Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
10037 besök totalt |
Fastrostad koppling !?
Jag tog ut min gamla Escort mk2 i går och startade upp den. Har stått över ett år. Motorn startade men kopplingen ville inte va med. Den har fasnat och vill inte koppla ur. Det är motstånd i pedalen och viren verkar hel. Så min teori är att lamellen har fastnat mot svänghjulet. Jag startade upp den med ettan i och körde säkert 3 km med nertrykt koppling samtidigt som jag pumpade med gasen så bilen rykte. Men det hjälpte inte. Någon som har något tips på hur man kan gör för att få loss den ? |
||||
Lite oseriös metod men den kan ju funka, för mig brukar nämligen alltid kopplingen börja slira när jag ska bort med remsivan på vevaxeln >
![]() Lägg i högsta växel och handbroms eller vedklabbar framför hjulen, sen sätter du dragskaft med hylsa på bulten till remskivan som sitter på vevaxeln och använder ett rör som hävarm och så tar du i till att börja med moturs så får du se om bulten eller kopplingen släpper först, släpper bulten så får du ta i motours - men då kan ju åtdragningsmomentet bli lite väl stort ![]() Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i den bilen orkar ![]() |
||||
Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i vilken bil som helst. 1m hävarm, dra med 100 kg. Det ger c:a 1000 Nm ![]() Akta skruven! _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Re: Fastrostad koppling !?
Jag hade samma problem med min Elan +2 efter en vinter. Precis som du försökte jag olika metoder. Det som till slut hjälpte var rådet jag fick att med bilen stillastående varmköra motorn ordentligt till "normal temperatur". Efter det körde jag bilen lite på startmotorn och med hjälp av värmen släppte kopplingen. Lycka till, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
Tack för svaren ! Jag har inte hunnit få upp bilen på lyften än och kollat oom jag har någon lucka under. Men som ni säger dra på vevaxel är ingen dum ide... kan man samtidigt få in en mejsel och bryta lite mellan lamell och svänghjul så borde den lossna tycker jag.
Plus2: Du menar att du provade att rycka loss den men inte lyckades och sen släppte den när du hade varmkört ordentligt. Jag varmkörde en stund samtidigt som jag satt och pumpade på kopplingen. Men bilen var nog aldrig uppe i full arbetstemp... verkar otroligt om det skulle funka efter den behandlingen jag gav den igår. Men jag får prova.... Jag har ett annat problem med bilen också och det är startmotorn. Den drar runt hur fint som helst till bilen tänder första gången, då är det som om den låser sig och man får prova några gånger innan den drar igen. Sen så kan den dra några varv och så låser det sig igen. Vad kan detta bero på ? |
||||
Låser sig startmotorn mot startkransen? I så fall kärvar nog startmtorn så att kugget inte dras tillbaka när strömmen släpps. Fastnar den ute en längre stund och dras med av motorn på lite varv, kommer startmotorn att skära så småningom.
_________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Nej det är inte när jag släpper nyckeln som problemet uppkommer, startmotorn dras inte med, utan det är när jag försöker starta och motorn tänder till för första gången så går startmotorn tungt och låser sig. Då får jag släppa nyckeln och försöka några gånger sen går den runt igen men löser sig igen efter några varv. Lite små jobbit att få igång bilen... ![]() |
||||
Den släppte nästan direkt med kopplingspedalen nere och lite grand ryckning efter att det blivit varmt. Mannen jag fick rådet från sade även att gick det inte direkt så kunde man prova igen när bilen svalnat.
otroligt är rätt ord, jag hade nästan gett upp och var beredd på att det var dags att lyfta ur motorn den där gången... Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
Lugn och fin, ![]() ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() Tack så hämst mycket för detta underbara tips !!!! Varmkörde bilen i en timme, ner med kopplingen och i med backen. Tänkte lite för mig själv att detta kan aldrig hjälpa. Nyckte till lite lite på startmotorn och vips så var lamellen lös ! Där satt jag något förvånad.... Återigen blir man djup förstummad över den kunskap och erfarenhet som finns här på rejsa.nu ! ![]() Återigen ett stort tack P-o ![]() ![]() ![]() http://www.attitudemotorclub.com/for |
||||
Kul att det funkade!
Jag blev inte mindre nyfiken, utan mer! Hur fastnar kopplingen, ngn sorts limeffekt eller mekaniskt på ngt vis? Vad är det som gör att varmkörningen funkar? olika värmeutvidningskoefficenter i svänghjul/tryckplatta och lamell? Som alltså drar isär dom? _________________ Pär Hylander |
||||
Äsch, nu blev jag nästan förlägen... Det var väl bara på tiden att jag kunde hjälpa någon efter all hjälp jag själv fått på internet via alla mailinglistor och forum. Fräck bil, jag önskar att min "racerbil" verkligen såg ut som en racerbil! Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
Det finns väl en hel del udda metallarter i lamellen som kan korrodera mot stålet i tryckplattan och på så sätt "limmas" de fast mot varandra? Det är vad jag tror tills jag blir överbevisad..
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
10037 besök totalt |