Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 6031 besök totalt |
Utvecklingskostnaderna för en ny modell är ju enorma så jag förstår att man samkör plattformer i allt högre grad inom koncernen - vilket leder till bilmodeller som är förvillande lika, om inte till utseende så iallafall till körkaraktär. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Min poäng var faktiskt att designen på Polo/Fabia skiljer sig en del trots alla likheter under skalet. Det var ett argument mot att allt likriktas. (lite bereonde på generation)
Eller mjae, jag håller ju med om att det finns en likriktning. Poängen är väl snarare att det alltid har funnits en sådan och att det i alla tider går att plocka ut exempel som sticker ut. Med ditt intresse för äldre bilar är du förstås mer medveten om den tidens udda figurer samtidigt som ditt ointresse för modern design gör att du lätt avfärdar allt som lika. Jag tycker inte heller skillnaden på Mini/600 är så stor som jag antar att du ville påpeka, särskilt med tanke på att de inte ens har motorn på samma ställe. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Ja, det är ju inget konstigt alls. Bara påpekade att det är en del av förklaringen. En annan sak är att det är väldigt många bilmärken inom samma koncern idag. Ska jag sammanfatta mig själv vet jag inte riktigt vad jag ska säga haha. Men något åt det här hållet: Det finns en likriktning och det har det alltid funnits. Den är nog större idag men det beror mycket på gemensamma plattformar och att man hittat fungerande tekniska koncept inom säkerhet och aerodynamik. Jag tycker det är orättvist att avfärda all modern bildesign som likriktad och ointressant. Sen ska man nog inte glömma att man vid en tillbakablick gärna kommer ihåg de mest spännande bilarna. De andra glöms lätt bort och man luras att tro att den tiden var mer spännande än vad som var verklighet. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Sedan påverkar alla krav som ställs på dagens bilar väldigt mycket.
Tex lagkrav som pedestrian safety, position av lampor, siktkrav, radiekrav (även om just detta krav inte verkar gälla alla... ![]() Och jakten på sänkt förbrukning, luftmotstånd, osv. Edit: Såg nu att Bosse redan hade nämt allt detta under tiden jag långsamt skrev mitt inlägg. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Amen! ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Samt givetvis produktionskostnader. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Det här stycket håller jag fullständigt med dig om Bosse. ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Det vete sjutton. Smart är väl bara en mer uppdaterad version av en tuk-tuk? ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Det var väl att ta i, men Smart roadstern är i mina ögon en kopia på Lotus Elise iaf konceptmässigt. Känns inte som att en trecylindrig motor och världens segaste växellåda tillförde något till konceptet. Däremot är biltypen klart underskattad och jag ser gärna fler bilar på det temat. ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
man måste verkligen trimma de lådorna för att kunna använda bilen lite sportig samt att lära sig att växlar i rätt stund
![]() och jag håller med Mattias, bilmodellen i sig är underbart men den lilla motorn och lådan samt ett rätt högt pris kändes helt fel - och att de såldes dåligt är väl just ett tecken på att de inte var helt rätt _________________ Philipp Klement |
||||||
Det finns ju logiska krav typ Euro Ncap och NHTSA för krocksäkerhet men sen finns det ju typiska marknadskrav som är ganska special, typ amerikanska försäkringskrav att man skall kunna krocka i en viss hastighet utan att nåt blir förstört, alla lampor skall funka och man skall kunna köra därifrån och vara helt laglig. Det driver helt galna konstruktionskrav förutom de vanliga som man kan tycka är jobbiga men förstår. Missar man de amerikanska försäkringskraven så är bilen typ osäljbar i USA och därmed död... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Är inte all copy cat design bara en effekt av att fler tillverkare börja testa seriöst i vindtunnel? Visst jättetrist men då blir det så här. Amerikansk luft beter sig likadant som italiensk luft...
_________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Jag tror ekonomin är det som påverkar mest. Som i alla andra branscher.
Just nu finns inte utrymme för att göra galna bilar som förr. Ett snedsteg och bilmodellen kan läggas ner. Jag tycker mig se mest skillnad i design hos supersportbilarna. Veyron, hueyra, zonda, agera, mp412c. Alla är faktiskt väldigt olika. Både i design och teknik. Varför är det så? Jo det finns alltid rika personer som köper knäppa, galna grejer bara för att vara värst... Så fungerar det inte i mainstream segmentet. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||||
Mer än 15år sedan Elise kom ![]() Jag hade faktiskt glömt dess existens och hur lätt Elise faktiskt är. Koola bilar _________________ Per Ferm |
||||||
Håller med dig förutom om MP4-12C, exteriört ser den ut som en mashup mellan Gallardo och 458.. interiört däremot har jag aldrig upplevt något så unikt, det var som att sätta sig i något helt nytt, det enda jag kände igen var ratten, annars hade jag trott att jag satt i en rymdkapsel! (Har tyvärr inte kört bilen) _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 6031 besök totalt |