| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa eller bygga airforce vinge?
|
6511 besök totalt |
|
Hej! Har funderat länge på att bygga/plasta en airforcevinge till räsern. Men inser att det kanske är bättre att köpa den färdig eftersom tiden i garaget är knapp som den är med en nyfödd i hushållet. Vill hellre ha den tiden över tillatt köra bilen till sommaren än att ha mekat bort hela "fritidskapitalet". Det måste inte vara en airforcevinge, men liknande vingplan är tanken. Går det att köpa för vettiga pengar på nätet någonstans? Att plasta en egen vore iofs lite mysigt med lite plastångor i hjärnan
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
vinge kostar extra i CAR challenge reglementet. slät undersida/diffusor. kostar inget och gör förmodligen mera nytta. Förmodligen mera jobb dock.
/b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Yes, är medveten om det, men kommer nog inte komma ner till min trivselvikt ändå, så en vinge gör mer nytta än de kilo jag inte kommer plocka bort Kommer pilla dit slätt golv också är tanken, dubbel nytta!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
bygger du själv så:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php hittar du någon som fixar något färdigt airforce eller annat så är jag kanske med. slät undersida ... hm. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Japp, har ritat upp profilen i CAD, men det blir nog till att såga ut profilen själv i fars bandsåg i lämpligt material. Vilken "frigolit" ska man använda att plasta på som inte "smälter"? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Var köper man en "airforce" vinge idag då? Allt jag hittar är "styling" vingar, eller letar jag på fel ställe? försökte leta på Deemon Steals, men hittade bara stylinggrejer där också. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Går den vänstra alu-profilen att köpa för vanliga dödliga för vettiga pengar någonstans? Ser ut att vara det man behöver. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Nej, det gick en utförsäljning här på rejsa för ett antal år sen då allt såldes ut till reapriser. Mig veterligen så finns det fortfarande ett verktyg nånstans men du får nog köpa redigt många meter för att dom skall montera upp det i en extruder. Hamnar. Nog inte under "under vettiga pengar" då tyvärr. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Ok, återstår att göra en egen i glasfiber med andra ord. Fortfarande ingen som kan svara på var man kan köpa färdiga vingar eller vingplan av airforce-typ? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Verktyget är tveksamt om det finns kvar. Jag vet vem som äger verktyget och det förvraras/des på ett extruderingsföretag här i Sverige. Vi jobbar en del med samma bolag och de spar verktyg i fem år efter senaste order om man inte meddelar annat. Ett extruderingsverktyg i den dimensionen kostar ca 20-40000:- skulle jag gissa. Själva extruderingen är inte dyr, men ställkostnaden är en del. Dock inga fantasisummor. Skulle gissa att 20 pers hade kunnat extrudera 40-50meter för ungefär samma styckekostnad som vingarna går för begagnade. PMa om du vill ha kontaktnamnet. Jag vet att det var till salu när vingarna såldes ut.
|
||||||
|
Re:
Nej, det är lugnt. Kommer inte dra igång någon alu-extrudering själv i alla fall Det får bli kladd med glasfiber om det blir aktuellt. Gissningsvis kryper jag till korset och köper en färdig vinge någonstans, det gäller bara att hitta en som man vet är bra, och till vettigt pris...
||||||
|
Re:
Vill herrn gjuta av just en Airforcevinge har jag en helt ny. Vill inte sälja den men vill även jag ha en avgjutning. Ja hur som helst så går min att låna om det skall gjutas i Umeå iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Fan Jocke... Varför ska du bo så j-ä lågt iväg. Jag kunde annars gjort en fin avgjutning på den...
Men Umeå är ju nästa så långt iväg att man hade fått tull och moms om du skickat den
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
|
Re:
Haha ja alla bra grejor är så ocentrala
Men det kanske går att lösa på nå vis. Tänkte inte en på dig. Skall kolla detta och återkommer Henrik. Drar ett PM när jag vet något vettigt! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Har fått ett PM av en annan som har en Airforce vinge på G in som jag ska få låna och gjuta av. Kommer ske i mitten på nästa månad kommer jag ha klart en form.
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
|
Re:
Var köper man dessa? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
||||||
|
Re:
Det är inte nödvändigt att det är just en airforce vinge, men med tanke på vad de vingar du nämnde kostar så letar jag nog vidare ett tag till. Det är inte värt de pengarna helt enkelt. Har fått bra mycket bättre pris på vinge från HJCC tex och även några som har airforce vingar liggandes oanvända. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6511 besök totalt |