Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14   >>
11 besök senaste veckan (148129 totalt)
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006

Re:

scaryeyes skrev:
Ja SKA köra! Även om jag så ska leta upp en enslig landsväg!
Funderar även på fullbur. Mest för att vi har bockmaskin och att jag nu helt plötsligt har rör över......

Men först kommer karossfästen.

Vi som kommer ha bilar som inte passar in nånstans får fixa vår egen klass. Går ju numera.

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Ja det låter bra! Vi får samla ihop oss!!

hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Stöttorna fram från huvudbågen, hur ska dom se ut? Vet att dom ska sitta så högt som möjligt och så klart gå så långt fram som möjligt. Det går inte. Men gör vad jag kan där. Sen måste dom vara delbara. Hur ska ett sånt förband se ut i bågen? Ska det vara 2 krysslagda m8 eller? Tänker mej en svetsad bit, massiv eller rör som stöttan krängs över och låses med bultarna.

Hittar inget vettigt svetsbart på jobbet. Men 32 rören jag har passar som lagerpassning i 38 rören. Men kanske lite klent att fästa stöttorna i en 32 mm bit. Sen bör alla stöttorna även dom vara 45 x3 !
Men nu har jag 38x3 bakåt. Men kommer bli fullbur sen när karossen är klar och bilen bes. Inga regler kräver det ännu i vilket fall. Bara i dragracing. Där min klassas som öppen bil och alla rör ska vara 45x3 eller 42x2,5 chrommoly

hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
lite off topic, men i alla fall....
är det inte vettigt med viss markfrigång?

How I get out of my drive way!

http://www.youtube.com/watch?NR=1&amp;v=39dDfw0eFKA&feature=fvwp

Helsingborg
Här sen Apr 2010

Är inte markfrigång någon som är väldigt överskattat?
Looks before function ?

Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Detta kit-carbygget går inte lika fort som spontons hjulkalender.

Men börjar i alla fall få hyfs på gångjärnen nu.
Sen är fälgar och däck beställda. Mycket annat är åxå beställt. Prislappen hamnar nog på 30 lök denna månaden. Men är det inte så att beställandet är halva nöjet med bilbygge??? Minst en månadslön ska beställas upp för att få en riktig kick!

Men verkar som att man ska få besiktiga med 5-punktsbälte och köra på gatan i amatörbygge. Nya regler. Om man då har FIA eller SFI godkända stolar. Plus att det faktiskt verkar som det blir 20kw/100kg som kommer att gälla om man har tillräckliga bromsar.
Har det beslutats i dessa ärenden ännu? Nån som har koll på det?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, det är inte beslutat än, och vi vi vet inte när det kan komma.

Mitt råd är att bygga med trepunktsbälten och sikta på 15 kW/100 kg, även vi (SFRO) jobbar på en väg att kunna tillämpa 20 kW/100 kg innan det är beslutat.

/Gustaf

Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006

Re:

therealpinto skrev:

Mitt råd är att bygga med trepunktsbälten och sikta på 15 kW/100 kg, även vi (SFRO) jobbar på en väg att kunna tillämpa 20 kW/100 kg innan det är beslutat.

/Gustaf

Vi hoppas på en snar lösning där. Bygge rman lätt bil är det svårt att hitta en tillräckligt svag motor om man vill ha ngt modernt. En 2-liters 16V med original allting utan grenrör, insug och sprut/tändning sprätter ju lätt iväg mot 180-190hk om det är 150-160 original. Iofs säger pappret kanske 150hk men ändå...
Med bra bromsar och chassibalans och rätt dimensionerad ram så är det ju annat än motoreffekten egentligen som avgör om bilen blir farlig eller ej... mest är det föraren.

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:

/Gustaf

Det blir ändå inga godkända stolar i min till en början. Man kommer ju inte ur bilen då. Så det blir både 3-punkt och 5-punkt. Byxor och kjol alltså.
Men effekten däremot är intressant. Måste försöka få upp vikten på chassit då ramen är mycket lättare än jag tänkt mej.

hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:

/Gustaf

He he. Försök hitta den vägen snarast. Kommer behöva tillämpas på min.

Stockholm
Här sen Jan 2011

Re:

scaryeyes skrev:

det blir både 3-punkt och 5-punkt. Byxor och kjol alltså.

Jag gjorde detsamma i min bil, går ju inte att nå knappar på radion då man sitter fastsurrad med 5-punktarna.

scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Ja det måste vara praktiskt och användarvänligt. Inte tänkt att bli en garage queen

Stockholm
Här sen Dec 2007

Re:

Ricky Berg skrev:
scaryeyes skrev:

det blir både 3-punkt och 5-punkt. Byxor och kjol alltså.

Jag gjorde detsamma i min bil, går ju inte att nå knappar på radion då man sitter fastsurrad med 5-punktarna.

Då får du väl flytta radion närmare, eller bygga kontrollpanel på ratten.

Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Vill bara meddela att här händer ingenting. Jo det gör det men syns inte. Inget man kan fota och uppdatera.
Exakt hur stora problem kan man få med vaacumservo, typ orginal bromsservo? Det pratades lite om att man stå helt utan servoverkan efter fullgas in i en kurva. Är det ett mycket stort problem, eller bara nåt att tänka lite extra på?
Jag kommer att använda orginal potta från corvetten har jag nu bestämt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

scaryeyes skrev:
Vill bara meddela att här händer ingenting. Jo det gör det men syns inte. Inget man kan fota och uppdatera.
Exakt hur stora problem kan man få med vaacumservo, typ orginal bromsservo? Det pratades lite om att man stå helt utan servoverkan efter fullgas in i en kurva. Är det ett mycket stort problem, eller bara nåt att tänka lite extra på?
En vacuumpump från nån VWdiesel har jag klurat på när jag nån gång försöker att få Jenveytrottlarna att fungera. Men tummarna sitter fast så skönt så jag har inte orkat leta fram om de är självreglernade och bara behöver 12V matning.

scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Vilken sorts folkvagn ska man kolla efter som har sån?
Finns tydligen på audi, men den ger ju inte så det räcker till bromsar. Den är bara till för centrallås odyl. Men ska man bara bromsa en gång i kvarten så funkar det. (långa rakor på Nürnbergring iofs )

Fixhult
Här sen Apr 2004

Passat Golf, Audi, ...

Ford pickups har också nån

Jättesökning på bildelsbasen (utan märke, modell etc, bara Vakuumpump) http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&pc[0]=10110 . . . .
De är ju inte gratis, och kanske behöver nån tryckbrytare (så de inte går jämt). Extra vakuum reservoar eller dubbla pumpar kan ju justera om volymerna inte räcker.
$250-350 får du väl ge för att customkit på summit och liknande.

Har du nån vakuum från insuget så kan ju dessa användas för att hjälpa till.

Undrar hur dessa är från SAAB sent 90-tal ?
http://www.bildelsbasen.se/176-W145766.html

scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Jaja... Så klart! Man kan ju ha för att hjälpa till. Har ju vaacum från motorn som vanligt. Då bör det ju räcka till och givetvis bör man ju ha en liten tank åxå.

Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Det är väl bara på trimmade bilar med dåligt vaccum i insuget du behöver en extra pump. Är motorn någorlunda civilicerad borde du klara dig. Funkar det i Corvetten borde det funka för dig.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

scaryeyes skrev:

Ja...det är ett stort problem.
När man trampar på pedalen har man ingen servoverkan. När sedan servot fått vacum, har man trampat ner pedalen alldeles för långt.
Mycket obehagligt...

MEN.....man avhjälper det enkelt.
Med bra backventiler och en extra vacumtank, så funkar det sedan.

Som sagt, det behövs inte någon extra punp, om inte motorn är hysteriskt trimmad.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bromservobortfall från och till led min standard VW Golf syncro -98 av när det var bankörning. Banor där det var full broms och full gas (4WD ) mest hela tiden i vissa partier så föll servon bort ganska ofta pga slut på "vakuumreserv". Men märktes BARA vid bankörning förstås. Extra spännande eftersom det var lite slumpvis (man vande sig men det störde ju precisionen i körningen... )

Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14   >>
11 besök senaste veckan (148129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande