanke på den pipe du fått på slutet.
hur grovt tillsats matreal har du? vid tunnare gods brukar det ju vara enklare med runt 1,0mm då det inte blir så mycket extra att värma upp enligt mig iaf.. kan ju testa att ha mer vinkel på svetshandtaget så kan det gå att köra lite saktare och med lite mindre ström men det är ju ganska personligt hur man vill ha det.. /johan _________________ johan freiman |
||||||||
|
Re:
Och har kineserna som svetsat i dessa bitar tidigare använt 316 som tillsats? Har de efterbehandlat som betat eller polerat? Och har de svetsat i begagnat stål med troligen sot invändigt och även kanske överhettat någon eller några gånger? _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
1: Mer gas. Minst 7lit/min skulle jag kört med. bortåt 10 om du kör med mycket ström.
2: Bra kvalite på tillsatsmaterial. Böhler är riktigt bra grejer bl.a. 3: Tänk på hur du slipar elektroden. Slipar du den med stor vinkel("trubbig") så får du smal smälta och slipar du den med liten vinkel("vass") så får du bred smälta. Tvärt om mot vad man kan tro mao. Se även till att få den symmetrisk, Slipar du snett så svetsar du snett. Ett trick är att fästa den i en borrmaskin så är det lättare att få till formen. Funkar även till att slipa ex.vis. körnare och ritsar odyl. 4: Vad kör du med för ström? Ju varmare du kör ju mer oxider kan du få med dig. Jag brukar köra med 20-25A/mm gods för stumfogar. 5: Slipa även insidan på materialet. Slipa mins nån cm ut från svetsstället så suger du inte med skit in i svetsen. |
||||||||
|
Och inte för mycket vinkel på tighandtaget. bara lätt pekandes mot svetsriktningen annars kan man suga med luft in.
|
||||||||
|
Hur mkt ström kör du?
Tittar man på blåanlöpningen har det inte brett ut sig jättemkt, men tittar man på avslutet på svetsen det det ut att ha sjunkit igenom. Det som jag gör för rostfritt. Vass spets. (slipar upp ett par elektroder och byter ofta.) Börjar med låg ström. (för avgassystem börjar på kanske 20-25 ampere) Är försiktig med tillsättande av material. Det ser ut som att du har tilsatt ganksa mkt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tig-svetsning problem!?
|
10 besök senaste veckan (10969 totalt) |