Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 3,0 Turbo | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (39185 totalt) |
Alla bilder och riktiga updates finns på - http://www.oijoij-society.com/viewto
Då var det dags att börja spendera alla pengar man äger och har igen... Har under en längre period varit sugen på att bygga mig en racer, eller ialf något med en skoj motor i. Så efter många mils körande och sökande kom jag över en bil som var ett vettigt utgångsobjekt. Bilen i fråga är en Mercedes 190E 1,8 som ska få sig en rejäl ombyggnad. Motorn kommer bli en M103, en rak 6a från MB som skall få stå för det roliga. Kort och koncist, den skall få en herrejösses turbo och div kringgående utrustning. Effektmål? 500hk på hjulen är målet, men ju mer jag kan få ut ju bättre är det Chassit skall förstärkas och få sig en rejäl övergång. Utöver detta skall inredningen slitas ur, och in med två stycken sportstolar och fullbur till detta, kanske nöjer mig med en halvbur. Sedan skall saccot lackas ner, det gråa ser rätt så hemskt ut. Och för att få lite fäste kommer bilen rulla på 17x10,5" OZ futura och 17x9 fram. Hoppas detta går vägen, har aldrig sysslat med turbo så lär mig allt under bygget. Vilket gör saken ännu roligare! Ska bli sjukt skoj att göra något nytt. Motor: M103 3,0L portad HX52 E85 Vipec motorstyrning VAG spolar Orört block 1200cc spridare Turbobanditens grenrör 3,5" Downpipe om det får plats 3,5" avgas 3" IC Tial 50mm Wastegate PPF 50mm Dumpventil Custom fuelrail Aeromotive btr Fuelcell 50L Catchtank? Dubbla 044 pumpar ( kopior ) Matning AN8 stålomspunnet Retur AN6 stålomspunnet Drivlina: Sachs 765 tryckplatta Planat och ombyggd svänghjul 4 pucks sinter Getrag 717.404 Dogleg ( 1an bakåt ) LSD diff Sviksstål divaxlar med livstids garanti, borde väl hålla? Chassi: Bilstein B8 runt om KW fjädrar från 320TE. Främre krängare från 420E Bakre krängare EVO 2 eller liknande Ställbara topplager Ställbara camberstag Förstärkt subframe Fjäderbensstag Delrin subframe bussnningar Polyurethan bussningar bärarm fram & bak Mofierade spindlar för större rattutslag 16V styrväxel R129 spindlar Bromsar: 4-kolvsok fram 420TE w210 4-kolvsok bak 300TE 24V W124 330mm skivor fram 300mm skivor bak Ombyggda spindlar bak Stålomspunna slangar Bromsförstärkare 420TE W210 Hydraulisk handbroms Fälgar & däck: OZ Futura 17x9 med 215/40 fram 17x10,5 med 235/40 bak Inredning: Momo Corse Extreme i kolfiber. 2,3 16V mitt konsol. Helbur. Exteriör: 16V breddare 16V kofångare 16V trösklar 16V sacco 16V vinge ( Evo 1 om plånboken håller ) Rödtonade baklyktor Usa lyktor Om ni undrar något om setupen eller likande så fråga, för det är så sjukt mycket att skriva. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Jag är sugen på att kolla i det här projektet men med så stora bilder så klarar inte min laptop av att hantera det :P
Firefox sörplar i sig mina 1,5gb ram och sen slutar webbläsarn svara :P Så..förminska gärna bilderna så kanske du får fler besökare _________________ John Edvardsson |
||||
+1 _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jag vet.... Kopierade detta från min projekttråd på ett annat forum som har stöd för autosize, vilket detta forum inte har, vilket är lite dåligt. Men tar bort alla bilder från och med nu, så laddar jag upp nyare updates enbart. Hoppas det är ok.
Här kommer lite blandade bilder på vad som hänt sen bilen köptes. Detta var när bilen införskaffades.. Sedan började allt det roliga! _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Lägger in lite slumpvis med bilder för att fylla ut tråden... Efter detta inlägg kommer tråden kunna följas med riktiga updates. Förlåt för kaoset som varit.
Alla bilder och riktiga updates finns på - http://www.oijoij-society.com/viewto _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Syftar du på att jag inte har några undre bakstöttor? Lite från idag. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Jäkla ballt bygge, dessutom en favorit modell.
Buren saknar en hel del mer och ser inte ut att gå på rätt uppe vid huvudbågen. Kolla sbfs burregler finns på nätet. Lite svårt att se på bilderna med extrem lins. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Köpte satsen via finess, enligt sbf modell 253-11. Så den skall vara ok för drifting. Har funderat på att testa på time attack med. Infästningen till huvudbågen är precis i böjen, kunde inte få infästningen längre upp. Vilket hade varit mer korrekt såhär i efterhand. Kul att du gillar bygget! Väldigt roligt att testa på någon annan sorts projekt. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Har drifting dispens? Det är Max hastighet kanske? Har dålig koll där.
Om inte får du nog komplettera med hjälmkrossarstag, Toyota stag, snesträva i huvudbågen och strävor bakåt från huvudbågen vid hjulhusen. Kolla även om det är ok att inte träffa vid böjen mot taket på huvudbågen. Edit: har bilen mc P. Så skall buren ha strävor fram till fjäderbenstornen också. Edit 2: mercan kanske är homologiserad för enklare bur som 253-11? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Helt ärligt så har jag knappt koll på det där... Följer lite tidigare byggen som är godkända. Och dom har byggt sådär, men får forska mer i det! Lite nytt och lite uppfräschat _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Håll noga koll, det ryktas om stora regeländringar i "driftingreglementet" till 2013.. _________________ John Edvardsson |
||||
Får se till att göra det! Lite nytt från mig _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Det har du rätt i! Dock är dom inte ditskruvade då dessa R129 spindlar hade större hål i navarmen. Så lär byta dom Du har möjligtvis inga på lager? Tack! _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Är 99% säker på att dom passar, dum som jag är kastade jag mina original spindlar... Tyckte inte dom var något bra att ha, men man skall alltid spara saker...
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Originalarmarna passade, för jag monterade 124 hubbar på min 201a, fick samma problem med konan på styrarmen. Flyttade över 201 styrarmen och vips var problemet löst!
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Vilken färg har du använt till det guldiga eller är det eloxerat? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Ser ut som biltemas fälgspray i guld: http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-oc Jag har lackat ett par fälgcentrum i den kulören. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 3,0 Turbo | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (39185 totalt) |