Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Samma mamma?
<<   1, 2
6031 besök totalt
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Obizzz skrev:
Bosse L skrev:

Är du säker på att reflekterat över skillnaden mellan designtrender/mode och likriktning?

Kort svar: ja

Mycket av det du ser som likriktning är helt enkelt designtrender.

Skillnaden mellan Austin Mini och Fiat 600 är väl ganska jämförbar med skillnaden på de två bilarna tråden handlade om. (ok, nä inte riktigt Corvetten och Ferrarin är mer lika.) Om än lite orättvis för de har inte samma konfiguration på drivningen.
Men om vi tar till exempel Skoda Fabia och Volkswagen Polo så är jämförelsen med Mini/600 mer relevant.

Just det senare kan vara en stor anledning till likriktningen idag. Bilindustrin kör på säkra kort vad gäller placering av motor, hjulbas med mera. Proportionerna på bilarna blir därmed mer lika än tidigare och designen uppfattas också som mer likriktad.

Utvecklingskostnaderna för en ny modell är ju enorma så jag förstår att man samkör plattformer i allt högre grad inom koncernen - vilket leder till bilmodeller som är förvillande lika, om inte till utseende så iallafall till körkaraktär.

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Min poäng var faktiskt att designen på Polo/Fabia skiljer sig en del trots alla likheter under skalet. Det var ett argument mot att allt likriktas. (lite bereonde på generation)
Eller mjae, jag håller ju med om att det finns en likriktning. Poängen är väl snarare att det alltid har funnits en sådan och att det i alla tider går att plocka ut exempel som sticker ut. Med ditt intresse för äldre bilar är du förstås mer medveten om den tidens udda figurer samtidigt som ditt ointresse för modern design gör att du lätt avfärdar allt som lika.

Jag tycker inte heller skillnaden på Mini/600 är så stor som jag antar att du ville påpeka, särskilt med tanke på att de inte ens har motorn på samma ställe.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Magnus S skrev:

Utvecklingskostnaderna för en ny modell är ju enorma så jag förstår att man samkör plattformer i allt högre grad inom koncernen - vilket leder till bilmodeller som är förvillande lika, om inte till utseende så iallafall till körkaraktär.

Ja, det är ju inget konstigt alls. Bara påpekade att det är en del av förklaringen. En annan sak är att det är väldigt många bilmärken inom samma koncern idag.

Ska jag sammanfatta mig själv vet jag inte riktigt vad jag ska säga haha. Men något åt det här hållet: Det finns en likriktning och det har det alltid funnits. Den är nog större idag men det beror mycket på gemensamma plattformar och att man hittat fungerande tekniska koncept inom säkerhet och aerodynamik. Jag tycker det är orättvist att avfärda all modern bildesign som likriktad och ointressant.

Sen ska man nog inte glömma att man vid en tillbakablick gärna kommer ihåg de mest spännande bilarna. De andra glöms lätt bort och man luras att tro att den tiden var mer spännande än vad som var verklighet.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Sedan påverkar alla krav som ställs på dagens bilar väldigt mycket.
Tex lagkrav som pedestrian safety, position av lampor, siktkrav, radiekrav (även om just detta krav inte verkar gälla alla... ) mm.
Och jakten på sänkt förbrukning, luftmotstånd, osv.

Edit: Såg nu att Bosse redan hade nämt allt detta under tiden jag långsamt skrev mitt inlägg.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Bosse L skrev:
För övrigt är jag inte säker på att detä r designers som är de feka. Dessa jävla beancounters och sktinödiga marknadsnissar utan vare sig kunskap eller intresse för de egna produkterna tror jag är de verkliga bovarna i sammanhanget.

Amen!

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

TPR skrev:
Tex lagkrav som pedestrian safety, position av lampor, siktkrav, radiekrav (även om just detta krav inte verkar gälla alla... ) mm.

Samt givetvis produktionskostnader.

Jönköping
Här sen Sep 2004

TPR skrev:
Bosse L skrev:
För övrigt är jag inte säker på att detä r designers som är de feka. Dessa jävla beancounters och sktinödiga marknadsnissar utan vare sig kunskap eller intresse för de egna produkterna tror jag är de verkliga bovarna i sammanhanget.

Amen!

Det här stycket håller jag fullständigt med dig om Bosse. thumbs up

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Man kan alltid lyfta fram det avvikande. Tex Smart Roadster, mittmotor, bakhjulsdrift, lätt, trecylindrig osv.
Den klart mest intressanta bilen som kommit de senaste 15åren

Stockholm
Här sen Jul 2004

Per F skrev:
Man kan alltid lyfta fram det avvikande. Tex Smart Roadster, mittmotor, bakhjulsdrift, lätt, trecylindrig osv.

Det vete sjutton. Smart är väl bara en mer uppdaterad version av en tuk-tuk?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Per F skrev:

Det var väl att ta i, men Smart roadstern är i mina ögon en kopia på Lotus Elise iaf konceptmässigt. Känns inte som att en trecylindrig motor och världens segaste växellåda tillförde något till konceptet. Däremot är biltypen klart underskattad och jag ser gärna fler bilar på det temat. thumbs up

Jönköping
Här sen Sep 2004

meldert skrev:
världens segaste växellåda

Den slår verkligen alla rekord. Man hinner med ett parti schack mellan växlingarna.

Trosa
Här sen Sep 2005

man måste verkligen trimma de lådorna för att kunna använda bilen lite sportig samt att lära sig att växlar i rätt stund fast verkligen bra bli de aldrig.
och jag håller med Mattias, bilmodellen i sig är underbart men den lilla motorn och lådan samt ett rätt högt pris kändes helt fel - och att de såldes dåligt är väl just ett tecken på att de inte var helt rätt

Göteborg
Här sen Nov 2002

TPR skrev:

Edit: Såg nu att Bosse redan hade nämt allt detta under tiden jag långsamt skrev mitt inlägg.

Det finns ju logiska krav typ Euro Ncap och NHTSA för krocksäkerhet men sen finns det ju typiska marknadskrav som är ganska special, typ amerikanska försäkringskrav att man skall kunna krocka i en viss hastighet utan att nåt blir förstört, alla lampor skall funka och man skall kunna köra därifrån och vara helt laglig. Det driver helt galna konstruktionskrav förutom de vanliga som man kan tycka är jobbiga men förstår.
Missar man de amerikanska försäkringskraven så är bilen typ osäljbar i USA och därmed död...

BMW 330i -05
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens

Är inte all copy cat design bara en effekt av att fler tillverkare börja testa seriöst i vindtunnel? Visst jättetrist men då blir det så här. Amerikansk luft beter sig likadant som italiensk luft...

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Jag tror ekonomin är det som påverkar mest. Som i alla andra branscher.

Just nu finns inte utrymme för att göra galna bilar som förr. Ett snedsteg och bilmodellen kan läggas ner.

Jag tycker mig se mest skillnad i design hos supersportbilarna. Veyron, hueyra, zonda, agera, mp412c. Alla är faktiskt väldigt olika. Både i design och teknik. Varför är det så? Jo det finns alltid rika personer som köper knäppa, galna grejer bara för att vara värst... Så fungerar det inte i mainstream segmentet.

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

meldert skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Per F skrev:

Det var väl att ta i, men Smart roadstern är i mina ögon en kopia på Lotus Elise iaf konceptmässigt. Känns inte som att en trecylindrig motor och världens segaste växellåda tillförde något till konceptet. Däremot är biltypen klart underskattad och jag ser gärna fler bilar på det temat. thumbs up

Mer än 15år sedan Elise kom

Jag hade faktiskt glömt dess existens och hur lätt Elise faktiskt är. Koola bilar

Helsingborg
Här sen Jun 2006

enzodiac skrev:
Jag tror ekonomin är det som påverkar mest. Som i alla andra branscher.

Just nu finns inte utrymme för att göra galna bilar som förr. Ett snedsteg och bilmodellen kan läggas ner.

Jag tycker mig se mest skillnad i design hos supersportbilarna. Veyron, hueyra, zonda, agera, mp412c. Alla är faktiskt väldigt olika. Både i design och teknik. Varför är det så? Jo det finns alltid rika personer som köper knäppa, galna grejer bara för att vara värst... Så fungerar det inte i mainstream segmentet.

Håller med dig förutom om MP4-12C, exteriört ser den ut som en mashup mellan Gallardo och 458.. interiört däremot har jag aldrig upplevt något så unikt, det var som att sätta sig i något helt nytt, det enda jag kände igen var ratten, annars hade jag trott att jag satt i en rymdkapsel! (Har tyvärr inte kört bilen)

Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Bilder o videos
Samma mamma?
<<   1, 2
6031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande