| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spacer, how to?
|
2038 besök totalt |
|
Spacer, how to?
Konkret fråga: Visst borde det gå lika bra att dra längre hjulbultar rakt igenom spacern istället för att först bulta spacern i navet och sedan fälgen i spacern? I dagsläget är det det senare som sitter på bilen men ett par gängor är kassa i spacern (aluminium) och min tanke var då att köra översta alternativet och dra längre bultar rakt genom spacern och in i navet. Bra eller anus? Bien i fråga: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Re:
Tar jag detta dubbla svar som att Bisting välsignar mina tankar gällande detta? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Min lösning är bäst
, men Anders och din ide funkar med, tänk själv, brukar va bökigt att få på bara fälgen när man har navstyrning och lösa bultar, nu ska du även ha en lös adapter däremellan, känns som att det blir lite fransk baguette lösning av det hela...
på min egna bil har jag satt i långa bult i navet, det tycker jag är bäst, då kan man bara plocka på det man vill ha, men de bultarna sitter ju fast och hjälper till när man monterar fälgen, med muttrar. |
||
|
Re:
Pinnbultar är bäst som du säger, och det vore den lösning som jag skulle köra. Dessutom kostar långa vanliga bultar ofta lika mkt som pinnbult och mutter. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re:
Satt bara och väntade på att det skulle komma=) Nu slapp jag skriva det! |
||
|
Jag satte pinnbultar bak på min 924a när jag satte dit 25mm spacers. Hur lätt som helst att slänga av och på fälgar nu! Fram har jag fortfarande bultar då pinnbultarna inte är gängade hela vägen utan har ett stopp som gör att man inte ska kunna gänga in dem för långt. Dock är stoppat för långt då jag inte har spacers fram därav har jag kvar vanliga bultarna fram, men ska fixa så jag kan sätta dit pinnbultar, så mycket enklare
Glöm inte att fetta in spacern mot anligningsytan mot skiva/trumma, mina sitter fast.. _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
|
hmm..njaa.
Att fetta in är inte såå bra. Anledningen är att det är ett klämförband eller vad det heter. Hjulbultarnas funktion är att ge ett så pass anliggningstryck att det är friktionen mellan hjul och nav som hindrar dem från att vridas/flyttas inbördes. 99 ggr av 100 går det säkert bra, men det är en ökad risk man tar _________________ Mats Andersen |
||
|
Lite fett på centrumstrningen är bra, det är där det brukar oxidera fast, men anläggningsytan mot navet bör vara torr.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Spacer, how to?
|
2038 besök totalt |