| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
AN koppling och kompatibla kopplingar?
|
1304 besök senaste veckan (30165 totalt) |
|
Re:
Den här tråden hjälpte mig massor, det blir inte AN i mitt bygge. Kommer definitivt kolla på Hydroscand och Swedol. Tackar och bockar! _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
|
Re:
Det finns hydraulkopplingar man skruvar ihop också, likt AN kopplingar, bara så du vet Här i tråden finns massor med bra info, för alla. Bra att reda ut skillnader/likheter mellan AN/JIC med flera. Hade jag jobbat kvar på mitt förr-förra jobb hade jag pressat slangarna själv, men nu gör jag inte det och har inte tillgång till någon press. Visst kan man mäta upp allt och gå till en hydralslangsleverantör som pressar allt, men jag vill hellre pilla med slangarna i lugn och ro i garaget och få det som jag vill ha det.
Förstår inte riktigt vad du blev upprörd över i mitt svar, men man läser saker och ting olika här på nätet. Det finns som sagt var massor med info i tråden, och inte minst i länken till Motorsoffan programmet. Tex att det finns bra(dyra) och livsfarliga(billiga) AN kopplingar, att det går att blanda AN och JIC, problem med statisk elektricitet, vilken slangtyp som tål vad med mera. Bara att ta till sig och använda den info man behöver. Jag tackar ödmjukast för alla svar i tråden. Ju mer info desto bättre!
I mitt fall lutar det nog ändå åt AN kopplingar(av rätt sort givetvis) och helst teflonslang, men det kan nog bli gummi med tanke på priset. Men bra att veta att det finns alternativ. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Detta är nåt som är intressant. Utan att förstöra tråden & gå över i E85 & dess "myter" så undrar jag bara om det finns konkreta belägg för att detta verkligen händer? Detta ifrågasätter jag då jag, mycket sannolikt, just har NBR-märkt hydraulslang. Den har suttit på i 4-5 år utan att jag haft några som helst problem. En av slangarna har vid ett flertal gånger varit bortplockad i samband med att motorn behövt omsorg & där har inte funnits några konstigheter. Inte heller strul med pumpar eller filter..... E85 har annars varit grund till många myter inom motorhobbyn & ska ha varit orsaken till havererade Walbro-pumpar, svullna slangar, korrosion osv...men ytterst sällan har de som nämnt detta lagt fram konkreta bevis. Det har snarare handlat om att "min polare sa" & "jag läste i den tråden".....om ni förstår vad jag menar. Jag vore intresserad av eventuella konkreta bevis för just detta med NBR-märkt slang.
Jag blev inte upprörd. Allt för ofta ser man vilseledande rubriker & dylikt på forum. Läser man din frågeställning så sökes alt. till AN-koppling, eller rättare sagt Earls-kopplingar, om jag inte missförstått? Först 2 sidor bort kommer kriterier som skall med i ekvationen.... Det handlar inte om att använda den info man behöver, utan att folk tar sig tid att svara på en fråga som sen visar sig vara aningen irrelevant då trådskaparen utelämnat viktig information. Kringinformation har en tendens att alltid tillkomma i vilket fall som helst....precis som i denna tråd där vi helt plötsligt är inne på myter kring E85
Sen är folk förvånade när andra söker på specifika saker & inte hittar detta utan istället ställer samma fråga igen, varav andra blir sura & svarar med: SÖK! Kanske värt att tänka på för alla Trådskaparen nöjd med svar, kalas Andra har fått lite informativ läsning också, kalas _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
Visst ska man alltid ifrågasätta vad som skrivs/sägs på olika forum. Funkar vanlig hydraulslang för dig så är det bra. Jag kan bara gå på vad tillverkarna säger när man ställer frågan till dom. De rekommenderar inte E85 i vanlig hydraulslang pga av de problem som kan uppstå. De kan inte ta ansvar för vad som händer med slangen i kontakt med E85. Kom ihåg att det är skillnad på hydraulslangen från olika leverantörer. Det finns skäl till att prisskillnaden kan vara stor när man jämför dessa. Om man tittar på slang från t.ex kina så innehåller den en del plast som gör att kvalitén sjunker. Kan även säga att man ska vara försiktig när man pressar PTFE-slang för en sån flyktig vätska som bensin, den slangen är betydligt mindre tolerant för felpressning. Det är lätt att pressa för mycket, vilket gör att innertuben knäcks och läckage uppstår. Så fråga nästa gång du behöver ny slang. Men nöj dig inte med svaret vid disken utan be om ett svar från deras leverantör. _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
|
Re:
Har du "rillor" eller krage på röret så att inte slangen kan klättra av så ska det väl funka. Uppdatering kring mitt egna läge. Det blir inga AN eller hydralkopplingar för min del i år. Vårt reglemente som jag läst lite slarvigt tillåter nämligen slangklämmor även på insprutarbilar. Jag kommer dock bygga om systemet till nästa år och då blir det AN eller liknande. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Letar AN 20 svetsnippel i alu denna modell.
Vissa är helt runda utan möjlighet att hålla i med nyckel. Hittat priser från 150-300kr styck på dessa
PPF har men det landar på 500kr för 2st med frakt
Några fler tips var jag kan hitta för snabb leverans i Sverige?
Vill inte ha denna
_________________ Dan End |
||||
|
Snabb leverans blir svårt, men har du 1-2 veckor på dig hade jag köpt via ebay.eu istället. Asien har sådana saker billigt. Storleken gör att frakten brukar vara inkluderad i priset, eller i alla fall väldigt billig.
|
||||
|
Re:
Behöver dem inom 1-2dagar men jag vill inte ge 500kr inkl frakt för 2st. _________________ Dan End |
||||
|
KOlla med www.jjautoparts.se billiga, bra kvalitet & snabba.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
AN koppling och kompatibla kopplingar?
|
1304 besök senaste veckan (30165 totalt) |