Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7995 besök totalt |
När ska man byta lamell??
När ska man egentligen byta koppling. Nu när min motor och låda är urplockade ur bilen tänkte jag att jag skulle kontrollera lamellen då jag insåg att jag inte vet hur den såg ut när den var ny.... En av nitarna som håller "slitringen" har börjat slitas... jag antar att det är dags att byta då men tänkte kolla här på forumet först. Det är ju ändå en hel del kvar på själva lamellen..... om man nu ska byta, är det värt att byta upp sig till en puckad lamell eller ska man köpa orginal?? Bilen jag har är en 7:a (lätt bil), motor volvo 850 GLT (170hk), lamell från volvo 740. I vinter ska det i en T5 motor så man vill ju inte behöva byta lamell igen då pga att den nya slirar eller pajjar.... // fattig student..... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Är det en 850 eller 740-tryckplatta du kör med och vilken effekt är den designad för? I mitt fall så tänker jag så här:- "om originalkopplingen klarar av 250 hästar i en bil på 1500kg så kommer det ju inte vara nåt problem i en Se7en med liknande effekt fast bara 650-700kg"
![]() Satsar du på delar som klarar av motoreffekten i originalbilen borde det ju klara av det i Septem också... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
tryckplattan är den som satt på motorn, dvs 850 GLT (170hk), så den lär hålla.
Det jag oroar mig för är lamellen som kommer från en 112 hk volvo 740. Tål navet i den lamellen 225 hk och en hel del vrid..... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Det var det jag oxå tänkte..... Tror att jag köper en orginallamell.... kan ju alltid uppgradera när man börjat jobba och tjänar pengar. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Det måste rimligen finnas en slitagegräns ang tjockleken. Bör finnas spec i verkstadsmanual eller liknande
Köper inte riktigt Mats resonomang om vikten på en seven kontra en Volvo. 300 Nm är 300 Nm oavsett om det är i en seven eller en volvo ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
En orginallamell är beställd....!!
Lustigt att bara en lamell kostar 1202:- + moms och att en Kopplingssats med tryckplatta och lamell kostar 703 + moms... Helt sjukt! Ingen i närheten av Klippan/Lund som vill köpa en tryckplatta till en Volvo med M47 låda för en väldigt liten slant??? (vet att detta är en "annons" men den passar liksom in i tråden) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Kanske stämmer (jag är elektroingejör och inte mekingenjör ![]() Kan någon berätta hur det verkligen är skulle ingen bli gladare än jag för då kanske jag skall se till att uppgradera tryckplattan också ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
om du knuffar på en 100kgs sten med 750N i 20 sek kontra puttar på en 50kgs sten med 750N i 20 sek. I vilket fall får du ondast i knäna? (ursäkta svenskan) Båda stenarna har samma basyta btw ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Att kopplingen slirar är nog ingen risk. Jag använder ju tryckplattan från rätt motor dvs GLT eller T5. Att lamellen skulle vara så mycket bättre på 850'n tror jag inte.
Problemet skulle ligga i att navet på lamellen brister. När det gäller puttandet på stenen så borde man få lika ont anser jag.... man puttar ju med samma kraft, det spelar väl ingen roll om det så är ett tåg man puttar på. Stenen kommer helt enkelt upp i olika hastigheter bara..... (tåget skulle nog inte röra sig alls.... ![]() jaja... får se om det håller med 225 hk, 170 hk klarar lamellen iallafall (är testat.) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Grejen är det att man gasar ju fullt, så har man max 300 Nm så skickar man 300 Nm genom kopplingen, skillnaden på en seven och en volvo är, precis som Staffan var inne på, att sevenbilen accelerer fortare, men för kopplingen märks det ingen skillnad. Enda skillnaden jag kan tänka mig är just när man ska starta, man får kanske slira på kopplingen lite mer på den tunga bilen för att få rull på den. Edit, för övrigt ska du veta att jag har ett helsike med elritningar och elektronik med omvänd logik att det blir 1 när det och jordat och allt sånt skumt _________________ Pär Hylander |
||||
Jag kör med R"-ens koppling på min bil dvs tryckplatta + lamell och det håller för mitt vrid i motorn ( har 450nm men det kommer mer) .R"-ens lamell håller för mycket men det som brukar ge sig är tryckplattan , ska byta den på min mot en från Audi S2. Det sägs att dom håller för myyycket vrid ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Problemet är att jag måste ha lamellen från en 740 eftersom jag har en sådan växellåda, annar lär inte splinesen passa.....
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Jag använder en 940 turbo lamell i min seven, logiskt i och med att jag har en sådan motor. Men den ska va lite kraftigare än vanliga 740 så den kanske kan va ett alternativ. Om jag har förstått det rätt så ska orginal volvo turbo koppling klara upp till 240-250 hästar utan problem. Men jag har inte provat än och tänker ha så mycket effekt heller för den delen....
Intressant disskution det här med drivlinans hålbarhet på lätta bilar.... det konstiga om ert resonemang stämmer är varför klena escort och starlet bakaxlar inte pulveriseras i sevens med rover v8:or och sierra cosworth motorer. Bevisligen funkar det utan uppgraderingar. Dessa axlar skulle dö en mycket tidig död i en bil på 1500 kg med samma motor. Jag tror att det är så är: Du får inte dom vridmomentstopparna i en lätt bil som du får i en tung. I och med masströgheten är mindre så får du en snabbare utjämning av en vridmomentet. Tänker jag rätt ? Sen ett annat fenomen som uppkommer i en lätt bil med mycket vrid är att en hel del av "vridet" försvinner som värmeutveckling mellan däck och asfalt. ![]() ![]() |
||||
Jag har inte helt tänkt igenom detta, men jag tror man kan betrakta det som såhär: Maximalt vridmoment som en drivaxel/bakaxel kan belastas med är egentligen en funktion av bilens vikt och däckens friktion, dvs så mycket som man kan gasa innan det spinner. Onekligen blir det högre vridmoment på en tung bil då. Detta är för de flesta bilar bara relevant på låga växlar. Kopplingen däremot belastas som mest av motorns maxmoment (om vi bortser från transienter vid kopplingsuppsläpp etc ), så på låga växlar där fästet inte räcker till är kopplingen inte maxbelastad. På höga växlar och därmed höga hjulvarvtal blir momentet på drivaxel/bakaxel lägre. Sen kan säkert transienter, ev studsande hjul etc ställa till det. Hoppas jag tänkte rätt nu... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Intressant ! Att påverkan av motorns vridmoment ger olika vridmomentsbelastningar för koppling och bakaxel är jag med på. I och med att du har en växellåda emellan. Men det påverkar ju inte det faktum att drivlinor som inte håller i tyngre bilar håller i lättare. Jag har aldrig hört talas om en seven som har problem med att få drivlinan att hålla, och då ska man veta att det byggs på de mest suspekta delar från escorter, gamla fiat, lada, starlet, allt som är litet och lätt. Eller har jag fel när jag tror att en escort axel men en vanlig fyrväxlad låda bakom en cosworth motor på 300 hästar skulle få problem med hållbarheten. Drivliner i allmänhet kanske är mer hållbara än jag har fått för mig. För något är det som inte stämmer mellan teori och verklighet enligt mitt sätt att se det...
|
||||
Snacka med grabbarna på www.kgtrimning.com de lär veta vad som passar och inte. Ligger i Dalby så det är inte så långt för dig (om du nu pluggar på LTH, som någon har sagt...) _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||||
Tänka sig att man missat det.... ![]() ![]() Blir nog ett litet samtal dit..... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Jag är inte alls säker, men jag tycker fortfarande att mitt resonomang ovan känns riktigt ur ett ingenjörsperspektiv, dock med stor reservation för tankegrodor. För att förtydliga; vikten/fästet är till stor del dimensionerande för bakaxel och drivaxlar. Motorns moment är till stor del dimensionerande för koppling. Växellådan påverkas av båda, lite olika beroende på vilken växel etc, dvs låga växlar fästet/vikten och höga växlar motormoment. Säkert någon tankevurpa i detta ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag håller med dig Pär, som ingengör tycker jag också att det du skriver stämmer. Jag fick bara inte ihop det med dom erfarenheterna som jag har själv och dom jag läst att andra har. Men som du säger så är det nog så att greppet är dimensionerande för bakaxel och växellåda medans motorns vridmoment är dimensionerade för kopplingen på full accelaration vid höga växlar. Men det är en intressant diskution som nästan alltid uppkommer när man diskuterar motor och drivline val i seven. I vilket fall så är jag inte det minsta orolig att min drivlina i sjuan ska ge sig... måste va klart överdimensionerad. Och i Staffans fall så tycker jag det låter som en bra ide att prata med KG-Trimning. Köpte min koppling där, bra pris och bra kunnande.
Sen så tror jag att den största felkällan för drivlinans hållbarhet sitter någonstans mellan ratt och förarstol. Som förare kan man döda vilken drivlina som helst. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7995 besök totalt |