Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tvätta sinterlamell ??
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8581 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Tvätta sinterlamell ??

Nu har min sinterlamell gått i oljebad för andra gången.

Den här gångenfunkade lådan som den ska.......men det räckte bara till två 10 meter långa svarta steck i asfalten.......sedan drunknade lamellen i olja.

Nu är frågan....var lägger jag den i för kemikalier, för att dra ut så mycket olja som möjligt..???

Felet fanns förmodligen även förra gången...men då rasade lådan....så det var svårt att se allt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tror bromsrengöring på sprayburk kan vara ett alternativ, det är väl i princip det effektiva men i industrin förbjudna trikloretylen (tri), lr?

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



Lägga den i fotogen och sedan spruta den med bromsrengöring?

CRC gör även ett medel som heter quicklean (även kallat bräkleen beroende på var man köper det).. är VÄLDIGT effektivt

EDIT: pär var snabbare ser jag...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag har tvättat med bromsrengöring........vi är storkonumenter på sånt......

Men det kanske är ide att fixa en 5 litersdunk.....så jag kan lägga den i ett bad.

Apropå tri......finns det inte att få tagi längre..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Apropå tri......finns det inte att få tagi längre..??

Skall du sniffa??? annar är kontaktlim just

Åter till allvaret.
Soppan Anders Jeppsson rekomenderar brukar jag också använda när det skall vara RIKTIGT rent.
Men nu vet jag inte hur borös en sinterlamell är, allså hur mycket den kan ha sugit år sig.
Verkar inte vara en hitt att lyfta in och ur lådan stup i ett.
Ny lamell kanske?? Eller kostar det stjortan??
Bara nya puckar????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
fuling skrev:
Men nu vet jag inte hur borös (etit: porös ) en sinterlamell är, allså hur mycket den kan ha sugit år sig.
Nej...det är ju det som är frågan..??


fuling skrev:
Verkar inte vara en hitt att lyfta in och ur lådan stup i ett.
Ny lamell kanske?? Eller kostar det stjortan??
Bara nya puckar????


Som tur är, så är bilen byggd som en dragrasingbil.......så det tog sa 40 min att ta upp lådan (den lyftes ut genon passagerardörren, med kran).......och sedan är allt mycket åtkomligt.

KÖPA NYTT....... ........är du galen......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tar det inte mer än 40min att lyfta ur lådan skulle jag testa att tvätta lamellen.

Sen är det ju en fråga hur mycket hur mycket marginal man har på kopplingen, allså hur mycket kopplingen pallar kontra vriden i snurran. Har man marginal så borde det funka.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Nu är det ju prat om sinterlamell men..

När jag gick min fordonsmekanikerutbildning så bytte vi koppling på en golf.
Den började slira ganska omgående igen då det visade sig att det rann olja från vevaxeln på den.

En gammal lärare där som "kan allt" tyckte att: det är bara att värma lamellen med gassvetsen så kryper oljan ut, sen torkar man av den med en trasa..
Sagt och gjort, han värmde lamellen (typ allt glödde) och torkade av den.
Dit med koppling och låda igen och ut för att testa..

Jodå, den bet fast, perfekt! dags att tukta lite..
Men vid en lite häftig växling mellan 1an och 2an så slog kopplingspedalen stop mot golvet och ville inte komma upp igen... jaha? vajer av eller?

Nädå, allt beläggmaterial på lamellen hade valt att pulvrisera sig, så när tryckplattan frigjordes slungades allt jox ut i kanten och kilade fast tryckplattan i sitt läge


Nu vet jag inte vilka omständigheter som bidrog till vad men.. jag kommer inte försöka koka ut olja från en lamell nån fler gång.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:


En gammal lärare där som "kan allt" tyckte att: det är bara att värma lamellen med gassvetsen


Nja....jag är inte heller så sugen på att prova..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm jag undrar om lärens sa att ni skulle glödga lamellen
Det är ju en sak att värma den lite och att glödga den

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8338



Precis, kaske borde gå att köra den i ugnen på 250 grader i 20-30 minuter eller tills den fått en
fin gyllenbrun yta...
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



fuling skrev:
Hmm jag undrar om lärens sa att ni skulle glödga lamellen
Det är ju en sak att värma den lite och att glödga den


Näe... det hade han nog inte tänkt sig
Grejen var ju att det var han som gjorde det helt själv!
Hela lamellen glödde väl inte riktigt.. men delar av den gjorde det, massor med ståltrådsliknande saker som såg jätteröda ut

Ugnen kan kanske vara bra så man kan bestämma värmen själv..
Frågan är bara vilken ugn man ska använda, vet inte om det är så populärt att baka motordelar som oftast inte luktar så trevligt vid uppvärmning
Citera
daniel lindmark
Habo
Här sen Jan 2003
Inlägg: 43



ButterflyRacing skrev:
Apropå tri......finns det inte att få tagi längre..??

Vissa företag har fortfarande dispens att använda tri, bl.a minst ett företag här i jkpg (men det är kanske lite långt... )

_________________
/Daniel Lindmark
http://www.attitudemotorclub.com
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ugnet känns som ett mer troligt alternativ än gassvetsen,.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Anders Jeppsson skrev:
Lägga den i fotogen och sedan spruta den med bromsrengöring?

CRC gör även ett medel som heter quicklean (även kallat bräkleen beroende på var man köper det).. är VÄLDIGT effektivt

EDIT: pär var snabbare ser jag...


Det finns både bräkleen och quickleen från CRC.

Vi använder bräkleen (eller Wûrths variant på rengöringsspray) på tiltonkopplingen som sitter på rallycrossarn.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

OT:
citat:
Frågan är bara vilken ugn man ska använda, vet inte om det är så populärt att baka motordelar som oftast inte luktar så trevligt vid uppvärmning .

Jag har bakat vevstakarkaka och gjort kolvbultsglass till min mors förtret men det var många år sen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:

Frågan är bara vilken ugn man ska använda, vet inte om det är så populärt att baka motordelar som oftast inte luktar så trevligt vid uppvärmning

Man får väl passa på, när Gullvippan är på gymet...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



fuling skrev:
OT:
citat:
Frågan är bara vilken ugn man ska använda, vet inte om det är så populärt att baka motordelar som oftast inte luktar så trevligt vid uppvärmning .

Jag har bakat vevstakarkaka och gjort kolvbultsglass till min mors förtret men det var många år sen.


en beggad ugn kostar inte många kronor, och är bra till mkt... vill till att man har trefas i garaget bara..


själv mekade jag mopedmotorer uppe på rummet under vintern, "det är ju så kallt i garaget" det luktade lite si och så..

jag vrämde transmissionsolja på spisen för stt få det tränga in bättre nyrengjorda kedja.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



I somras så bakade vi ett sprucket Evinrude V6 block i ugnen på klubbgaraget. 275 grader i en timme fick vara förvärmning innan TIGsvetsningen, sedan tillbaks i ugnen för eftervärmning.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 921



När jag tvättar sinterlameller i labbet på jobbet så lyder proceduren som följer. Nysolvin, Tholuen och sist Etanol. Men för icke laboratoriebruk (jag mäter topografin på mikrometernivå) så räcker det nog med nysolvin, de andra är till för att ta bort spåren efter föregående lösningsmedel.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Tri / Bromsrengörare

Åk till Huzels dom har Bräkleen på 5 liters dunk till bra pris 226:- netto det är så nära Tri man kan komma.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Skruva banåkabil
Tvätta sinterlamell ??
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande