Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5207 besök totalt |
Varvräknare köpa billigt eller modda original
Vill ha en varvräknare som går till ca 9000rpm (för framtida behov) Var hittar man en billig sådan? dvs under ca 1000kr Växlingslampor ska jag också ha så det får gärna ingå... En annan fundering jag har är om man kan bygga om en original varvräknare för att visa högre varvtal... Går alla varvräknare på ett puls-tåg från tändningen? isf skulle man kunna ändra den frekvensen och göra en ny visartavla. Vilka bilar har lämpliga varvräknare att bygga om? Nån som experimenterat med sånt här? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Hej, jag har en sån här, som jag har labbat lite med... http://www2.vdo.com/vdo/end_consumer
om man ger fullt på signalfrekvens så går nålen förbi 80 dit det "borde stå 90".. Så en sån här med en ny mätartavla är kanske ett alternativ?? Har man tillgång till en scanner är det ju hur enkelt som helst ![]() ![]() Kostar iofs 1000:- har jag för mig ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
NNNNÄÄÄ, då kan ju han som äger den bli ledsen ![]() (ok, humorn är inte på topp idag ![]() Det låter ju som en riktigt bra idé ![]() ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Spelar inte cylinderantalet in också? Min autometer kom förinställd för 8 cylindrar.. Hade man sex eller fyra cylindrar så skulle man klippa ett par kablar.. Vet faktiskt inte vad som händer om man kör med fel antal cylindrar... Nåja, kanske en enkel sak? |
||||
På den jag länkade till kan man ställa in cylinderantal med tre switchar på baksidan har jag för mig, fast om man tar en som suttit som orginal, kanske det inte går ![]() Fast det är ju bara att bygga nån mojäng som räknar om... Beepbeep verkar ju vara hajj på sånna saker, själv har jag inte tillgång till mina gurus just nu, och jag kan inte komma på hur en sån skulle byggas på rak arm ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Var kan man köpa den? Kostar den kring 1000kr så är den ett bra alternativ. Tanken var att ta en original-varvräknare och ha en liten box som ändrar puls-frekvensen till lämpligt område, detta i kombinaition med en nya visartavla... Men för mkt jobb lägger man ju inte, då kan man lika gärna köpa nåt färdigt. _________________ /Arne Lindgren |
||||
om du hittar en mätare till en sexcylindrig BMW......som passar i din bräda.......så kommer den att visa 66% av dit motatvarv..........märk om tavlan.....och du har det du söker.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
KGKnutsson säljer dem, men jag vet inte om de säljer till privatpersoner eller bara till företag?
(Jag fick min som dellikvid för ett jobb) EDIT: Håkan hann ju före med en helsickes bra idé annars ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Min BMW är sexcylindrig... Men jag fattar.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Skit......kom på att den kanske är det...... när jag postat....... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
I BMW instrumentkluster (iaf i E30) är allt integrerat i en stor plastlåda. Nederst på framsidan sitter någon slags plugg som är olika för olika modeller. Samma kluster passar i 4 och 6 cylindriga, bara att byta pluggen så beter sig varvärknaren (och annat?) annorlunda. Har du riktig tur kan du ta en plugg från en 8 cylindrig och varmätaren visar 6/8 av egentligt varv.
Det fanns ju tyvärr inga 8cylindriga E30, men det är kanske är samma i senare modeller. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
VDo har mätare som går till 10000, dock endast 80mm än så länge (har för mig 100mm) är på väg, har för mig de går på en 1500-1600:-... _________________ Mikael Persson |
||||
Re: Varvräknare köpa billigt eller modda original
Realcar säljer mycket billiga varvräknare med inbyggd vxl-lampa... Inte något för en F1-bil direkt men det borde ju funka... Jag får med "billigt", "under 1000:-" och "växlingslampa får gärna ingå"..... ![]() /Peter Z _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
_________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Nej, det funkar inte så. På min 518 har jag satt i ett mätarhus från en 528 och varvräknaren visar hälften. Det sitter en kod-kontakt på varvräknaren, provade att byta denna, ingen skillnad. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Trecylindrig...eller... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är det denna du syftar på? ![]() TACHOMETER 95MM 11000 RPM 4/6/8 CYL. MINI BLUE SHIFTLIGHT pris 988:- |
||||
Men om man då gör tvärtom istället, alltså tar en varvräknare (eller hela mätarhuset) från en fyrcylindrig BMW och sätter det i en med sexcylindrig motor, då kommer det ju att varva som s*tan, enligt varvräknaren! ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Bra förslag...
Realcar varvräknaren verkar kunna duga.. de hade även en för inbyggnad för ca 700:- som klarade t.o.m. 8000rpm. Men så fick jag ögonen på MyChron 3 Basic Till ett helt annat pris (3750kr) men så är där en laptimer och temperatur ingång också.. Och loggning av dessa. Jag ska ändå ha en laptimer och de kostar från 2000:- tror jag.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5207 besök totalt |